Új szabályozás jön a roncsautókra – aggódnak a busz- és kamiongyártók
Az Európai Parlament illetékes szakbizottsága hétfőn megszavazta a járművek életciklusának végére vonatkozó új szabályozási javaslat (End-of-Life Vehicle – ELV) előterjesztését. A döntést a szakma egyfajta előrelépésként értékeli a körforgásos gazdaság irányába, de komoly aggodalmak is megfogalmazódtak – főként a teherautó- és buszgyártók részéről.

Az ACEA (az európai autógyártók szövetsége) közleményében üdvözölte, hogy a szabályozás előirányozza a fontos és értékes nyersanyagokat tartalmazó roncsautók jobb kezelését. Külön kiemelték, hogy a gyártás során keletkező, úgynevezett pre-consumer műanyagok is beleszámítanak majd az újrafelhasználási célokba, így a valósághoz jobban igazodó, teljesíthető előírások születhetnek. Azonban az is világos:
a jó minőségű, biztonságos és autóipari szintű újrahasznosított műanyagok jelenleg nem állnak kellő mennyiségben rendelkezésre, ezért elengedhetetlen a fokozatos, lépcsőzetes bevezetés.
Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója szerint bár a bizottság fontos lépést tett előre, a jogi és pénzügyi kockázatok aránytalanul nagy terhet rónak a teherautó- és buszgyártókra. A probléma lényege: a gyártókat felelőssé tehetik olyan karosszériaszerkezetek kezeléséért és bontásáért, amelyeket sem nem ők gyártottak, sem nem ők hoztak forgalomba.
A gyakorlatban ezek az elemek gyakran együtt érkeznek a járművekkel a hivatalos bontóüzemekbe (ATF-ekbe), ám az ELV-rendelet nem szab egyértelmű felelősségi viszonyokat. Ennek következményeként a gyártókra hárulhatnak olyan költségek és kötelezettségek, amelyekhez semmilyen közük nincs.
Az ACEA szerint elengedhetetlen, hogy világos és igazságos szabályokat vezessenek be, különösen a teher- és haszongépjárművek esetében. Az iparági javaslat szerint a karosszériaelemeket – csakúgy, mint a vontatmányokat és rakományokat – be kellene vonni a Kiterjesztett Gyártói Felelősség (EPR) hatálya alá, ezzel elkerülve az elszámolási hézagokat és költségvitákat.
Az új ELV-rendelet célja, hogy:
- növelje az autóipar anyagvisszanyerési hatékonyságát,
- csökkentse a hulladék környezeti hatását,
- és támogassa az uniós zöldátmenetet.
Ugyanakkor az iparág világossá tette: a versenyképesség határán táncoló teher- és buszgyártók számára kulcsfontosságú, hogy a szabályozás alkalmazható és méltányos legyen – különben komoly zavarokat okozhat az ellátási láncban és a járműgyártásban is.
Roncsautóbotrány Európában: lebuktattak egy több tízezer veszélyes járművet becsempésző bűnszervezetet
Az Europol és az Európai Ügyészség (EPPO) vezetésével mintegy ezer nyomozó, vám- és adóellenőr csapott le egy roncsautókat csempésző hálózat tagjaira tíz tagállamban, köztük Magyarországon is. A Litvániából és Oroszországból irányított bűnszervezet éveken át vásárolt totálkáros járműveket amerikai online aukciókon, majd azokat hamis számlákkal fiktív cégeken keresztül juttatta be az EU-ba.
A hivatalos dokumentumok szerint a járművek értéke jóval alacsonyabb volt, mint a valós vételár – ezzel elkerülték a vámfizetést. Az autókat Litvániában felületesen megjavították, hogy megfeleljenek az uniós műszaki vizsgáknak, majd „sosem sérült” vagy „professzionálisan javított” járműként értékesítették őket Németországban és más uniós tagállamokban.


