A fuvarozók képviselői, valamint az M5-ös sztráda mentén lévő települések polgármesterei egyaránt jó döntésnek ítélik, hogy a kormány tegnap az M5-ös autópályát kezelő AKA Rt. kivásárlása mellett döntött. Medgyessy Péter miniszterelnök sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a részvényeket az állam január 31-ig megvásárolja. Erre a Postabank privatizációjából származó bevétel ad lehetőséget - közölte.
Ezzel a döntéssel az M5-ös március 12-től bekerül a matricás rendszerbe, amelynek során áremelésre nem kerül sor. Medgyessy Péter elmondta azt is, hogy rövidesen kiírják az M5-ös Szegedig történő meghosszabbítására a pályázatot. Az autópálya-szakasz 2005. december 31-ig épül meg. A fuvarozók örülnek a döntésnek - jelentette ki lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) főtitkára. Emlékeztetett arra, hogy a 2004. évi sztrádadíjemelést úgy tartották csak elfogadhatónak, ha az M5-ös is bekerül a rendszerbe. Ez most megtörténik, bár több mint két hónapos késéssel. Bízik abban, hogy a fuvarozók kihasználják a pálya nyújtotta lehetőséget. Ez az egyenletes haladás eredményeként nem emeli a költségeiket, de elkerülhető a lakosság terhelése, és csökkenthetők a balesetek.
Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) személyfuvarozási tanácsának elnöke is örömmel fogadta a bejelentést. A matricás rendszerrel elérhető, hogy használni lehessen az M5-öst - fogalmazott lapunknak. Reméli, hogy az új szerződés nem lesz titkos. Szeretné azonban látni a vételárat és az M5-össel kapcsolatos teljes eddigi költségeket, beleértve az üzemeltetési hozzájárulást. A NiT-Hungary már évek óta szorgalmazta az M5-ösnek a matricás rendszerbe kerülését - mondta Domokos István, az érdekvédelmi szervezet elnöke, aki szerint így a sztráda használható lesz.
Örülünk, hogy elfogadták szakmai álláspontunkat, és a kivásárlás mellett döntöttek - mondta érdeklődésünkre Fónagy János, a Fidesz gazdasági munkacsoportjának vezetője. Kedvezőnek tartják azt is, hogy korrigálták az 1995-ben és 1997-ben elkövetett hibákat, ami miatt Európa legdrágább sztrádája lett az M5-ös. Bíznak abban, hogy a pálya továbbépítése az idén megkezdődik, s a ciklus végéig befejeződik. Hozzátette: nem mindegy azonban, hogy mindez mibe kerül a magyar adófizetőknek, és ki kap lehetőséget az építésre. (GA-MK)