Fővárosi Önkormányzat: egyedül nem megy...
Így csúszik majd a 4-es metró átadása, s az Aquincumi híd sem készül el ebben a ciklusban – derült ki a kormány és a Fővárosi Önkormányzat vezetőinek megbeszélése után. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a sajtótájékoztatón elmondta: Budapest-törvényt alkot a parlament, ennek érdekében a kormány-önkormányzatok egyeztető fórumon december elején intenzív szakpolitikai megbeszéléseket kezdenek. Nem változtak a fejlesztési célok, sőt kiegészülnek.
Demszky Gábor azt mondta: a főváros nem kér előjogokat, de arra igényt tart, hogy az állam beszálljon néhány projekt finanszírozásába, hiszen az itt tevékenykedő cégek és az itt élő emberek teremtik elő az ország GDP-jének 35-36 százalékát, és fizetik be az összadóbevétel több mint egyharmadát. A beruházásokról a holnapi kormányülésen döntenek.
Demszky számba vette, hogy mi teljesült a másfél éve megkötött szerződésből. Mint mondta, épül a 4-es metró, az M0-s körgyűrű, a csepeli szennyvíztisztító. Fel kell viszont gyorsítani az útprogramot – fogalmazott–; eddig 400 kilométer készült el, a következő három évben további 300 kilométernyi szakaszt újítanak fel, de jó lenne, ha a kormány valóban minden fővárosi forinthoz ugyanannyi pénzt tudna adni. Elmarad az Aquincumi híd megépítése, kiderült: nincs elég pénz arra, hogy egy ciklusban két híd készüljön el a fővárosban, illetve térségében. Demszky a Főtáv ökoprogramját is példaértékűnek nevezte, ezért azt javasolja, ebből országos rendszert építsenek ki. Arról is beszélt, hogy a Fővárosi Közgyűlés december 20-án dönt a 4-es metró költségeinek csökkentéséről, s az így felszabaduló összeget tartalékba helyezik. Az MDF-es politikusoknak azt a felvetését elfogadhatatlannak tartja, hogy állítsák le a beruházást, mert ez irdatlan költségekkel járna.
Demszky csak nagyon keveset beszélt a le- és elmaradásokról. Holott 2006 márciusában sokkal több olyan ígéretről beszélt, amelyek teljesítése egyelőre a ködbe vész. Akkor azt mondta, közigazgatási reformot hajtanak végre, hogy a 2010-es választásokra egységes, politikai széthúzásoktól mentesebb önkormányzati szisztéma jöjjön létre. Ennek ma a nyomai sem fedezhetők fel. Kijelentette: határidőre befejezik a 4-es metró építését – a kérdés csak az, melyik határidőre, mert ma aligha lehet megjósolni, hogy mikorra és mennyiből épül meg a gigaberuházás. Akkoriban a főpolgármester már az 5-ös metró megépítéséről is vizionált, ma kevesebb szó esik róla. A Moszkva tér rehabilitációja szintén kiemelt eleme volt a 2006-os szerződésnek, ám Buda egyik szégyenfoltja sokkal később tűnik el, mint minden itt lakó szeretné, a városrehabilitáció eredményei pedig csak nyomokban fedezhetők fel.


