Az elmélet szerint a valutaunió előnyeinek kiaknázása attól függ, hogy azok az országok, amelyek az uniót létre akarják hozni, rendelkeznek-e bizonyos közös jellemzőkkel ("optimális valutaövezeti tulajdonságok"). Ezek közül a tulajdonságok közül a konjunktúraciklusok hasonlósága meghatározó szerepet játszik, mivel ha a ciklusok szinkronban vannak egymással, akkor minimális a független monetáris politika feladásának költsége. Következésképpen, amikor az euróövezethez való csatlakozás megfelelő időzítéséről esik szó, a maastrichti konvergenciakritériumok teljesítése (az infláció, a hosszú lejáratú kamatlábak, az államháztartási hiány, az államadósság és az árfolyamok stabilitása az ERM II-n belül) mellett más tényezőket is figyelembe kell vennünk. Azt a kérdést is meg kell vizsgálni, hogy a konjunktúraciklusok megfelelően összehangoltak-e ahhoz, hogy az új tagországok számára ne legyen hátrány a monetáris és árfolyam-politika függetlenségéről való lemondás.
A kutatásunk kettős célt tűzött ki maga elé. Egyrészt azt vizsgálja, hogy jelenleg milyen szinten esnek egybe a közép- és kelet-európai országok konjunktúraciklusai az euróövezet tagországainak ciklusaival és hogy ez hogyan viszonyul az euróövezet tagországai közötti jelenlegi és múltbeli szinkronizáció szintjéhez. Másrészt a kutatás arra keresi a választ, hogy az euróövezet tagországaiban a konjunktúraciklusok időben hogyan közeledtek egymáshoz, különös tekintettel arra, hogy felgyorsult-e ez a közeledés 1993-97 óta, a GMU megalakulását megelőző felkészülési időszakban. A második kérdéskör azért is lényeges, mert a szakirodalom szerint a valutaunióban való részvétel már magában is a konjunktúraciklusok hasonlóságának növekedéséhez vezethet. A szakirodalom ezt a jelenséget "az optimális valutaövezetek endogén természetének" nevezi. Két neves amerikai közgazdász, Jeffrey Frankel és Andrew Rose erős kapcsolatot találtak ugyanis a kereskedelem integráltsága és a konjunktúraciklusok egybeesése között. Ezért ha a valutaunióban részt vevő országok esetében a kereskedelem integráltsága növekszik, akkor a valutaunió a konjunktúraciklusok összehangoltságát is fokozza. Azt is kimutatták ugyanakkor, hogy a valutaunióban való részvétel lényegesen megnöveli a kereskedelmi forgalmat, és ebből a tényből arra lehet következtetni, hogy egy ország könnyebben tudja teljesíteni a valutaunióhoz való csatlakozás feltételeit a csatlakozás után, mint előtte. Azaz ha a közép- és kelet-európai csatlakozó országok számíthatnak arra, hogy amint a GMU tagjaivá válnak, konjunktúraciklusaik nagyobb szinkronizáció felé mozdulnak el, akkor kevésbé lesz szükségük arra, hogy törődjenek a kezdeti egyedi sajátosságokkal.
Az optimális valutaövezetek kritériumainak endogén jellegét a GMU esetében még az is erősíti, hogy a közös monetáris politika és a stabilitási és növekedési egyezmény alapelvére támaszkodó fegyelem kizárja, vagy legalábbis csökkenti a gazdaságpolitikai eredetű sokkokat. Amennyiben a hazai gazdaságpolitikai döntések a sokkok egyik fő forrását jelentik, akkor a GMU-tagság csökkenti a sokkok aszimmetriájának kockázatát.
