"Már-már a joggal való viszszaélés-nek" minősítette egy a Pénzügyminisztériumban készült szakértői feljegyzés azt a konstrukciót, amelyet az Oktatási Minisztérium erőltetett keresztül a pénzügyi tárcán, és amely a Draskovics-csomagra hivatkozva leállított beruházások finanszírozására született.
A takarékossági csomagban előírt megszorítások teljesítésére az oktatási tárca három, az idén kifizetendő beruházásának elhalasztásával válaszolt, összesen 5,5 milliárd forint összegben. A beruházásokat azonban az eredeti terv szerint átadják, és az építtető felsőoktatási intézményeknek is ki kell fizetniük az építő költségeit.
A megoldást a felek abban találták meg, hogy a beruházó eladta követelését egy faktoringcégnek, amely - természetesen felárért - hitelezőjévé vált az oktatási tárcának. Márpedig az államháztartási törvény tiltja, hogy költségvetési szervek hitelt vegyenek fel. Az alkalmazott konstrukcióra ez azért nem vonatkozik, mivel az jogilag nem pénzkölcsön.
Az OM ötlete ugyanakkor nem számít a klasszikus értelemben vett faktorálásnak sem, mert ott a faktoringcég követelése az eredeti teljesítési időpontban válik esedékessé. Vagyis önmagában egy faktorügylettel még nem oldható meg az OM alapproblémája: a Draskovics-csomag megkövetelte takarékoskodás. Ráadásul faktorálás esetén a pénztartozás után késedelmi kamat illetné meg a hitelezőt, amelynek mértékét a polgári törvénykönyv meghatározza. Jelen esetben a faktoringcég annak tudatában vásárolta meg a kivitelező cégnek a költségvetési szervvel fennálló követelését, hogy az adós a szerződésben meghatározott időpontban nem fogja tudni teljesíteni fizetési kötelezettségét.
Az általunk megkérdezettek furcsának minősítették azt is, hogy az OM - ha már az idén nem is tud fizetni - miért nem 2005 elején rendezi a beruházást, ezzel minimalizálva a fizetendő kamatterhet. Ezzel szemben a költségvetésnek a fennálló 5,5 milliárdos kötelezettség helyett 7,2 milliárdos kifizetést kell teljesítenie 2009 végéig. Ráadásul ez az állampapírokkal való finanszírozáshoz képest is drágább megoldás, mintegy 250-300 millió forinttal kerül többe annál. Úgy tűnik, az OM "keresztbe tett" a Draskovics-csomagnak, hiszen olcsóbb nem lett tőle a beruházás, és még csak az idei költségvetési hiányt sem csökkenti. Eredményszemléletben mindenképpen erre az évre kell elszámolni a kifizetéseket. Úgy tudjuk, az ügyletben szereplő faktoringcég mögött álló bank is vizsgálja a tranzakciót, és az Államháztartási Hivatal is megfogalmazta jogszerűségi aggályait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.