A kormány 6-ról 16 milliárd forintra bővíti a múlt héten meghirdetett munkahelymegtartó támogatásokat. Ebből tudják a munkaadók a csökkentett munkaidő miatt kiseső béreket is pótolni – közölte tegnap Bajnai Gordon gazdasági miniszter, miután az autóipari versenyképességi munkacsoporttal tárgyalt. Ezt a forrást jelentősen bővíteni szeretnék, folynak a tárgyalások Brüsszellel a további uniós finanszírozási lehetőségekről. A tárcavezető szerint a kormány több hitel-, garancia-, illetve kamattámogatási forrást is meghirdetett már, ugyanakkor a banki bürokráciának fel kellene pörögnie, mert lassan állnak fel ezekkel a konstrukciókkal.
Folynak a tárgyalások a keresletösztönzési lehetőségekről, amelyek nem terhelnék a költségvetést: az uniós források lehívásának köszönhetően mintegy 2000 milliárd forint értékű beruházás várható a következő másfél évben. Bajnai úgy véli, adóátrendezésre is sor kerülhet, s e kettő kombinációja ösztönözheti a kereslet élénkülését. Továbbá szabályozási, szakképzési, támogatási, exportösztönző intézkedések is várhatók a húzóágazatok számára, a stratégiákról folynak az egyeztetések.
A válság miatt a járműipari munkahelyek 20 százaléka lehet veszélyben. 100-110 ezer munkavállaló dolgozik a járműiparban, az autókereskedőkkel együtt mintegy 140 ezer fő. Az ágazat adja az export egynegyedét és az ipari termelés 17 százalékát, ezért ezt a húzóágazatot a válságban is erősíteni kell. A nyugat-európai járműgyártás az idén várhatóan 20-40 százalékkal csökken, Kelet-Európában még többel – fogalmazott Lepsényi István, a munkacsoport társelnöke, a Knorr-Bremse vezérigazgatója. Úgy véli, a kompetenciákat – a szakképzett munkaerőt – meg kell őrizni s át kell menteni a válság utáni időszakra, ezért is fontosak a munkahelymegőrző támogatások. KÁ