Másrészről azonban a kereskedelem integráltsága specializálódáshoz vezethet, és ezzel nőhet az aszimmetrikus sokkok valószínűsége, amelyet egy neves amerikai közgazdász, Paul Krugman Massachusetts példáján illusztrált. Massachusetts ugyanis jelentős mértékben specializálódott a technológiai iparágra, azon belül is egyes szektorokra (számítógépek, orvosi készülékek, precíziós katonai készülékek), amely termékek kereslete az USA-n belül fellendülőben volt a nyolcvanas években, így jelentős beruházási és exportboom alakult ki, amelyet tőkebeáramlás kísért. A munkanélküliség az USA-átlag felére csökkent, és a technológiai szektor fellendülése a szolgáltatói szektort is fellendítette, és az ingatlanárak is jelentős mértékben szárnyaltak. A nyolcvanas évek végén azonban lecsökkent a kereslet az állam fő termékei iránt, amelynek jelentős gazdasági visszaesés lett a következménye, a tőkebeáramlás megcsappant, a beruházások nagymértékben visszaestek, az ingatlanárak zuhantak, a munkanélküliség négyszeresére emelkedett, és munkaerő-elvándorlás kezdődött. Krugman szerint a specializálódás következményeképpen a hosszú távú növekedési lehetőségek is megváltoznak, és Európának is fel kell készülnie arra, hogy megfelelő intézményrendszerrel a specializáció esetleges kedvezőtlen következményeit kezelni tudja. Bár ez egy jogos felvetés, az euróövezethez korábban csatlakozott országok példáján nem látszik beigazolódni, amint erre rövidesen rámutatunk.
>> A vizsgálat tárgya
és módja
Kutatásunkkal több ponton szeretnénk hozzájárulni a konjunktúraciklusok együttmozgásáról szóló szakirodalomhoz. Először is, számos ország adatait vizsgáljuk: nyolc közép- és kelet-európai ország, tíz euróövezeti tagország, valamint kontrollcsoportként a GMU-hoz nem csatlakozó három európai állam mellett öt további országot is megvizsgálunk. A közép- és kelet-európai országok esetében az elmúlt tíz évet, míg a többi ország esetében általában az elmúlt húsz év adatait vettük alapul. Oroszországot is bevontuk vizsgálódásaink körébe, hogy dokumentálni tudjuk a közép- és kelet-európai országok korábban fontos kereskedelmi partnerének számító országhoz viszonyított szinkronizáció változását. Másrészt, bár megjelentek már olyan tanulmányok, amelyek a közép- és kelet-európai országok szélesebb vagy szűkebb csoportját elemzik konjunktúraciklusaik hasonlóságának szempontjából, de ezek az írások csak a GDP-re vagy az ipari termelésre koncentrálnak, míg mi a GDP főbb felhasználási és ágazati összetevőit is elemezzük. Az optimális valutaövezetek és a közös monetáris politika szempontjából fontos tudni, hogy mennyire vannak összhangban a GDP-nek azon összetevői, amelyek az aggregált keresletet mozgatják, és ezáltal az inflációt is befolyásolják. Harmadsorban, vizsgálatunk eredményeinek erőteljesebb megalapozása érdekében a konjunktúraciklusok hasonlóságának mérésére ötfajta mutatót, két szűrőtechnikát és két euróövezeti konjunktúramérőt alkalmaztunk. Az eddigi közép- és kelet-európai országokkal foglalkozó empirikus kutatások többnyire csak Németországot vették alapul az együttmozgás méréséhez a ciklusok korrelációinak megállapításánál. Mi ezzel szemben a ciklusok fáziseltolódását, ingadozását, tartósságát (perzisztenciáját) és az európai sokkokra vonatkozó reakcióikat is vizsgáltuk. Magas korreláció, kisebb fáziseltolódás, hasonló ingadozás, hasonló tartósság és az impulzusválaszok azonossága a közös monetáris politikát az előnyösebbé teszi egy valutaunióhoz tartozó országban. Minden számításunkat a konjunktúraciklusokról szóló szakirodalom két legelfogadottabb szűrőtechnikájával végeztük. Mindkét technikának vannak hiányosságai, de ha mindkettő hasonló tendenciát fed fel, az eredményt megbízhatóbbnak lehet tekinteni. Végül, mivel bennünket a gazdasági folyamatok hasonlóságának kérdése elsősorban az egész euróövezettel és nem csak a német gazdasággal való összehasonlítás tekintetében érdekel, az egyes országok jellemzőit az euróövezeti konjunktúra jellemzőihez viszonyítjuk, melynek szintén két lehetségres mérőszámát használjuk.
