Lunk Tamás, a rop irányító hatóságának vezetője lapunk érdeklődésére elismerte, sokkal nagyobb volt a pea iránti érdeklődés, mint az irányító hatóság feldolgozói kapacitása (mintegy 2500 projektötlet közül kellett kiválasztani a támogatandó 62-t, illetve a tartaléklistán szereplőket), de nem is lehetett volna addig megnevezni a nyerteseket, amíg nem véglegesítik az uniós források felhasználását szabályozó operatív programokat - márpedig utóbbiakra csak decemberben ütötte rá a pecsétet Brüsszel.

A rop-eredmények tanúsága szerint a legtöbb támogatásra méltónak talált kezdeményezés a foglalkoztatási helyzet javítását célozza (összesen 35), igaz, ezek jellemzően kisebb összegű fejlesztések. Ezek mellett 7 esetben barnamezős területek (legtöbbször laktanyák) újrahasznosítását is felkarolja a program, 13 támogatott projekt az adott térségi kapcsolatrendszer fejlesztését célozza, további 7 esetben pedig a turisztikai vonzerő javítása a cél.

A volt orosházi műszaki tiszthelyettesképző laktanya újrahasznosítása is a rop kidolgozásra javasolt pályázatai közé került. Orosháza városa a Délkeleti kapu nevű komplex fejlesztési program egyik elemeként azzal pályázott a peára, hogy egyfajta turisztikai tudásparkot és az extrém sportok központját hozza létre a volt laktanya meglévő létesítményei, sportpályái felhasználásával. A többlépcsős fejlesztésnek ez hozzávetőleg 600 millió forintos beruházási költségű eleme, a szükséges 10 százalékos önrészt egy ekkora méretű város önmaga is ki tudja gazdálkodni, de szükség esetén hitelhez is folyamodhat az önkormányzat - közölte lapunk érdeklődésére Szederháti István, a település önkormányzatának pályázatokkal foglalkozó főtanácsadója. Orosháza egyébként 13 pea-pályázatot adott be, ebből ötöt meg is nyert, a hatodikban pedig a Szegeddel közös győztes konzorcium tagja.

Szintén a pályázati győztesek közé tartozik a balassagyarmati önkormányzat, amelynek a re-

gionális helyközi és távolsági autóbusz-állomás létesítését célzó fejlesztése ugyancsak bekerült a kidolgozásra javasolt tenderek közé. Az önkormányzat hosszú távú céljai között szerepel egy regionális helyközi és távolsági autóbusz-állomás létesítése. Ehhez azonban 1,2-1,8 milliárd forintra lenne szükség, amit a város nem képes előteremteni, ezért nyújtott be pályázatot a peá-hoz - tájékoztatta lapunkat Mák András pályázati referens. A kivitelezési költségek 10 százalékát kell állnia a városnak. Ez az összeg a partnerek - a Nógrád Volán és a megyei önkormányzat - segítségével előteremthető. Az új buszállomás kedvezőbb helyen lenne az átszállások megszervezéséhez, és ahhoz, hogy Balassagyarmat a szlovákiai közlekedésbe jobban bekapcsolódjon. A városközpontban felszabaduló hellyel a parkolási gondokat enyhítenék.