Kint van a vízből a magyar gazdaság? - Rettegünk a munkanélküliségtől
Augusztusban az üzleti szférán belül elsősorban a szolgáltató cégek lettek optimistáb-bak, az ipari és az építőipari vállalatok csak alig, a kereskedelmi cégek várakozása pedig nem változott.
Az ipari bizalmi index augusztusi javulása ellenére sem érte el júniusi szintjét. Az elmúlt időszak termelésének és az export-rendelésállománynak a megítélése érezhetően ja-vult, a következő három hónapra vonatkozó termelési várakozások valamint a teljes rendelésállomány és a készletek megítélése viszont csak valamicskét - írja a GKI.
Az építőipari bizalmi index 2013-ra jellemző, szinte töretlen emelkedése augusztusban is folytatódott, de az előző három hónap termelési színvonalának és a rendelésállo-mánynak a megítélése kissé romlott.
A kereskedelmi bizalmi index a júliusi enyhe emelkedést követően stagnált. Az eladási pozíció és a várható megrendelések megítélése kissé javult, a készletszintet viszont növekvőnek érezték a válaszadók.
A szolgáltatói bizalmi index augusztusban jelentősen növekedett, főleg az üzletmenet és a várható forgalom kedvező megítélése eredményeként.
A foglalkoztatási szándék az iparban, az építőiparban erősödött, a szolgáltató szektor-ban nem változott, a kereskedelemben pedig kissé csökkent. Ugyanakkor határozottan erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme.
A következő hónapokban stagnáló belföldi termelői árakra lehet számítani, ugyanakkor a kereskedelemben növekedett az áremelést tervezők aránya és az elképzelt emelés mértéke. Erősödött a fogyasztók inflációs várakozása is.
A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és az építőiparban nem válto-zott, ugyanakkor a kereskedelemben és a szolgáltató szférában a júliusi nagy csökke-nés után némileg javult. A lakosság viszont pesszimistább lett.
A GKI fogyasztói bizalmi index augusztusban a júliusi emelkedésnél kisebb mértékben, de csökkent. A lakosság saját pénzügyi helyzetének következő egy évét kissé javulónak, várható megtakarítási képességét viszont enyhén romlónak érezte. Az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási feltételeit a korábbinál kedvezőbb-nek, a következő egy évben nyíló lehetőségeket viszont kissé romlónak tartották.