>> Eredmények
a GMU-országokra
Az 1. ábra az egyes országok GDP-ciklusainak korrelációját mutatja az euróövezet ciklusához viszonyítva. Az 1/a részábrán az új kelet-közép-európai országok, az 1/b részábrán az EMU-tagok eredményei láthatóak.
Az ábra egymást követő ötéves időszakokban mutatja a korreláció értékét, így a korreláció időbeli alakulásáról is képet alkothatunk.
Mivel a GDP-n kívül annak fontosabb komponenseit is megvizsgáltuk, ezért az eredmények áttekinthető bemutatásához az országokat szinkronizációjuk mértéke alapján csoportosítottuk az 1. táblázatban. A GMU-tagokat két csoportra oszthatjuk fel: a "mag" országokra (Ausztria, Belgium, Francia-, Német-, Olaszország és Hollandia), amelyek nagyobb fokú szinkronizációt mutatnak, és a "periféria" országaira (Finnország, Írország, Portugália, Spanyolország), amelyek alacsonyabb együttmozgással jellemezhetők. Szintén egy külön csoportba soroltuk a GMU-n kívüli európai uniós országokat (Dánia, Svédország és az Egyesült Királyság) és Svájcot, továbbá külön mutatjuk be az USA-t, Japánt és Oroszországot.
Figyelemre méltó, hogy a GMU magországai nagyfokú összehangoltsággal rendelkeznek minden általunk használt mutató (úm. magas korreláció, alacsony ingadozás, kicsi fáziseltolódás, hasonló és hosszabb tartósság, hasonló impulzusválasz) alapján, és ez nemcsak a GDP-re, hanem annak komponenseire is igaz. 1993-97 és 1998-2002 között, tehát a GMU-ra való felkészülés és az azt követő tagság időszakában a szinkronizáció jelentősen megnövekedett. Ugyanezek az általános trendek igazak a periferikus GMU-országokra is, de szinkronizációjuk szintje kevésbé magas, különösen a fogyasztás (3. ábra) és a szolgáltatások tekintetében. Érdemes megjegyezni, hogy a hat magországból öt az EU alapító tagállama és a hatodik, Ausztria a 70-es évek közepe óta valutája árfolyamát a német márkához kötötte. A periféria országaiban alacsonyabb volt az egy főre jutó jövedelem, és fokozatosan felzárkóztak az EU növekedési átlagához, ami oka lehetett annak, hogy az üzleti ciklusok lassabban konvergáltak, hiszen a felzárkózási időszakot jelentősebb országspecifikus sokkok és bizonytalanságok kísérhették. Egy másik ok az lehet, hogy ezek az országok sokkal később csatlakoztak az EU-hoz, és ezáltal később integrálódtak az EU kereskedelmébe is.
Vajon a fent vázolt trendek bizonyítják-e az optimális valutaövezetek endogenitását? Első pillantása azt mondhatnák, igen, hiszen az együttmozgás minden GMU-tagállamban megnövekedett a GMU-ra való felkészülés kezdete óta, amikor az egyes országok megkezdték a maastrichti nominális konvergenciakritériumok teljesítésének folyamatát az euró 1999-es bevezetése jegyében. Hogy miért nem jutunk egyértelmű megállapításra ezzel az interpretációval kapcsolatban, annak az az oka, hogy a nem GMU-tagországok, de még az USA és bizonyos fokig Japán és Oroszország is nagyobb együttmozgást mutatott fel az euróövezeti ciklussal. Ez pedig a "globális üzleti ciklus" felbukkanására mutat rá, amit számos szerző is kimutatott.
