Hatásos költségcsökkentés a Fordnál
A világ második legnagyobb autógyártója, a Ford Motor Company bejelentette, hogy idén 1 milliárd dollár körüli adózás előtti nyereséget, s részvényenként 1,20-1,30 dolláros eredményt vár. A Ford pontosan két éve hajtotta végre azt a költségcsökkentő-csomagot, melynek során 22,000 munkahelyet számolt fel Észak-Amerikában, öt egységet zárt be és egy 4,1 milliárd dolláros költségátcsoportosítást végzett veszteségei miatt. Akkor nem sokan hitték, hogy az intézkedések eredményre vezetnek, hiszen ahogy Bill Ford, elnök-vezérigazgató az elemzőknek elmondta: "ma már beszélhetünk a félig-teli vagy a félig-üres pohár filozófiájáról, de két évvel ezelőtt, a pohár nemcsak üres volt, de törött is." A vállalat túlszárnyalta a várakozásokat, tavaly 3 milliárd dollárral csökkentette költségeit és idén további 500 millió dolláros lefaragást tervez a gyártás költségeiből. Az erre az évre szóló pozitív várakozások az amerikai konjunktúrára és a rekordszámú új modellek piacra dobására is alapoznak.
Észak-Amerikában 1,5-1,7 milliárd dollár adózás előtti nyereséget várnak a tavalyi teljesült cél, a null-szaldó után. A profit az új modellek fejlesztési költségek előrelátható csökkenéséből származik, valamint abból, hogy a Ford 10-15 százalékkal csökkenti részvételét az észak-amerikai bérelhető autók piacán. A Merrill Lynch elemzői szerint a Ford mindenképpen jó úton halad, de a kérdés az, vajon 2006-ra meg tudja-e duplázni jelenlegi részvényenkénti nyereségét a japán autógyártók növekvő kapacitása és folyamatos költségcsökkentése mellett. A 2003-as európai eredményeket a cég január 22-én teszi közzé. (Financial Times)


