Korszerűsödik és fiatalodik a magánautó-állomány. A lakosság 45 százalékának van autója, és kétharmaduk nyugati gyártmányú. Három évvel ezelőtt még közel fele-fele arányt képviseltek a keleti és nyugati márkák. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos 2003 első félévi felmérése a lakosság vagyoni helyzetéről.
Az életszínvonal emelkedését jelzi az is, hogy a 0-3 éves autóval rendelkezők száma 50 százalékkal növekedett, a 4-7 évessel rendelkezőké pedig jó egyharmadával. Csökkent viszont a 7 évesnél idősebb kocsik gazdáinak száma.
Jelenleg a felnőtt lakosság 17 százaléka tervez autóvásárlást, szemben a három évvel ezelőtti 14 százalékkal.
Nagyot javult a háztartások tartós fogyasztási cikkel való ellátottsága is. A színes tévével rendelkezők aránya 6 százalékponttal nőtt három év alatt, és már eléri a 97 százalékot. Gyorsan terjed a CD lejátszó, amit közel 50 százalékkal többen hallgathatnak otthonukban, mint három évvel ezelőtt. A hi-fi berendezés növekedési üteme közel 30 százalékos, három év távlatában.
Szintén jelentős a háztartások felszereltsége mikrohullámú sütővel és számítógéppel.
Szinte robbanásszerű a mobiltelefon fejlődése. Három év alatt megháromszorozódott a maroktelefont használók száma, és már közelít az 5 millióhoz.
A beszerzési tervek között a legtöbb felnőttnél a mobiltelefon szerepel, a megkérdezettek 22 százaléka számára. Utána a számítógép következik 5, majd a kábel tévé, video, videokamera és hi-fi berendezés 4-4 százalékkal.
Az életszínvonal fontos mutatója az utazási kedv, ami az elkölthető pénztől függ. A korábbi évekhez képest idén sokkal többen terveztek üdülést. Legnagyobb arányban Kelet-Európa iránt nőtt meg az érdeklődés, míg a legtöbben magyarországi úti célt választottak. De a korábbinál többen igyekeznek Nyugat-Európa felé is, ahová 2003-ben 663 ezer felnőtt készült.
(GfK)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.