A 40 százalékos vételár 30 százaléka annak, amennyibe a százszázalékos tulajdonrész megszerzése került volna - jelentette ki Csillag István az M5-ösről született kormánydöntést követően. A százszázalékos részvénycsomagot 270 millió euróért tudták volna megvásárolni, a 40 százalék vételára pedig 82 millió, ami visszavetítve 207 milliós értéknek felel meg. A francia, az osztrák és a többi befektető ennél alacsonyabb összeget fektetett be, de jelentős, 17,7 százalékos hozamelvárással tervezték a befektetést.
A megállapodáscsomag tartalmazza, hogy az autópálya továbbépítése Szegedig a jelenlegi koncessziós szerződés keretében történik, 2003. januári árakon számolva 356 millió eurós árért, ami 2004-es árakon 365 milliónak felel meg. Ha a száz százalékot vásárolná meg az ÁAK Rt., nemcsak a vételárat kellene kifizetnie, hanem át kellene vállalnia az AKA fennálló 205 millió eurós hiteleit is. Ebben az esetben külön kellene megoldani a továbbépítés finanszírozását. Ha ez mind meg is történne, a költségvetés jelenlegi helyzete miatt a cég teljes részvénycsomagját az idén el kellett volna adni, aminek lebonyolítására nincs garancia.
A megállapodás fontos eleme, hogy a második szakasz befejezését követő időponttól 2009-ig az államnak vételi opciója van a fennmaradó 60 százalék megvásárlására, előre rögzített képlet alapján kiszámítható áron.
A tranzakció a költségvetést a koncesszió időtartama alatt, 2030-ig érinti az évente a szolgáltatások igénybevételéért fizetendő 15-20 milliárd rendelkezésre állási díj mértékéig (amelyet csökkent az ÁAK által elkönyvelt osztalék, valamint a megnövekedett matricabevétel).
A tranzakciót kölcsönből fogják lebonyolítani. Ezt a második fázis építését fejlesztési hitellel részben finanszírozó MFB Rt. garantálja. Az ÁAK Rt. 82 millió eurónyi kölcsönt vesz fel a vételár megfizetésére. A második szakasz pénzügyi zárásáig az MFB garanciát nyújt a jelenlegi külföldi bankoknak a fennálló 205 millió euró hitelre. Erre azért van szükség, mert a bankok csak ezzel a feltétellel járulnak hozzá a díjfizetés megszüntetéséhez és a matrica bevezetéséhez. Ezt követően az építkezés március 12-én megkezdődhet. Ehhez a pénzügyi zárásig az MFB garanciájával havi 20 millió euró hitelt tud felvenni a társaság, amit a tervek szerint refinanszíroznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.