BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektronikus banki szolgáltatás Magyarországon

Bár hazánkban egyre népszerűbbek az elektronikus banki szolgáltatások, európai uniós összevetésben továbbra is a leggyengébb mutatókkal rendelkező országok közé tartozunk. A mobiltelefon elterjedtsége és a szélessávú internetszolgáltatás várható fejlődése azonban azt sejteti, hogy középtávon az e-banking dinamikus növekedésére számíthatunk - írják tanulmányukban a Magyar Nemzeti Bank szakértői.

Az elektronikus banki tevékenység gyökerei a fejlett országokban egészen az 1960-as, 70-es évekre nyúlnak vissza. Ekkor egyre több bank kapcsolódott be az átutalások elektronikus úton való megvalósításába. A fogyasztók számára csak jóval később váltak elérhetővé a gyors és kényelmes megoldások: az elsők a fizetésikártya-termékek voltak, amit követett az ügyfélmegbízások telefonos befogadása, míg a legújabb fejlemény a mobiltelefonokban és az internetben rejlő kötetlenség kiaknázása. A Magyar Nemzeti Bank szakértői a témában készült friss tanulmányukban többek között azt vizsgálták, hogy az utóbbi években miként növekedett az e-banking a világban és Magyarországon, illetve milyenek a további kilátások. (Széplaki Valéria-Gerendásiné Danka Mária-Osváthné Molnár Éva: Elektronikus banki szolgáltatások bemutatása és szabályozási kérdések Magyarországon)

- Mitől függ?



A vizsgálatok azt mutatják, hogy az elektronikus bankszolgáltatások gyakoriságát az eszközpenetráció befolyásolja leginkább, vagyis a legszorosabb kapcsolat a mobiltelefonnal vagy internetszerződéssel rendelkezők teljes lakossághoz viszonyított arányával mutatható ki. (Grafikonjainkon a két tényező közötti kapcsolatot a görbék mutatják.) A vizsgált országok egy részében azonban az eszközpenetráció és az e-banking közötti összefüggés nem olyan erős. Az eltérés kifejezetten kiugró pl. Spanyolország, Portugália és az Egyesült Államok esetében. Az összefüggés alacsony mértéke miatt a tanulmány szerzői úgy vélik, hogy az e-banking elterjedtségében az eszközpenetráción túl egyéb tényezők is közrejátszanak, úgymint:

- a bankszektor iránti bizalom (adatok titkossága, ügyfélvédelem), a banki kultúra, a bankszektor koncentrációja;

- a pénzügyi szolgáltatók üzleti stratégiája;

- az elektronikus banki szolgáltatások szabályozása;

- az elektronikus banki szolgáltatások minősége;

- a társadalmi szokások, főleg az adott ügyféltípus vagy korosztály kommunikációs szokásai és technológiai tudása;

- a technológiai fejlesztések iránti pozitív hozzáállás (média, ügyfelek);

- biztonsági aggályok;

- az internet és mobiltelefon alapú kommunikáció díjszabása;

- egyéb társadalmi-gazdasági tényezők (települések fejlettségi szintje, háztartások jövedelmi szintje).

A grafikonok alapján megállapítható, hogy az e-banking és az eszközpenetráció szempontjából az élvonalban a skandináv EU-tagállamok helyezkednek el, amely országokat az OECD-tagállam Norvégia, majd az EU-tagállam Nagy-Britannia követ. Az OECD-országok közül az Amerikai Egyesült Államok az internetpenetrációt tekintve a legjobb adatokat produkálja, és a skandináv államok szintjén helyezkedik el, azonban az e-banking- és mobilpenetráció tekintetében a leggyengébb EU-tagállam Görögországgal mutat hasonlóságot.

Az új EU-tagországok sorából a fejlett államok színvonalához felzárkózni látszik Észtország: az e-banking-penetrációt tekintve a legjobb arányszámokkal rendelkező EU-beli skandináv államokhoz közelít, a mobilpenetráció szempontjából pedig megelőzi az OECD-országokat.

