Ma hozza nyilvánosságra az ÁPV Rt. a Mol-részvények értékesítésének feltételeit és technikai lebonyolításának részleteit. László Csaba pénzügyminiszter a közelmúltban úgy nyilatkozott, a Mol 10-15 százalék közötti állami tulajdonban lévő hányadának értékesítését tartja valószínűnek. Azt korábban privatizációs vezetők is elismerték, hogy a Mol eladása nélkül nem teljesülhet az idei, 196,2 milliárdra tervezett privatizációs előirányzat. Lapunk a Pénzügyminisztériumban megtudta, hogy mindeddig elhanyagolható összegű befizetést teljesített a központi költségvetésbe a privatizációs társaság, így az eredeti tervek megtartásához december végéig közel 100 milliárd forintot kellene átutalnia.
Az idei privatizációs program sikertörténetét a bankeladások jelentik, mindhárom hitelintézet többet hozott, mint amit eredetileg vártak. A Postabank 101,3, a Konzumbank 10,5, az FHB pedig 11,7 milliárd forintért kelt el.
A többi kisebb ügyletet is tekintve úgy teljesülhet az ÁPV Rt. idei 196,2 milliárd forintos bevételi terve, ha a Mol-részvényekért hajlandóak a vevők legalább 60 milliárd forintot kiadni. Ez a jegyzett tőke (108 milliárd) és a jelenlegi (6600-6700 közötti) árfolyam figyelembevétele mellett alig több mint tíz százalék eladásából is befolyhat.
A sikeresnek mondható banki értékesítéseken kívül nemigen tud kézzelfogható eredményeket felmutatni a vagyonkezelő. Az év elején megjelölt privatizációs elképzelések csak igen szerényen teljesültek, legalábbis ami az eddig befolyt összegeket illeti. A legjobb esetben is csak szerződéskötésig jutottak el, de a pénz még nincs a kasszában. A Vértesi Erőműnél már megvan a vevő (Vértesi Energia Befektetési és Fejlesztő Kft.), a 3 milliárdos vételár legkorábban december második felében folyhat be. A Dunaferrnél nem a bevételi szempontok dominálnak, hanem foglalkoztatási és egyéb kritériumok. A bevétel összege mindössze 5 százalékos súllyal szerepel a pályázati kiírásban. Úgy tudjuk, az állam akár ingyen is átengedné a 7,8 milliárd forint névértékű részvénypakettet, amennyiben az új tulajdonos vállalja, hogy a cégben 13 milliárd forintos tőkeemelést hajt végre, és öt éven belül további jelentős beruházásokat valósít meg. Emellett szembe kell néznie az új vevőnek azzal is, hogy a Dunaferr hitelezői mintegy 60 milliárd forintos adósságot tartanak nyilván. Elkelt, és még az idén ki is fizetik a 4,6 milliárdos vételárat a Hajógyári Sziget Vagyonkezelő Kft.-ért. Ugyancsak sikerült eladni az ÁPV Rt. székházát, ebből legalább 3,5 milliárd forint folyik be. A tököli repülőtérre december 15-ig lehet pályázni.
Jelenleg mintegy 500 milliárd forint az az érték, ami még szerepel a privatizációs tervekben. Közel száz cég vár még magánosításra, és a folyamat lezárása után a tervek szerint 37 cég marad állami tulajdonban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.