BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezernél is több magyar pályázat



Több mint százezer résztvevő 12 ezer projektet nyújtott be a 6. kutatási keretprogram 2002-2006 (FP6) első kiírására. Ezen belül 1161 magyar projekt érkezett be 1735 magyar résztvevővel. Rendkívül széles spektrumot fed le a pályázatok köre: az elöregedő társadalomtól az allergiáig, információs és kommunikációs technológiáktól a mélytengeri kutatásokon át a nanotechnológiáig.

Biztató a felhívásra érkezett beadványok nagy száma. Mutatja, hogy vibrál az európai tudományos és üzleti világ, európai szinten kíván forrásokat összedobni - mondta Philippe Busquin kutatásokért felelős biztos. Hozzátette, bár ez a világ egyik legnagyobb kutatási programja, Európában az öszszes kutatásra fordított kiadások mindössze 5 százalékát jelenti. Célja azonban, hogy a tagállamok, illetve az ipar egyesíteni tudja erőit, és legyőzze a források szétaprózódását.

Az FP6 a világ legnagyobb kutatási tervezete 20 milliárd eurós költségvetéssel (a csatlakozó és társult államokat nem számítva 17,5 milliárd). Ebből az első kiírásra 5 milliárdot költenek. A pályázati időszak az idén áprilisban zárult le, és most tárgyalják a nyertes projektek szerződéseit.

A csatlakozó és tagjelölt országok a projektek 40 százalékában vesznek részt valamilyen formában. Ez igen örvendetes, de az érdeklődés jövőbeli élénkítése érdekében intézkedéseket kívánnak foganatosítani azért, hogy több információ jusson el az FP6-ról ezekbe az országokba. Többek között növelni kívánják a koordinátorok számát.

A magyar kutatók számára a programban való részvétel az egyetlen lehetőség, hogy bekerüljenek az európai kutató-vér-keringésbe, és letegyék ott névjegyüket - mondta lapunknak Zsigmond Attila, az Oktatási Minisztérium osztályvezetője. Hozzátette azonban, hogy kevés programban vállalnak vezető szerepet magyar kutatók, ugyanis akkora összegek forognak, amelyeket a magyar kutatók nehezen tudnak kezelni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.