Ugyanakkor vannak jó híreink is az optimális valutaövezetek endogenitásának pártján állók számára. Először, a GMU magországaiban igen magas a szinkronitás, és a periferikus GMU-tagok is e szint felé közelítenek. Másodszor, a szinkronitás még a hagyományosan kevésbé összehangolt GDP-komponensek, nevezetesen a magánszféra fogyasztása és a szolgáltatások esetében is magas lett. A fogyasztás azonban továbbra is kevésbé van szinkronban, mint a GDP. A GMU-hoz vezető és a tagság ideje alatti nagyobb pénzügyi integráció, több verseny, csökkenő külkereskedelmi költségek, ideértve a különálló valuták megszüntetését és a konvergáló gazdaságpolitikák bizonyára szerepet játszottak a konjunktúraciklusok nagyobb szinkronizációjában. Ám az üzleti ciklusok korrelációja egy evolúciós folyamat, és amint egy neves amerikai professzornak, Kenneth Rogoffnak a "kőből főzött leves" meséhez hasonlatos példázata emlékeztet, mindezeket az okokat nem tulajdoníthatjuk egyetlen összetevőnek, az eurónak. Mindezek után azzal érvelhetünk, hogy az üzleti ciklusok GMU-n belül megfigyelt erős korrelációja inkább teszik megfelelővé, semmint problémává a közös monetáris politikát a jelenlegi tagok számára.
>> Eredmények
az új EU-tagországokra
Áttérve a közép- és kelet-európai országokra, ezeket alapvetően három különböző csoportra oszthatjuk fel: Magyar-, Lengyelország és Szlovénia, amelyek a leginkább szinkronban vannak - legalábbis a GDP alapján -; Csehország és Szlovákia, amelyek kevésbé szinkronizáltak; továbbá a balti államok, amelyek egyáltalán nem mozognak szinkronban. Figyelemre méltó, hogy az első csoportba sorolt három országban drámai módon javult a GDP, az ipari termelés és az export szinkronja, és 1998-2002-re a GMU magországaiéhoz hasonló szintre ért, a perifériás GMU-tagok szintjét pedig meghaladta (1. táblázat). E három közép- és kelet-európai ország rövid időn belül képes volt arra, hogy teljesen átstrukturálja termelését, s a keleti blokk felől az EU felé terelje exportját, ami az euróövezet konjunktúraciklusával való erős korrelációhoz vezetett. A privatizáció és a működőtőke-beáramlás döntő szerepet játszott e folyamatban.
A 2. ábra a GMU részesedését mutatja a vizsgált országok exportjából, melyből azt láthatjuk, hogy ez a részesedés a fenti három közép- és kelet-európai ország exportjában nagyon magas. Sokan érvelnek ugyanakkor a mellett is, hogy bár a kereskedelem összhatása jelentős a ciklusok szinkronizációjára, de főleg az ágazaton belüli kereskedelem fejti ki hatását, és nem ágazatok közötti. Az EU és a közép- és kelet-európai országok ágazaton belüli kereskedelmének vizsgálatai pontosan azt mutatják, hogy Magyar-, Lengyelországban és Szlovéniában ez magas, mégpedig olyan magas, mint néhány GMU-tagországé.
Nagyon valószínű, hogy Csehország és Szlovákia kisebb mértékű ciklusos szinkronja az 1990-es évek első felében tapasztalt nem kielégítő reformoknak és makrogazdasági egyensúlyhiányoknak volt köszönhető, amelyek 1997-ben, illetve 1998-ban valutaválságokhoz vezettek Csehországban és Szlovákiában, amit recesszió követett. Mivel a reformokat felgyorsították, és a növekedés újraindult, e két ország az elkövetkező években valószínűleg eljut a szinkronizációnak arra a szintjére, amelyet az előbb említett három kelet- és közép-európai ország már elért.
