Erősödnek a magyar tulajdonú láncokhoz tartozó kis boltok. A napi fogyasztási cikkek idei, első tíz hónapi 1 594 milliárd forintos forgalmából már 14 százalékos a piaci részesedésük, szemben a tavalyi 10, egy évvel korábbi 8, és még előbbi 5 százalék után. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet folyamatos kutatása.
Közép-Európában Magyarország az egyetlen, ahol a szektor tíz legnagyobb forgalmú vállalata között a nemzetközi vállalatok mellett négy hazai tulajdonban lévő cég is található. A jórészt önálló kis boltokat tömörítő Reál Rt. és a Honiker beszerzési társulás mellett piaci pozícióján különösen a Co-op Hungary és a CBA bolthálózata javít az utóbbi években. A láncba szerveződött kis- és középvállalkozók üzletei is hozzájárulnak ahhoz, hogy a napi cikkek kereskedelmében a boltláncok piaci részesedése a múlt évi 64 százalék után idén már 69 százalékra növekedett.
A multinacionális kereskedelmi vállalatok terjeszkedése mellett a magyar tulajdonban lévőknek is megvan a maguk mozgástere. A Co-op lánc kb. 1 900 kis boltja főleg a keleti régiók, illetve a falvak és kisvárosok ellátásában játszik fontos szerepet. Vevőkörükben az alacsony és közepes jövedelmű háztartások felülreprezentáltak.
A siker egyik fokmérője, hogy amíg a múlt év első felében a háztartások 52, addig idén már 56 százaléka vásárolt legalább egyszer a Co-op valamelyik kis boltjában.
Szintén dinamikusan terjeszkedik a CBA, amelynek 900 kis boltjában tavaly az első félévben a háztartások 33, ebben az évben 44 százaléka vett valamit legalább egyszer CBA kisboltban.
A vásárlási gyakoriság még nagyobb mértékben növekedett, hat hónap alatt 10-ről 17-re egy év alatt.
A CBA kis boltjai regionálisan Budapesten a legerősebbek, és a keleti országrészben is eléggé elterjedtek. Vevőkörükben a magas jövedelműek aránya jóval meghaladja az átlagot, de érdekes módon az alacsonyabb jövedelműeké is.
A többi bolttípus közül a hipermarket növekedési üteme egyre lassabb. Piaci részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából idén január-októberben 19 százalék, míg az egy évvel korábbi hasonló időszakban 18 százalék volt.
Stagnál mind a szupermarket piaci részesedése 14, mind a diszkonté 15 százalékkal.
Szintén változatlan a Cash&Carry áruházak részesedése a háztartások beszerzéseiből, tíz hónap alatt 4 százalékkal.
Az önálló kis boltok részesedése 4 százalékponttal csökkent, 25-ről 21 százalékra. A változások azt mutatják, hogy a kis boltok piaci pozíciójukat úgy erősíthetik, ha csatlakoznak valamelyik beszerzési társuláshoz, boltlánchoz vagy franchise rendszerhez.
Az egyéb csatornák részesedése 12-ről 11 százalékra csökkent, ami a szervezett kereskedelem térnyerésének újabb bizonyítéka.
Tavaly az első tíz hónap forgalma a napi fogyasztási cikkekből 1 589 milliárd forint, tavalyelőtt szintén az első tíz hónapé 1349 milliárd forint. (Gfk)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.