- Hazai tendenciák



A nemzetközi fejlődéssel együtt a magyar bankok és takarékszövetkezetek szolgáltatásnyújtásában is megjelent az elektronikus csatorna. Ennek nyomai immáron jól láthatók a fizetési kártyák használatának magas számadataiban és a telebanki megoldások dinamikus terjedésében. Ennél a két elektronikus csatornánál a gyorsaság és a kényelem képviseli a hajtóerőt, amelyhez még hozzájárul, hogy a magyar bankok a szolgáltatások ismertetésére előszeretettel indítottak személyre szabott és könnyen hozzáférhető információs honlapokat. A mobiltelefon-készülékek számának hazai ugrásszerű növekedése és a szélessávú internetelérés adatainak javulása szintén az innovatív csatornák kiaknázására irányította a figyelmet.

Bár jelenleg a felfokozott versenyben megnőtt a minőség iránti igény, és a technológiai fejlődés gyorsította az adminisztratív és ügyfélkezelési ügymenetet, az ügyfeleknek az új megoldások iránti érdeklődése nem általános. A szakértők szerint ezt több tényező magyarázhatja: például a hagyományos fizetési módokhoz való ragaszkodás, a technológiai tájékozatlanság és az országos szinten még mindig csekély számú szélessávú internet-hozzáférés. Problémát jelent az elektronikus banki szolgáltatásokkal kapcsolatban Magyarországon, hogy eltérő a szabályozás a banki és nem banki, sőt a nem pénzügyi szereplőknél.

Magyarország e-banking tevékenység szempontjából lemarad a középmezőnytől: az OECD-országokon belül Törökországhoz, míg az EU-tagállamok közül Görögországhoz hasonló adatokkal rendelkezik. Mégis a felzárkózást vetítheti előre, hogy mára széles körűvé vált a fizetési kártyák és terminálok használata, emellett pedig megjelent az érdeklődés az innovatív (internet és mobil) banki kapcsolat iránt. Középtávon az internet és mobil alapú bankolás robbanásszerű fejlődését vetítik előre a mobilpenetráció globális összehasonlításban is kiemelkedő mutatói és a szélessávú internetelérés javuló számadatai.

A legfrissebb adatok alapján megállapítható, hogy a fizetési kártyák, az ATM-, a POS-terminálok és a telebanki szolgáltatás mára közel általánosak. Hasonlóan gyakori a kisebb méretű vállalati ügyfelek körében népszerű home banking és a nagyvállalatoknak nyújtott office banking szolgáltatások. Bár az internet és mobiltelefon alapú szolgáltatások számítanak a legkorszerűbb kapcsolatfelvételnek ügyfél és bank között, ezek száma még elenyésző.

Az internetbanking alacsony arányára elsősorban az internetpenetráció helyzete szolgálhat magyarázatul, ebből a szempontból ugyanis Magyarország a kedvezőtlen helyet elfoglaló Portugália és Törökország szintjén van. Az internetpenetráció és az elektronikus banki tevékenység összekapcsolásakor látható, hogy - a kettő közötti öszszefüggést leíró függvény kezdeti szakaszával összhangban - Magyarországon az internet-előfizetések és az e-banking-ügyfelek száma egyezően csekély. Az internetbanking alacsony népszerűségére magyarázatul szolgálhatnak még a magas internet-előfizetési díjszabás, és az ügyfelek technológiai fejlesztésekkel szembeni aggályai (biztonság, személyes kapcsolat igénye).

A számadatok alapján a mobilbanking Magyarországon népszerűbb szolgáltatás, mint az internetbanking. Ebben nagy szerep jut az informatív (paszszív) SMS-kontrollfunkciónak, ahol az ügyfél a kártyahasználatot vagy internetes tranzakciót követően SMS-ben megkapja a költés összegét és jogcímét és hibás összeg vagy kártyacsalás esetén az ügyfél jelez a banknak. Középtávon jelentős szerep juthat a mobileszközök 80 százalékos penetrációjának, amely a mobilbanking számadatait az aktív szolgáltatások irányába javíthatja.

