Magyar gazdaság

A személyautósoknak is drágább lesz az autópálya

Személyautókra is kivetné a megtett úttal arányos autópályadíjakat a kormány.Döntés hivatalosan nincs, de az e-matrica fokozatosan szűnne meg: elsőként a négynapos, utoljára az éves címke tűnne el - értesült a Népszabadság.

Orbán Viktor kormányamagáévá tette elődje terveit: kapuk nélkül ugyan, de a megtett úttal arányos sztrádadíjak bevezetése eldöntött kérdés. Csak az átállás időpontjáról kell határozni, na meg arról, ki legyen a gazdája a több tízmilliárd forintos beruházásnak. Megszerzéséért a fejlesztési, a nemzetgazdasági, a közigazgatási és a belügyi tárca egyaránt lobbizik. A versengő döntéshozóknak azt mondták, az új rendszert „az autóstársadalom kétharmada támogatja”.

Kilométerenként nettó hat forint – 2009-es árakon számolva ennyivel sarcolnák meg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) szakmai anyagaira alapozva a használatarányos útdíjrendszer bevezetését követő években az autópályákon személygépkocsival, motorkerékpárral közlekedőket. Elvben csak néhány fillérrel többet kérve annál az elméleti díjszintnél, amit a szakértők szerint az e-matricás rendszerben átlagosan fizetnek egyetlen kilométerért az autósok. Az új díjszedés talán 2013–2014-es indulását követően elsőként a négynapos, egy évvel később a tíz napra érvényes heti e-matrica szűnne meg. Újabb egy-két év elteltével, valamikor 2017–2018 táján a havi címke tűnne el, 2019-re pedig az éves átalánydíjnak is búcsút lehetne mondani.

személygépkocsik e-matrica útdíj útadó sztráda
Kapcsolódó cikkek