A balti országok szinkronhiánya valószínűleg azokat a sokkokat tükrözi, amelyeket az 1998-as orosz válság nyomán szenvedtek el. A balti államok gazdasági és kereskedelmi kapcsolatai Oroszországgal akkoriban sokkal kiterjedtebbek voltak, mint a többi kelet- és közép-európai országéi. Ez megmutatkozik az orosz gazdasági ciklussal való jelentős pozitív korreláltságban 1993-97 között. Egy másik tényező, amelyet érintettünk, az EU és a balti államok közötti ágazaton belüli kereskedelem kisebb részaránya lehet. Végezetül, a balti országok jelentős kereskedelmi kapcsolatokkal rendelkeznek a skandináv államokkal, és a skandináv országok harmonizáltsága az euróövezettel nem olyan erős.
Az összes kelet- és közép-európai országban - tehát a GDP alapján erős korrelációt mutató országokban is - minimális, sőt olykor negatív a magánfogyasztás, és ennek megfelelően a szolgáltatások korrelációja a GMU konjunktúraciklusával (3. ábra). Csak találgathatunk e fejlemény okait illetően. A vizsgált időszakban a kereskedelmet és a tőkeáramlást liberalizálták, és ennek inkább nagyobb, mint kisebb együttmozgást kellett volna eredményeznie. Azonban a tőkeáramlás liberalizálása több közép- és kelet-európai országban is fokozatosabban ment végbe, mint a kereskedelem liberalizációja. Ezenkívül amiatt, hogy a reformokat megelőzően a tőkepiacok működését évtizedekig korlátozták, az információáramlás tökéletlensége és a hazai pénzpiacok preferálása is bizonyosan hozzájárultak ahhoz, hogy a kockázatmegosztás és a fogyasztássimítás gyengébb lett. Az adatok is erre utalnak: a közép- és kelet-európai országok külföldi befektetései elhanyagolható értékűek a GDP-hez viszonyítva, amely éles ellentétben áll a korábbi EU-tagok külföldi befektetéseinek GDP-hez mért arányával.
A fogyasztási ciklusok hasonlóságának hiányát az is indokolhatja, hogy ezek az országok aszimmetrikus sokkoknak voltak kitéve, és ezekre a lakossági fogyasztás sajátosan reagált. Mint köztudott, az 1990-es évek elején a volt Szovjetunióval folytatott kereskedelem összeomlása és a piacorientált reformok (az árak és a kereskedelem liberalizációja, az állami támogatások csökkenése, az infláció növekedése) miatt minden közép- és kelet-európai országban drasztikusan csökkentek a jövedelmek, és ez a fogyasztás nagymértékű csökkenését hozta magával. Az 1990-es évek közepétől a reformok térhódításával javult a helyzet, az új beruházások nyomán beindult a termelés, de a néha laza fiskális politikától és nagy béremelésektől is felfűtött fogyasztói kereslet a fogyasztás erőteljes növekedéséhez vezetett. Ezek a fejlemények, amelyek nem egy időben zajlottak le minden közép- és kelet-európai országban, minden bizonnyal hozzájárultak ahhoz, hogy a lakossági fogyasztás ciklusai megfigyelhetően eltértek a GMU-tagországokban tapasztalt fogyasztási ciklusoktól. Azt, hogy a közép- és kelet-európai országok nagyobb sokkoknak voltak kitéve, onnan is láthatjuk, hogy a lakossági fogyasztási ciklusok ingadozása sokkal nagyobb, és a fáziseltolódás sokkal hosszabb, mint az euróövezethez tartozó országoknál.
A fenti meggondolások alapján arra a következtetésre juthatunk, hogy a lakossági fogyasztási ciklusok eltérése a GMU ciklusaitól ideiglenes jelenség, mely akkor fordul majd meg, amikor a gazdaság szereplői jobban megismerik a kockázatmegosztásban rejlő lehetőségeket, és (ami még ennél is fontosabb) amikor majd a reformok bevezetése miatti sokkok hatása leülepszik és a fogyasztási szokások egy simább, hosszú távú mintát kezdenek követni.
