BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mitől lesz jó adós egy ország?

Leginkább csak az egy főre eső GDP és az államadósság mértéke számít a hitelminősítőknél

Leminősítések sorozata után Magyarország szuverén adósságát jelenleg mindhárom hitelminősítő – Moody’s, Standard & Poor’s, Fitch Ratings – negatív kilátással sorolja a befektetési sáv utolsó kategóriájába, amelyet már egyetlen további leminősítés spekulatív besorolásra módosítana. A befektetési politikák szigorúsága miatt a „bóvli” kategóriába kerülés súlyos piaci következményekkel járna, hiszen a magyar állampapírok és a forint iránti kereslet visszaesne, ez többek között az államadósság magasabb hozamok melletti finanszírozhatóságát okozná és árfolyamgyengülést hozna. A leminősítés elkerüléséhez szükséges gazdaságpolitikai lépések ezért nélkülözhetetlenek. Érdemes megvizsgálni, melyek azok a fő tényezők, amelyek a leminősítéshez vezethetnek, hol lehet meghúzni általában egy képzeletbeli határvonalat a befektetési kategóriájú országok és a rosszabb adósnak tekintett, spekulatív kategóriába minősített államok között.

A befektetési és a spekulatív sávba eső országok szétválasztását logisztikus regresszió segítségével végezhetjük, amely elsősorban abban különbözik a klasszikus regressziótól, hogy az eredményváltozónk csak két értéket vehet fel. A modell becslésekor számos magyarázó változó közül, amelyek feltehetően szerepet játszanak a hitelminősítők döntésekor (infláció, egy főre jutó GDP dollárban, a bruttó és nettó államadósság a GDP százalékában, a munkanélküliségi ráta, a nettó külső adósság a GDP százalékában, az alapkamat, a CDS, a folyó fizetési mérleg egyenlege), csak két változó szignifikáns, azaz befolyásolja az országok széles körére a minősítést. Az egyik a bruttó államadósság a GDP százalékában, amely a kamatterhek nagyságán keresztül az adósságdinamika fenntarthatóságáról árulkodik, a másik pedig a fejlettség mutatójának tekinthető egy főre jutó GDP dollárban. A fejlettség szerepét indokolhatja, hogy a hitelminősítők ezeket az országokat benchmarknak tekintik a minősítés megállapításakor, illetve hogy a fejlett országok esetében az arányaiban magasabb jóléti kiadások átcsoportosítása nagyobb teret biztosít az adósságcsökkentésnek.

Az e két változó mentén felállított modell találati aránya közel 84 százalékos, azaz 110 ország közül 92 országot soroltunk a megfelelő osztályba. Az országcsoportokat kettészelő egyenes – a várakozásainknak megfelelően – pozitív meredekségű lett, vagyis a magasabb egy főre jutó GDP növeli, míg a magas államadósság csökkenti a befektetési kategóriába kerülés valószínűségét. Annyira azonban nem meredek a szétválasztó egyenes, hogy a fejlett országok minősítése a növekvő bruttó államadósság miatt veszélybe kerüljön a közeljövőben.
Az egyenes feletti bóvli kategóriás, illetve az az alá került befektetési kategóriába eső országok besorolását viszont nem találja el a modell. A hibázás hátterében valamely, az adott ország minősítését jelentősen befolyásoló magyarázó változó kihagyása, a különböző intézetek besorolása közötti eltérés, esetleg az ország várható le- vagy felminősítése áll. Marokkó például a Moody’s értékelése alapján továbbra is a spekulatív kategóriába esik, míg az S&P 2010-ben a kedvező adósságdinamikára hivatkozva már a befektetési sávba emelte a minősítését. Lettországnál fordított a helyzet, a Fitch már befektetési kategóriába sorolja az országot, de az S&P minősítése még változatlan. Venezuela esetében számos, a modellből kimaradt változó miatt nem kapjuk vissza a főleg politikai eredetű kockázatok miatti spekulatív minősítést.

Görögország helyzetének extremitása (a besoroláshoz képest magas az egy főre jutó GDP dollárban kifejezve) az eurózónabeli tagságból ered. Az euró védőernyője a válság során megakadályozta a gazdaság devizaleértékelődésen keresztüli alkalmazkodását. Ha most bevezetnék a drachmát, annak azonnali jelentős leértékelődése a dollárban kifejezett GDP-t is erősen csökkentené, így Görögország máris közelebb csúszna az elválasztó egyeneshez. Emellett az önálló monetáris politika hiánya azt is eredményezi, hogy az adósság kinövése, elinflálása a görögöknél nem járható út, így a bedőlési kockázat eleve jóval nagyobb, mint amit a modell magyarázó változói megragadnak.

Több ország is a ponthalmazt kettészelő egyenes közvetlen közelében helyezkedik el, ez a besorolás bizonytalanságát tükrözi. Ilyen például Törökország és Románia, amelyek közelsége a befektetési kategóriához a modellben összhangban van a potenciális felminősítésre vonatkozó piaci várakozásokkal. Magyarország ezzel szemben a leminősítés szélén táncol.

Arra, hogy a hitelminősítők Magyarországgal kapcsolatban felülbírálják a minősítésünket – vagy legalábbis visszavonják a negatív kilátást –, a modell alapján az egy főre jutó GDP emelkedése vagy a bruttó államadósság csökkentése jelenthet megoldást. Olyan lépésekre van tehát szükség, amelyek legalább az egyiket megvalósítják úgy, hogy emellett nem rontják tovább a másik változó értékét sem. A kormányzat nemrég közzétett reformcsomagja mindkét szempontból biztató, mivel következetes végrehajtása egyszerre emelheti a potenciális növekedést és csökkentheti az adósságrátát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.