BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átlagosan 14,5 százalékos a sztrádadíjak drágulása

Az állami sztrádákon érvényes egységes matricák 2004-ben átlagosan 14,5 százalékkal drágulhatnak - derül ki a jövő évi sztrádadíjakra vonatkozó, tárcakörözésen lévő rendelettervezetből. A legkevésbé a személygépkocsi-tarifák emelkednének: a tíznapos matricáé 1900 forintról 2000-re, a 31 naposé 3200-ról 3400-ra, az évesé 29 ezerről 30 500-ra nőne. Kétféle négynapos matrica bevezetését tervezik. A tervek szerint a rendelet december 1-jétől lépne hatályba. Újdonság, hogy a 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű járművek számára bevezetik a négynapos matricát. Ennek ára az elképzelések szerint 2004. május 1-jétől szeptember 30-ig 1270, míg az ezen kívüli időben 970 forint lehet.

A személygépkocsikat érintő emeléseket messze meghaladó mértékben - 17,88-26,86 százalékkal - nőnek a 3,5-7,5 tonna, illetve a 7,5 tonna feletti megengedett össztömegű járművek tarifái.

Ezt az infláció és a magyarországi sztrádahálózat idei, illetve jövőre tervezett bővülése sem indokolja - mondta lapunknak Peredi Péter. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára szerint a négynapos matricát ki kellene terjeszteni minden kategóriára, mert azzal sok alkalmi fuvart lehetne a pályákra terelni. Az egy-egy autópálya-használatért fizetendő tíznapos díj megnöveli a fuvarozók költségét. Ez a tervek szerint össztömegtől függően jövőre 5500, illetve 8500 forint lenne.

Dittel Gábor, a NIT-Hungary (Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete) ügyvezető főtitkára szerint a kategóriahatárokat az uniós úthasználati díjaknál alkalmazottaknak megfelelően kellene módosítani. Azaz a D2-es kategória felső határát a jelenlegi 7,5 tonnáról 12-re növelnék, s az e felettiek tartoznának a D3-asba. A NIT-Hungary kifogásolja, hogy csak az EU-csatlakozást követően lesz visszaigényelhető a sztrádadíj áfája.

Mindkét szakember szóvá tette, hogy szerencsésnek tartanák, ha a kormánynak sikerülne elérnie az M5-ös matricásítását. Mint a kormányülésről szóló írásunkból kiderül: erre egyre nagyobb az esély.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.