BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új szabályozás jön a roncsautókra – aggódnak a busz- és kamiongyártók

Az Európai Parlament szakbizottsága megszavazta az új roncsautó-rendeletet, amely előrelépés a körforgásos autóipar felé. Az autógyártók üdvözlik az újrafeldolgozási célok reálisabb meghatározását, ugyanakkor komoly aggályokat fogalmaztak meg a teherautó- és buszgyártókra háruló aránytalan felelősségek miatt. Az iparág szerint egyértelmű szabályozásra és igazságos felelősségmegosztásra van szükség ahhoz, hogy a rendelet működőképes legyen.

Az Európai Parlament illetékes szakbizottsága hétfőn megszavazta a járművek életciklusának végére vonatkozó új szabályozási javaslat (End-of-Life Vehicle – ELV) előterjesztését. A döntést a szakma egyfajta előrelépésként értékeli a körforgásos gazdaság irányába, de komoly aggodalmak is megfogalmazódtak – főként a teherautó- és buszgyártók részéről.

Új szabályozás jön a roncsautókra – aggódnak a busz- és kamiongyártók
Új szabályozás jön a roncsautókra – aggódnak a busz- és kamiongyártók / Fotó: goory

Az ACEA (az európai autógyártók szövetsége) közleményében üdvözölte, hogy a szabályozás előirányozza a fontos és értékes nyersanyagokat tartalmazó roncsautók jobb kezelését. Külön kiemelték, hogy a gyártás során keletkező, úgynevezett pre-consumer műanyagok is beleszámítanak majd az újrafelhasználási célokba, így a valósághoz jobban igazodó, teljesíthető előírások születhetnek. Azonban az is világos: 

a jó minőségű, biztonságos és autóipari szintű újrahasznosított műanyagok jelenleg nem állnak kellő mennyiségben rendelkezésre, ezért elengedhetetlen a fokozatos, lépcsőzetes bevezetés.

Sigrid de Vries, az ACEA főigazgatója szerint bár a bizottság fontos lépést tett előre, a jogi és pénzügyi kockázatok aránytalanul nagy terhet rónak a teherautó- és buszgyártókra. A probléma lényege: a gyártókat felelőssé tehetik olyan karosszériaszerkezetek kezeléséért és bontásáért, amelyeket sem nem ők gyártottak, sem nem ők hoztak forgalomba.

A gyakorlatban ezek az elemek gyakran együtt érkeznek a járművekkel a hivatalos bontóüzemekbe (ATF-ekbe), ám az ELV-rendelet nem szab egyértelmű felelősségi viszonyokat. Ennek következményeként a gyártókra hárulhatnak olyan költségek és kötelezettségek, amelyekhez semmilyen közük nincs.

Az ACEA szerint elengedhetetlen, hogy világos és igazságos szabályokat vezessenek be, különösen a teher- és haszongépjárművek esetében. Az iparági javaslat szerint a karosszériaelemeket – csakúgy, mint a vontatmányokat és rakományokat – be kellene vonni a Kiterjesztett Gyártói Felelősség (EPR) hatálya alá, ezzel elkerülve az elszámolási hézagokat és költségvitákat.

Az új ELV-rendelet célja, hogy:

  • növelje az autóipar anyagvisszanyerési hatékonyságát,
  • csökkentse a hulladék környezeti hatását,
  • és támogassa az uniós zöldátmenetet.

Ugyanakkor az iparág világossá tette: a versenyképesség határán táncoló teher- és buszgyártók számára kulcsfontosságú, hogy a szabályozás alkalmazható és méltányos legyen – különben komoly zavarokat okozhat az ellátási láncban és a járműgyártásban is.

Roncsautóbotrány Európában: lebuktattak egy több tízezer veszélyes járművet becsempésző bűnszervezetet

Az Europol és az Európai Ügyészség (EPPO) vezetésével mintegy ezer nyomozó, vám- és adóellenőr csapott le egy roncsautókat csempésző hálózat tagjaira tíz tagállamban, köztük Magyarországon is. A Litvániából és Oroszországból irányított bűnszervezet éveken át vásárolt totálkáros járműveket amerikai online aukciókon, majd azokat hamis számlákkal fiktív cégeken keresztül juttatta be az EU-ba.

A hivatalos dokumentumok szerint a járművek értéke jóval alacsonyabb volt, mint a valós vételár – ezzel elkerülték a vámfizetést. Az autókat Litvániában felületesen megjavították, hogy megfeleljenek az uniós műszaki vizsgáknak, majd „sosem sérült” vagy „professzionálisan javított” járműként értékesítették őket Németországban és más uniós tagállamokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.