BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még bő 60 milliárd hiányzik

A Mol Rt.-n áll az idei privatizációs bevételek teljesülése. Ma dől el, milyen feltételek mellett kívánja az állam értékesíteni a cég papírjait. Az ÁPV Rt.-nek még mintegy 60 milliárd forintra van szüksége ahhoz, hogy teljesítse idei terveit. Mind ez idáig a várt 100 milliárd helyett csak elhanyagolható összeget utalt át a központi költségvetésnek.

Ma hozza nyilvánosságra az ÁPV Rt. a Mol-részvények értékesítésének feltételeit és technikai lebonyolításának részleteit. László Csaba pénzügyminiszter a közelmúltban úgy nyilatkozott, a Mol 10-15 százalék közötti állami tulajdonban lévő hányadának értékesítését tartja valószínűnek. Azt korábban privatizációs vezetők is elismerték, hogy a Mol eladása nélkül nem teljesülhet az idei, 196,2 milliárdra tervezett privatizációs előirányzat. Lapunk a Pénzügyminisztériumban megtudta, hogy mindeddig elhanyagolható összegű befizetést teljesített a központi költségvetésbe a privatizációs társaság, így az eredeti tervek megtartásához december végéig közel 100 milliárd forintot kellene átutalnia.

Az idei privatizációs program sikertörténetét a bankeladások jelentik, mindhárom hitelintézet többet hozott, mint amit eredetileg vártak. A Postabank 101,3, a Konzumbank 10,5, az FHB pedig 11,7 milliárd forintért kelt el.

A többi kisebb ügyletet is tekintve úgy teljesülhet az ÁPV Rt. idei 196,2 milliárd forintos bevételi terve, ha a Mol-részvényekért hajlandóak a vevők legalább 60 milliárd forintot kiadni. Ez a jegyzett tőke (108 milliárd) és a jelenlegi (6600-6700 közötti) árfolyam figyelembevétele mellett alig több mint tíz százalék eladásából is befolyhat.

A sikeresnek mondható banki értékesítéseken kívül nemigen tud kézzelfogható eredményeket felmutatni a vagyonkezelő. Az év elején megjelölt privatizációs elképzelések csak igen szerényen teljesültek, legalábbis ami az eddig befolyt összegeket illeti. A legjobb esetben is csak szerződéskötésig jutottak el, de a pénz még nincs a kasszában. A Vértesi Erőműnél már megvan a vevő (Vértesi Energia Befektetési és Fejlesztő Kft.), a 3 milliárdos vételár legkorábban december második felében folyhat be. A Dunaferrnél nem a bevételi szempontok dominálnak, hanem foglalkoztatási és egyéb kritériumok. A bevétel összege mindössze 5 százalékos súllyal szerepel a pályázati kiírásban. Úgy tudjuk, az állam akár ingyen is átengedné a 7,8 milliárd forint névértékű részvénypakettet, amennyiben az új tulajdonos vállalja, hogy a cégben 13 milliárd forintos tőkeemelést hajt végre, és öt éven belül további jelentős beruházásokat valósít meg. Emellett szembe kell néznie az új vevőnek azzal is, hogy a Dunaferr hitelezői mintegy 60 milliárd forintos adósságot tartanak nyilván. Elkelt, és még az idén ki is fizetik a 4,6 milliárdos vételárat a Hajógyári Sziget Vagyonkezelő Kft.-ért. Ugyancsak sikerült eladni az ÁPV Rt. székházát, ebből legalább 3,5 milliárd forint folyik be. A tököli repülőtérre december 15-ig lehet pályázni.

Jelenleg mintegy 500 milliárd forint az az érték, ami még szerepel a privatizációs tervekben. Közel száz cég vár még magánosításra, és a folyamat lezárása után a tervek szerint 37 cég marad állami tulajdonban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.