BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új mérce a versenyképességre

Szükséges lenne, hogy mielőbb rendelkezésre álljanak olyan elemzések, amelyek az EU-csatlakozás időpontjában az új tagországok régiói - vagy egyes régiói - gazdasági versenyképességének összehasonlítását mutatnák be - mondta a Világgazdaságnak Koji László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke. Mint mondta, ehhez képest lehetne mérni a későbbiekben évente az adott régió EU-átlaghoz való felzárkózásának ütemét.

Magyarországon évtizedek alatt hozzászoktunk ahhoz - fogalmazott -, hogy az információkat központilag, államilag szervezik, irányítják és teszik közzé. Ezt hívják állami statisztikai rendszernek. A Központi Statisztikai Hivatalnak a statisztikai régiókra vonatkozóan természetesen vannak adatai, amelyekhez hozzá lehet férni.

Ám Koji szerint e statisztikai rendszert tovább kell fejleszteni, és biztosítani a hozzáférhetőséget. Ugyanakkor ma már vannak erős civil, közjogi érdek-képviseleti szervezetek is, amelyek az EU-hoz hasonlóan alkalmasak ilyen információs rendszer kialakítására, működtetésére. Különösen alkalmasak lennének erre a gazdasági kamarák, hiszen közvetlen és nagy létszámú tagsággal s nemzetközi kamaraközi kapcsolatokkal bírnak.

A BKIK már 1996-ban elkezdte az erre való felkészülést, és olyan jellegű adatok gyűjtését a vállalkozásokra és a budapesti régió gazdaságára vonatkozóan, amivel be tud illeszkedni az európai nagy kamarák információs rendszerébe. 2000 óta pedig uniós információs pontnak számít Magyarországon, ahol hozzáférhető az összes többi olyan adat, ami az európai kamarák információs elemzőrendszerében benne van. Az EU kibővülésével e rendszer is továbbfejlesztésre szorul. Ezért szólította fel a kelet-közép-európai régióban lévő nagy gazdasági régiók kamaráit, mielőbb csatlakozzanak e rendszerhez, hogy a BKIK összehasonlító elemzésekkel a tagvállalkozásai rendelkezésére tudjon állni. (BGy)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.