A bolgár légitársaságok nem lízingelhetnek tízévesnél régebbi repülőgépeket Nikolaj Vasszilev közlekedési miniszter rendelete szerint - közölték a Bulgáriában működő légitársaságokkal egy szófiai értekezleten, amely a repülés biztonságával foglalkozott. A rendelet a magántársaságokra is vonatkozik, noha az állam természetesen nem szólhat bele üzleti döntéseikbe.

A miniszter kijelentette, hogy a bolgár repülőtereket használó külföldi társaságok biztonsági ellenőrzését is megszigorítják - jelenti a Pari Daily bolgár lap. A rendelkezésnek nincs konkrét indítéka, bár a jelenleg érvényes biztonsági intézkedések végrehajtása lazult, s ezért korrekcióra szorul.

Az értekezletet azért hívták össze, mert híre terjedt, hogy az olasz hatóságok kitiltották a légtérből két bolgár társaság, a Hemus Air és az Inter Trans Air gépeit. Ezek a hírek később hamisnak bizonyultak.

Bulgária a legutóbbi években 15 millió eurót adott ki abból a célból, hogy a bolgár repülőgépek megfeleljenek az nemzetközi polgári légiforgalmi szövetség, az IATA korszerűsítést célzó követelményeinek. Korábban az egykori állami légitársaságot, a Balkan Airt privatizáló cég tönkrement, s akkor a bolgár légitársaságok részesedése a hazai légi forgalomból 70 százalékról 15-re csökkent. A Bulgaria Air a kormány jóindulata ellenére sem tudott kellő kapacitást beállítani a legfrekventáltabb viszonylatok forgalmának lebonyolításához - állítja a Bolgár Légitársaságok Szövetsége (ABA). A társaságok áttérnek a TU-154 M gépek használatáról a Boeingekre, mert az előbbiekkel a nagy súly, fogyasztás és erős zaj miatt nem lehetnek versenyképesek a nemzetközi charterpiacon.

Vasszilev egyébként jelentések szerint az ABA közreműködését kérte a bolgár repülőterek privatizálásához és a szófiai nemzetközi légikikötő korszerűsítéséhez.