Mivel a szolgáltatások a fogyasztás nagy részét teszik ki, nem meglepő, hogy hasonló tendenciákat mutatnak, mint a lakossági fogyasztás: a ciklusok egybeesésének növekedése az euróövezet és a kontrollcsoport országaiban és a ciklusok hasonlóságának csökkenése a közép- és kelet-európai országokban. Hasonlóképpen a közép- és kelet-európai országokban a ciklusok ingadozása nagyobb, a fáziseltolódás hosszabb és a tartósság rövidebb, mint az euróövezet és a kontrollcsoport országaiban. Végül a beruházások ciklikusságának korrelációja nem tér el lényegesen attól, amit már a fogyasztás esetében megállapítottunk.
>> Gazdaságpolitikai
következtetések
Azt találtuk tehát, hogy az euróövezeten belül a ciklusok együttmozgása növekedett mind a GDP-t, mind pedig annak főbb komponenseit tekintve. A csatlakozó országok közül háromnál erős együttmozgást találtunk a GDP-t tekintve, azonban a fogyasztási ciklusok ezekben az országokban egyáltalán nem szinkronizáltak az EU ciklusaival. A fogyasztás jelentős részarányt képvisel az összkeresleten belül, ezért feltehetjük a kérdést, vajon bölcs dolog-e egy ország részéről feladni monetáris politikai függetlenségét, ha a fogyasztás nem korrelál, még akkor is, ha a GDP magas fokon korrelál az ipari termelés és az export korrelációjának hatására. E kérdést több szempontból is megvizsgáltuk. Először is azt állítottuk, hogy a fogyasztás korrelációjának hiányát a fogyasztási magatartás hirtelen változásai és a kockázatmegosztás gyenge volta idézte elő, köszönhetően a nagyobb információs korlátnak és a hazai pénzügyi piacok preferálásának. Úgy hisszük, e tényezők hatásai csökkennek, és a magánfogyasztás korrelációjának hiánya csupán átmeneti jelenség.
Másodszor, az elégségesség kérdését is meg kell vizsgálni. Semmi nincs az idevágó elméletben, amelynek segítségével meg lehetne alapozni a valutaunióban való részvételhez szükséges szinkronizáció mértékét. Elegendő lehet megbizonyosodni arról, hogy az új belépő nem sokkal sajátosabb tulajdonságokkal rendelkezik a már tag országokhoz képest. Az Egyesült Királyság pénzügyminisztériumának úgynevezett Öt teszt tanulmánya, amely többek között az Egyesült Államokat mint valutauniót is vizsgálta, arra a következtetésre jutott, hogy egy valutaunió képes akkor is virágozni, ha az üzleti ciklusok régiónként meglehetősen eltérőek. Ennek az az oka, hogy a pénzügyi piaci integráció, az árak és bérek rugalmassága és a munkapiaci mobilitás hozzásegít az aszimmetrikus sokkokhoz való alkalmazkodáshoz. Ám ha a bérek ragadósak és a munkaerő-mobilitást nyelvi és kulturális akadályok korlátozzák, felvethetnénk, hogy amennyiben az összkereslet fő komponenseinek ciklusai nagyon eltérőek, a független monetáris politika feladása nem az optimális megoldás lenne. Ez ellen szól az az érv, hogy amint arról már szó esett, egy valutaunióban való részvétel már önmagában a konjunktúraciklusok nagyobb fokú harmonizációját eredményezi. Ezen túlmenően az olyan kis, nyitott országok számára, mint amilyenek a közép- és kelet-európai államok, a független monetáris politika mozgástere meglehetően korlátozott, és figyelembe kell vennünk azt az érvelést is, miszerint az árfolyam-rugalmasság legalább annyira lehet sokkok forrása, mint sokkelnyelő. Végezetül, az ellentétes kérdést is fel kell tennünk, hogy vajon a monetáris függetlenség megőrzése mellett szóló érvek elég erősek-e ahhoz, hogy ellensúlyozzák a monetáris unióban való részvételből származó hasznot. Véleményünk szerint nemleges a válasz erre a kérdésre, és az új EU-tagoknak határozottan törekedniük kell arra, hogy az euró bevezetéséhez szükséges feltételeket mielőbb teljesítsék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.