Az Európai Parlament elfogadta, hogy az észak-déli közlekedési folyosó a Balti-tengertől hazánkon keresztül vezessen az Adriáig. Ezzel többletforráshoz juthatunk: az uniós támogatás a 240 kilométeres magyar szakasz mai áron 300-400 milliárd forintra becsült költségének 85 százalékát is elérheti.

A folyosó a lengyelországi Gdanskból indul, s eléri az Adriát. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a brüsszeli döntés nyomán a 6-os főutat Dunaújváros után az országhatárig autópályává fejlesztik, segítve a dél-dunántúli régió fejlődését. Az európai sztráda az északi, nógrádi térségre is kedvező hatással lesz - mondta Csillag István. A majdani M2-es vonzáskörzetébe magas hozzáadott értéket előállító vállalkozások települhetnek.

Az öt országot összekötő autópálya déli szakasza több mint hatszáz kilométeres lesz. Ebből mintegy 130 kilométer lesz a szlovák, kétszáz körüli a horvát és bosnyák, 240 kilométeres a magyarországi szakasz. Utóbbi magában foglalja az autópályává fejlesztendő 2-es főutat, az M0-s elkerülőt és az M6-ost.

A folyosó magyar szakaszának költsége mai áron 300-400 milliárd forintra becsülhető. Kétféle uniós támogatásra is lehet számítani. Egyrészt a kiemelten kezelt nagy projektnél szokásos 5-10 százalékra, valamint a kohéziós alapra, ami nem haladhatja meg a beruházás 75 százalékát. Optimális esetben a költségek 85 százalékát állná az EU.

A teljes folyosó megépítése 2008-2010-re várható. (VG)