A tanulmány szerzői összességében úgy vélik, hogy az internet- és a mobilbanking terén kedvező változás várható, amit az eszközpenetráció javuló adataira, a bankok folyamatos fejlesztési hajlandóságára és kedvező díjpolitikájára alapoznak.

A kedvező változást támasztják alá még a GKIeNet adatain és becslésén alapuló e-banking-trendek, amelyek külön vizsgálják a lakossági és a vállalati üzletágat. Szembetűnő, hogy mind a vállalati, mind a lakossági szférában az internet- és a mobilbanki szolgáltatásokra szerződött ügyfelek száma dinamikusan növekszik. A lakosság körében 2003-tól a mobilszolgáltatások erőteljes növekedése látható, ami a mobileszközök széles körű elterjedtségén túl a szolgáltatás csökkenő díjszabásával, valamint a lakossági üzletágat célzó banki stratégiával magyarázható. Az internetszolgáltatások mutatóinak fokozatos javulása hátterében is kiemelkedő az internetpenetráció szerepe.

- Új szolgáltatások



Az elektronikus banki szolgáltatások fejlődése nem állt meg a mobil- és internetbanking megjelenésével, a fejlett pénzügyi szektorral rendelkezőknél egyre elterjedtebbek az újabb eszközök is. Ezek között olyanok is akadnak, amelyeknek "hagyományos" megfelelője nem is létezik. Az e-banking-szolgáltatásoknak ez a köre abban is eltér a hagyományos termékpalettától, hogy a gyakorlatban egyes - főleg angolszász - jogrendszerekben ezeket a szolgáltatásokat nem bankok is kínálhatják.

Elektronikusszámla-megjelenítés és -fizetés. A szolgáltatás megjelent már az USA-ban, Ausztráliában, Ausztriában, Svédországban és Svájcban, illetve a közeljövőben elérhető lesz Belgiumban is. Az elektronikus számlamegjelenítés lehetővé teszi, hogy a szolgáltatók ügyfelei az interneten, mobiltelefonon vagy más elektronikus csatornán keresztül ellenőrizzék tartozásaik és követeléseik pillanatnyi állapotát, majd tartozásukat elektronikusan fizessék. A szolgáltatás keretében a számlák papír formában nem is jelennek meg, hanem elektronikus úton készülnek el, majd így "kézbesítik" őket. Léteznek olyan megoldások, ahol maga a közüzemi vagy távközlési szolgáltató teszi elérhetővé az ügyfél számára az elektronikus számlákat. A fejlettebb modell esetén a távközlési vagy közüzemi szolgáltatók és az ügyfél közé egy közvetítő ékelődik, aki az ügyfél tartozásait összesítetten jeleníti meg az ügyfél által elérhető portálon, sőt az ügyfél kérésére-díjbeszedőként eljárva-teljesíti is a pénzügyi tranzakciókat.

Elektronikus pénz. Ez, a bankszámlapénzhez hasonlóan, nem fizikai fizetőeszköz, azzal az eltéréssel, hogy a technológiai fejlődés következtében az ügyfél már nemcsak lehívhatja a rendelkezésére álló pénzeszközt, hanem magánál is tarthatja egyenlegét, pl. csipes fizetési kártyán, a mobiltelefon SIM-kártyáján, vagy számítógépe memóriatárában. A megoldás elsősorban kis értékű internetes vásárlásokat vagy parkoló- és italautomatához hasonló "gépi" vásárlásokat egyszerűsítheti.

Számlaaggregáció. Ez az elektronikus pénzügyi szolgáltatás még a fejlettebb országokon belül is csak egy szűk körben érhető el: pl. az Amerikai Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban. A számlaaggregáció esetében az ügyfél a különböző bankoknál vezetett számláit egy helyről hozzáférve a bank vagy a nem bank számlaaggregátor által összesítetten megjelenítve figyelheti és adhat olyan megbízást, amelynek teljesítése egyszerre több számlát is érint.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.