BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megállapodás a 4-es metróról

A tegnap szignált szándéknyilatkozat alapján a kormány és a fővárosi közgyűlés jóváhagyását követően írhatják alá a négyes metró építéséről szóló végleges megállapodást. Az első, 7,3 kilométeres szakasz a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között épül meg - folyó áron 227 milliárd forintból.

Szándéknyilatkozatot írt alá Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester a 4-es metró építéséről szóló szerződés jóváhagyásáról. A kontraktus tervezetét ezután egyrészt a kormány, másrészt a fővárosi közgyűlés elé terjesztik, s a jóváhagyások után kerülhet sor a véglegesített megállapodás szignálására.

A Medgyessy-kormány tavaly, a választások után kinyilvánította, hogy részt kíván venni a metróépítés finanszírozásában. Az idén májusban megszületett megállapodás értelmében a beruházás költségeit 70 százalékban a kormány, 30 százalékban a főváros állja. Az első, 7,3 kilométeres szakasz a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között, tíz állomással épül meg, ami folyó áron 227 milliárd forintba kerül. Ennek 75 százalékát a kormány és az önkormányzat az Európai Beruházási Bank (EIB) kölcsönéből finanszírozza. A kormány átvállalja a kapcsolódó felszíni beruházások költségeinek egy részét is. A 4-es metró újabb négy állomással a Bosnyák térig épül majd tovább, s megkezdik ennek a második szakasznak az előkészítését is.

A költségvetési törvény 2004-re 15,8 milliárd forintot tervez a metróépítésre, a főváros jövő évi büdzséjében pedig várhatóan 2,8 milliárd szerepel majd erre a célra.

A jogerős környezetvédelmi engedélyt novemberben megkapta a beruházás, a vasúthatósági engedély a jövő év elejére várható. A tervek szerint április-májusban kiírhatóak lesznek az első nagy tenderek az alagutak fúrására és az állomások kialakítására - tudta meg a Világgazdaság Gulyás Lászlótól, a DBR Metró projektigazgatóság vezetőjétől. A kivitelezésre összesen mintegy húsz kétfordulós, előminősítéses nemzetközi tendert írnak ki. A pályázatok lebonyolítása, értékelése hat-hét hónapot vesz igénybe, így az első szerződéseket valószínűleg a jövő év végén írják alá a nyertesekkel, s a kivitelezés 2005-ben kezdődik. A projektigazgató úgy látja: ha minden a tervek szerint halad, tartható a metró 2008. decemberi üzembe állítása.

A kormány és az önkormányzat várhatóan néhány hónapon belül aláírja a hitelszerződést az EIB-vel. A bank 25 éves futamidejű, kedvező kamatozású kölcsönt ajánlott a beruházáshoz. Felmerült, hogy a budapesti metró támogatást kaphat az EU kohéziós alapjából is. A beruházást, illetve a tendereztetést úgy végzik, hogy a metróprojekt megfeleljen az uniós feltételeknek, de erre a támogatásra a legkorábban 2007-től, az EU új költségvetési periódusában lehet számítani. (KÁ)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.