A múlt héten publikált ESA-95 szerinti gyorsbecslésünk szerint a magán-nyugdíjpénztári bevétellel (9,7 százalék és 0,2 százalék hozam típusú bevétel) mintegy 3 százalékos arányos többlet alakulhatott ki 2011-ben az államháztartásban (helyi önkormányzatokkal együtt), anélkül 6,9 százalék lehetett a tavalyi hiány - írják az OTP elemzői.
A központi költségvetés 1718,3 milliárd forintos hiánnyal zárt, az elkülönített állami pénzalapok többlete 67,2 milliárd forintot ért el, a társadalombiztosítási alapok hiánya 83,3 milliárd forint volt.
Az NGM a 2011. szeptember végén közzétett eredményszemléletű prognózisában a 2011-es konszolidált államháztartási egyenleget +1090 milliárd forintra várta (a GDP +3,9 százaléka; a többlet oka a nyugdíjpénztári vagyon átvétele).
Az előrejelzéshez tartozó központi költségvetés pénzforgalmi hiányt 1452 milliárd forintban határozta meg akkor a pénzügyi kormányzat. A központi költségvetés pénzforgalmi egyenlegét később több lépcsőben 1531 milliárd forintra módosították, emlékeztet az OTP Elemzési Központ elemzése.
„A 2011-es pénzforgalmi hiány adattal kapcsolatban néhány tételt érdemes megemlíteni, amelyekkel korrigálva az adatot, pontosabb képet kaphatunk a költségvetési alapfolyamatok elemzéséhez. A korrekciók egy csoportját módszertani okok miatt indokolt végrehajtani, a másik csoportba a költségvetésben szereplő egyszeri tételek tartoznak. A pénzforgalmi egyenleget érintő harmadik korrekció a költségvetésben elszámolt nyugdíjvagyon. Ezek a korrekciók összesen 289 milliárd forinttal javítják az egyenleget” – vélekedett Kondra szilárd.
„A tegnap publikált tényadatokat és a korábbi kormányzati előrejelzéseket alapul véve a nyugdíjvagyon nélküli tavalyi eredményszemléletű egyenleg a GDP -6,6 százaléka lehetett. A múlt héten publikált ESA-95 szerinti becslésünk szerint a magán-nyugdíjpénztári bevétellel (9,7 százalék vagyon és 0,2 százalék hozam típusú bevétel) mintegy 3 százalékos GDP arányos többlet alakulhatott ki 2011-ben az államháztartásban, anélkül 6,9 százalék lehetett a tavalyi hiány” – áll az elemzésben. Ezt a ténybecslésünket a tegnap publikált adatok után egyelőre nem módosítják az elemzők. „A tegnapi adatok szerint elképzelhetőnek tarjuk, hogy az egyenleg néhány tized százalékponttal kedvezőbb lett, különösen figyelembe véve az a várakozásunkat, hogy a helyi önkormányzatoknál az eredeti NGM becslésnél alacsonyabb lehetett a tavalyi hiány” – tették hozzá.
Azok a tételek, amelyekkel módszertani okok miatt indokolt korrigálni az adatot mintegy 696 milliárd forinttal kedvezőbb egyenleghez vezetnek:
A MOL részvénycsomag megvásárlására fordított mintegy 500 milliárd forint kiadásként szerepel a pénzforgalmi adatok között, holott az ESA95 szerint a részvényvásárlás nem egyenlegrontó tényező.
A hiányszámban ugyancsak egyenlegrontó tényezőként szerepel a megyei önkormányzatok adósságának átvállalása, mely miatt mintegy 196 milliárd forint pénzforgalmi kiadást könyveltek el a központi költségvetésben. Ez a kiadás ugyanakkor a konszolidált államháztartási egyenleget nem érinti, mert az önkormányzatok adóssága korábban is része volt a konszolidált államadósságnak.
A pénzforgalmi egyenlegben szereplő egyszeri tételekkel történő korrekció közel 43 milliárd forinttal kedvezőbb egyenleghez járul hozzá.
A MÁV-tól mintegy 50 milliárd forint adósságot vállalt át a kormány - korrekció után kedvezőbb egyenleg
Az MFB-ben mintegy 120 milliárd forint tőkeemelést hajtott végre a kormány - korrekció után kedvezőbb egyenleg
A szektorális különadók és a pénzügyi különadó értéke várakozásunk szerint összesen 347 milliárd forint volt - korrekció után kedvezőtlenebb az egyenleg
A pénzforgalmi egyenlegben szereplő nyugdíjpénztári bevétellel történő korrekció várakozásunk szerint mintegy 450 milliárd forinttal kedvezőtlenebb egyenleghez járul hozzá.
A költségvetésbe csatornázott magán-nyugdíjpénztári vagyon értéke várakozásunk szerint mintegy 450 milliárd volt 2011-ben (529 milliárd forint volt az eredeti terv, de a tb-alapok pénzforgalmi hiánya mintegy 80 milliárd forinttal magasabb lett, mint a szeptemberi NGM prognózis).
A publikált 1734 milliárd forintos pénzforgalmi hiány a GDP 6,2 százaléka, az általunk felsorolt korrekciók után kialakuló 289 milliárd forinttal alacsonyabb hiány 1445 milliárd forint, a GDP 5,2 százaléka.
Az OTP felsorolt néhány további tételt, amely ez utóbbi 5,2 százalékos számhoz képest csökkentette az államháztartás 2011-es konszolidált eredményszemléletű egyenlegét – összesen a GDP 1,4 százaléka.
A helyi önkormányzatok eredményszemléletű hiánya az NGM szeptemberi előrejelzése szerint 142 milliárd forint, a GDP 0,5 százaléka lehetett. Az egyszeri pénzforgalmi tételek – 43 milliárd forint, a GDP 0,2 százaléka. Az Európai Bíróság ítélete miatt elszámolt kiadás eredményszemléletben 68 milliárd forinttal, a GDP 0,2 százalékával volt több, mint a pénzforgalmi adat. A MÁV kötvénykibocsátása miatt elszámolt államháztartási kiadás 35 milliárd forint, a GDP 0,1 százaléka. Az MNB 2010-es nem realizált eredménye miatt 2011 első félévében megvalósult tőkejuttatás értéke 29 milliárd forint volt, a GDP 0,1 százaléka. A Bankszövetség és a kormány közti megállapodás szerint a bankok a végtörlesztéshez kapcsolódó veszteségek 30 százalékát leírhatják a bankadóból. A költségvetés egyenlege emiatt a GDP 0,3-0,4 százalékával lehetett alacsonyabb.