Mintegy 200 használtautó-kereskedő nevében a regisztrációs adó bevezetése elleni tiltakozó petíciót adták át csütörtökön Máté Dánielnek, a Pénzügyminisztérium sajtófőosztály-vezetőjének.
Fojt Attila, a Rekord Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a használtautó-kereskedők azt kérik a Pénzügyminisztérium vezetésétől, hogy a regisztrációs adó bevezetéséről szóló törvény február 1-jei hatályba lépését az eredetileg tervezett május 1-jére módosítsák, és ha már megfizették az autó után a fogyasztási adót, akkor ne kelljen regisztrációs adót is fizetni.
Véleményük szerint ha a törvényt változatlan módon vezetik be, nem fog teljesülni az ez évre kitűzött 61,3 milliárd forintos regisztrációs adóbevétel. Számításaik alapján a várható adóbevétel 40-42 milliárd forintra fog csökkeni, így a hiány a tervezet és a teljesülés között elérheti áfával együtt a 25-27 milliárd forintot.
Az adóbevétel csökkenésének egyik oka, hogy a környezetvédelmi előírások ez évtől szigorodtak és az úgynevezett Euro 3-as környezetvédelmi besorolású járművek hozhatók be külkereskedelmi forgalomban. Ezek a gépkocsik jelentős része 2002. január 1-je után gyártott, míg kisebbik hányada 1999-2001. között előállított. Az eddigi 1996-os évjárat-korlátozással szemben ezek a fiatalabb járművek sok esetben többszörös tőkebefektetést igényelnek a használtautó-importőrtől, emiatt a behozott darabszám látványosan csökkeni fog, mint ahogy csökkent már 2003-ban is az évjárat-korlátozás bevezetésével.
Fojt Attila utalt arra, hogy a múlt évi 70 ezer használtautó-behozatalhoz viszonyítva az idén várhatóan mindössze 40-45 ezer használt gépjármű importjára lehet számítani.
Mivel a petíció átadása zárt tárgyalás keretében történt meg, ezért azután Bakó Zoltán, használtautó-kereskedő az MTI-nek elmondta: Máté Dániel ígéretet tett arra, hogy a petíciót továbbítja Pénzely Márta illetékes főosztályvezetőnek.
Bakó Zoltán szerint a sajtófőosztály-vezető közölte azt is, hogy a PM átnézi a kereskedők által benyújtott petíció számításait, és ha azokat indokoltnak tartja, akkor elképzelhető, hogy egyeztetést kezdeményeznek az illetékes szaktárcákkal, elsősorban a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, továbbá a Közlekedési Főfelügyelettel - idézte Máté Dániel szavait Bakó Zoltán használtautó-kereskedő.
"Ha az érvek és a számítások meggyőzőek, elképzelhető a törvénymódosítás kezdeményezése" - mondta az MTI-nek Máté Dániel megerősítve Bakó Zoltán szavait.
Fojt Attila kifejtette: a használtautókat importáló kisvállalkozások több szempontból is diszkriminatívnak tartják a február 1-jén bevezetendő regisztrációs adót, amely szerintük jelentősen emeli a használtautók árát. Az új adó legkisebb összege 90.000, a legmagasabb pedig 1,6 millió forint. Amíg jelenleg a jármű műszaki paraméterei alapján százalékos arányban határozzák meg a fogyasztási adó összegét, addig a regisztrációs adó fix összegű lesz.
Fojt Attila szerint a törvény hátrányosan különbözteti meg a használtautó-importőrkereskedőt és a magánimportőrt. A kereskedők szerint a raktáron lévő, el nem adott, forgalomba még nem helyezett, de fogyasztási adóval már korábban terhelt autókra február 1-je után meg kell majd fizetni a regisztrációs adót is, a fogyasztási adó ugyan visszajár majd, ám például az éves bevalló kisvállalkozások esetében ez akkora forgóeszköz-kiesést jelent, ami csődbe viheti a cégeket.
Számításaik szerint az intézkedés 350-450 személygépkocsit importáló céget, 3-4 ezer foglalkoztatottat, illetve ezen cégek 25-30 ezer autóját érinti. Ezzel szemben nem kell regisztrációs adót fizetni azon autók után, amelyeket a magánszemélyek már korábban behoztak az országba, a fogyasztási adót már megfizették, ám a forgalomba helyezés 2004. február 1-jén túlra nyúlik át - mondta Fojt Attila. (MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.