Az előző két hónapban tapasztalt csökkenés után áprilisban váratlanul emelkedett a német vállalatok üzleti bizakodását jelző Ifo-index. A mutató legfrissebb értékét kommentálva a müncheni gazdaságkutató intézet vezetője kijelentette, hogy a konjunktúra lassan javul, szilárd alapon álló fellendülésről azonban nem lehet beszélni.
A hétezer vállalat válasza alapján számított index áprilisban 96,3 pontra nőtt a márciusi 95,4 pontról. Az előzetes szakértői becslések átlagára 95,3 pont volt. Az index a januárig tartó 9 hónapos időszakban folyamatosan emelkedett, februárban és márciusban azonban romlott. Az áprilisi javulás a nyugati és a keleti tartományokban hasonló mértékű volt. A mutató összetevői közül a jelenlegi helyzetet tükröző adat mutatott lényeges javulást, a jövőbeni irányzatra utaló várakozások azonban enyhén romlottak az egy hónappal korábbihoz képest. Ez utóbbi fejleményt részint az olajárak drágulásával indokolta az Ifo vezetője, Hans-Werner Sinn.
Az index javulását mindenekelőtt az exportszektor kedvező kilátásaira vezetik vissza, mert a belföldi fogyasztás továbbra is nyomott szinten van. A kivitel esélyeit utóbb az euró idei, 8 százalékos értékvesztése javíthatja, miután az egységes valuta tavalyi, 20 százalékos felértékelődése jelentősen visszavetette az export nyereségességét. A külföldre irányuló német szállítások legfontosabb célországa az USA, Japán és Kína volt. Az Ifo-index javulását kommentálva a Bloomberg megállapítja, hogy az EKB kamatcsökkentésének egyre kisebb az esélye. Mint a hírügynökség emlékeztet, a francia és a német pénzügyminiszter egyaránt nyomást akart gyakorolni az Európai Központi Bankra a monetáris politika szigorának enyhítése végett. Az intézmény azonban arra hivatkozott, hogy az euróövezet növekedését leginkább a belső fogyasztás elégtelensége fogja vissza, ennek oka pedig nem a hitelek kamatainak szintjében keresendő, hanem a munkahelyek elvesztése és a szociális juttatások megvonása miatti félelemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.