BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága döntés lehet a horvát sztrádamodell elvetése

Jelentős költségvonzatai lehetnek annak a kormányzati döntésnek, amely az uniós elvekre hivatkozva elvetette a horvát autópálya-építési modell magyarországi alkalmazását. Míg ugyanis hazánkban közel tíz, addig déli szomszédunknál 7-8 millió euróból épül meg egy kilométernyi sztráda.

A magán- és állami tőke partnerségén, valamint akár rövidebb szakaszok minél gyorsabb, kiegészítő létesítmények nélküli átadásán alapuló módszer elvetését a kormány azzal indokolta, hogy az EU fenntartásait hangoztatta a közbeszerzései elvek megsértése miatt. A modell alkalmazása révén Horvátország látványos sikereket ért el autópálya-hálózatának bővítésében: Zágráb tervei szerint az 2003-ban 150, jövőre pedig 190 kilométerrel gyarapodik. Az építkezés dinamikus ütemét az is magyarázhatja, hogy Horvátországban mintegy 2 millió euróval olcsóbban készül el egy kilométernyi sztrádaszakasz, mint Magyarországon. Déli szomszédunknál is lényegesen olcsóbban épülnek az autópályák Írországban; egy kilométer költsége alig ötmillió euró. Bosznia-Hercegovinában ez a szám a négy, Oroszországban pedig a három millió eurót sem éri el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.