BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még nem jött be Varga jóslata: Nem romlanak el a hűtők

2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 11 százalékkal nőtt Magyarországon. Ez a növekedés elsősorban az IT szektor eredményeinek köszönhető, de a háztartási kis- és nagygépek, illetve a szórakoztató elektronikai cikkek iránti keresletben is mérsékelt bővülés volt megfigyelhető. Az IT szektor forgalmának erősödése - nem meglepő módon – a tavaly még kevésbé keresett – média tabletek iránti fogyasztói igény fokozódásának tudható be: a piac az idei első három hónapban 2012 első negyedévével összehasonlítva közel 200 százalékkal bővült.

A szektor erőteljes - 38 százalékos - értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A hagyományos értelemben vett árucsoportok (asztali PC, monitor) közepes mértékű csökkenést szenvedtek el. Kivételt képez e trend alól a mobil PC szegmens (netbook, notebook), amely jelentősen bővült. Ez a változás azonban leginkább a rendkívül alacsony viszonyítási bázisból fakad, hiszen a szegmens a tavalyi év első negyedévében nagyon alulteljesített. Az alacsony bázis a tablet készülékekre fokozottan jellemző - 2012 elején magas átlagára miatt még kevésbé volt keresett -, amely szegmens robbanásszerű növekedésével járul leginkább hozzá a teljes IT szektor jó teljesítményéhez.

A GfK TEMAX® Magyarország által mért szektorok közül a Fotó szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorjául alapvetően két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak. A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a fél-profinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben az átlagosan 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni - ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet -, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.

A háztartási kisgép szektor 5,6 százalékos érték alapú növekedést produkált az év első negyedében, azonban a különböző árucsoportok vegyes képet mutatnak. A növekedés köszönhető az étel előkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek kategóriáinak. Ezek a termékcsoportok szignifikáns növekedést produkáltak, míg az olajsütők, vízforralók és a kenyérpirítók iránti kereslet nem nőt. A legnagyobb kategória, a porszívók érték alapon minimális növekedést generáltak. A kávéfőzők piacán folytatódik a trend, miszerint a hagyományos filteres kávéfőzők és a zárt rendszerű, kapszulás kávéfőzők értékesítése csökken, ugyanakkor a fullautomata és a nyitott rendszerű porciós kávéfőzők értékesítése tovább nő.

2013 első negyedévében a háztartási nagygép szektor 5 százaléknyit nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A növekedést elsősorban a mosógép szegmens indukálta, amely továbbra is a legnagyobb eladási darabszámot produkáló árucsoport. A mosógépek mellett a szárítógépek növekedése volt még  kétszámjegyű. A sütők, mosogatógépek, fagyasztók és a páraelszívók eladása szintén meghaladta az előző év azonos időszakában realizált értékesítést. A főzőlapok és a hűtők stagnálnak, egyedül a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott számottevően.
Telekommunikáció: stabil növekedés az okostelefonok térnyerésének köszönhetően

A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal adtak el több készüléket a magyar piacon, ami a forgalmazott érték 20 százalékos emelkedését vonta magával. Az értékforgalomnak a darabszámhoz képest erőteljesebb növekedésének hátterében az okostelefonok állnak, amely termékek nagyarányú bővülést könyvelhettek el. Bár eközben a hagyományos mobiltelefonok jelentősen csökkentek, a magasabb árú okostelefonok térnyerése ellensúlyozta ezt a folyamatot. Az átlagárak tekintetében lefelé mutató változás figyelhető meg, amíg azonban ez a hagyományos telefonoknál jelentős, addig az okostelefonok esetében csak minimális csökkenést jelent.

2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek érintve valamennyi kijelzőkategóriát. A hagyományos audio és video termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.) hasonlóan a tavalyi évhez továbbra is visszaesést mutatnak, jóllehet, az igazi innovációk már régóta hiányoznak ezekről a piacokról.

A szegmens az értékesített darabszámok tekintetében mindössze 6 százalékkal csökkent, azonban értékalapon a visszaesés jelentősebb volt és elérte a 12 százalékot. Az átlagárak csökkenése együttesen érintette az egyes termékcsoportokat, kivételt csak a multifunkciós berendezések jelentettek, ahol az átlagárak kismértékben nőttek. A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron). A nyomtatóknál közepes mértékű erősödést mutat a lézerkészülékek aránya, míg a multifunkciós berendezéseknél ez az arány állandó.

„Köszönhetően a tabletek, okostelefonok, lapos tévék és D-SLR fényképezőgépek magas értékesítési számainak 2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek piaca 11 százalékkal nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához képest” – mondta el Bécs Lajos, Client Group Lead a GfK Hungária részéről. „Nem egyértelmű azonban az, hogy ez a trend tovább folytatódik-e az év további részében” – tette hozzá a szakember. „Míg ugyanis számos jel mutat arra, hogy a gazdasági visszaesés továbbra is elhúzódik, addig a fogyasztási kedv erősödni látszik. Ezt erősíti meg a kamatlábak és a munkanélküliségi ráta csökkenése is.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.