BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tárgyalások az úthasználati díjról

Találkozókon igyekeznek tisztázni az úthasználati díjra vonatkozó javaslat kapcsán felmerült kérdéseket a gazdasági és a környezetvédelmi tárca szakértői. Az útadó bevezetésére a kormány döntése esetén is leghamarabb 2004. július 1-jén vagy 2005. január 1-jén kerülhet sor.

Néhány héten belül érdemi egyeztetések kezdődhetnek az úthasználati díj bevezetésére vonatkozó javaslatról a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM), valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) között. Lapunk úgy tudja: az eddig levelezés formájában folytatott egyeztetéseket követően a két tárca szakértői a közeljövőben személyes találkozókon próbálják meg tisztázni az útadóra vonatkozó tervezet kapcsán felmerült szakmai kérdéseket.

Az úthasználati díj bevezetésére a környezetvédelmi tárca dolgozott ki törvényjavaslatot, amely a jelenlegi gépjárműadót váltaná fel, és mértéke is megegyezne azzal. Változtatást az jelent, hogy az útadót az országba belépő külföldi gépjárművek után is kivetnék. A belföldi autósoktól befolyt összeg továbbra is az önkormányzatoknál maradna, ezzel szemben a külföldi gépjárművek után fizetett díj a költségvetésbe kerülne. Ez éves szinten mintegy 50 milliárd forint pluszbevételt jelentene az államnak, amelyből a KVM javaslata szerint díjmentessé tennék az autópályákat - annak érdekében, hogy a közúti forgalom minél nagyobb része terelődjön át a sztrádákra, csökkentve ezzel a településeken átvezető utak terheltségét, valamint a zaj- és légszenynyezést. A pluszbevétel a zöldtárca szakértői szerint bőven fedezné a megszűnő autópályadíjak miatt az Állami Autópálya-kezelő Rt.-nél keletkező 11 milliárd forintos bevétel, valamint a külföldi tehergépjárművek után kivetett gépjárműadóból származó évi 3 milliárd forint kiesését.

A GKM és a KVM álláspontja több kérdésben is ellentétes volt a javaslat felvetésekor. A gazdasági tárca közleményben hangsúlyozta, hogy az útadó nem lenne összhangban sem a Európai Unió, sem a hazai infrastruktúra-használat szabályozásával. Ezzel szemben a KVM illetékesei azzal érveltek, a jelenlegi brüszszeli előírások csak azt szabják meg, hogy az úthasználati díjnak a használat időtartamával arányosnak kell lennie, s ennek nem mondana ellent az útadó. Mindenesetre értesüléseink szerint a javaslatot csak a két érintett minisztérium egyeztetését követően terjesztenék a gazdasági kabinet, illetve annak támogatása esetén a kormány elé. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az úthasználati díjat az eredetileg tervezett 2004. január 1-jei időpontban semmiképpen sem vezetik be, erre a kormányzat kedvező döntése esetén is leghamarabb 2004. július 1-jén vagy 2005. január 1-jén kerülhet sor. (NIG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.