A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) elkészítette 2004. évi díjajánlásait - tudta meg lapunk Peredi Péter főtitkártól. Számításaik szerint a terhek idei növekedése miatt 30-35 százalékos díjemelésre lenne szükség. Ezt indokolja az infláció növekedése, valamint a költségek - az energia, az üzemanyag, az úthasználati díjak - azt meghaladó drágulása, az általános áfaemelkedés, továbbá az úthasználati díjak visszaigénylésének megszűnése. A vállalkozók az elmúlt években az árverseny miatt alig tudták érvényesíteni a Fuvosz díjkalkulációit. Emiatt igen kevesen tudtak fejlődni, eszközállományukat korszerűsíteni.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára szerint sem érvényesíthetők az idei költségnövekedések a fuvardíjban. Ezért ezt a nyereség terhére kell elviselni. A NiT Hungarynél úgy látják, a közúti közlekedési szolgáltatást végző vállalkozások terheinek 2004. évi növekedéséhez több tényező is hozzájárult. Így a parkolási és úthasználati díjak áfatartalmának levonási tilalma és az illetékváltozás is. Ez az utóbbi két év alatt 50 százalékkal növekedett. A haszongépjárművek esetében az ilyen drasztikus mértékű díjnövekedés jelentős költségterhet eredményez. Dittel Gábor azt mondja, ez az intézkedés indirekt módon kedvezőtlenül hat a hazai haszongépjármű-állomány megújítási folyamatára, ellentétes a hatályban lévő és a tervezett közlekedéspolitika elveivel, továbbá a kormányzat deklarált törekvéseivel, amelyek a korszerű, környezetkímélő járműállomány preferálására vonatkoznak.

A fuvarozók terheit növelte a gépjárműadó és a jövedéki adó változása. Bár a gázolajra kivetett jövedéki adó mértéke az idén nem változott, a NiT Hungary kifogásolja, hogy 2003-ban szóba került a mérték csökkentése, és ez nem valósult meg. A kedvezőtlen árfolyamváltozások hatására a gázolaj ára jelentősen növekedett idén. Ezzel a magyar fuvarozók versenyhátrányba kerülnek a környező országokban olcsóbb üzemanyagot tankoló vállalkozókkal szemben. A kedvezőtlen változások között említi az ügyvezető főtitkár a beruházási adóalap-kedvezmény korlátozását is.