Az államtitkárság szerint a jelentkezések száma annak köszönhető, hogy felértékelődőben van a stabil életpálya által konszolidált pedagóguspálya vonzereje. Másrészt az osztatlan tanárképzésre jelentkezők számát minden bizonnyal emeli a Klebelsberg ösztöndíj által nyújtott havi támogatás reménye is, valamint a biztos elhelyezkedés perspektívája. A fideszes Pokorni Zoltán szerint azonban hiba, hogy az ösztöndíj egyszerre próbálja megoldani a hiányszakok, a szociális helyzet és a tanárhiányos kistelepülések problémáját.
„Biztosan jelent vonzerőt a bér is, ami a pályakezdőknél 30-40 százalékkal lett magasabb, mint egy szociális munkásé, vagy egy népművelőé” – mondta lapunknak Szüdi János. A Pedagógusok Szakszervezetének szakértője szerint a 140-150 ezer forintos fizetések nem tudnak a piaci szférával versenyre kellni, sokan a diploma után nem mennek el tanítani. A pedagógusképzés iránti magasabb érdeklődés amiatt is van, hogy sokan nem tudnak a magasabb presztízsű orvosi, vagy mérnöki szakra menni, mesterségesen leszűkítették a kínálatot. Sokan azt nézik, hogy hol tudnak államilag finanszírozott képzéseken tanulni, a pedagógusképzésen a pontszámok is alacsonyabbak, így sokan már csak ezeket a szakokat tudták választani.
„Több a jelentkező a tanári szakokra, de a természettudományokban még mindig nem annyi, hogy közöttük érdemben szelektálni lehetne, vagy a közoktatás igényeinek megfelelne. A tudásuk sokszor nem elegendő arra, hogy majd a katedrára állhassanak” – nyilatkozta lapunknak Csapó Benő. A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) tanára arra emlékeztetett, hogy igen alacsony pontszámokkal lehet bejutni a tanári szakokra. Radnóti Katalin, az ELTE TTK Fizikai Intézetének főiskolai tanára nemrég azt mondta, hogy a természettudományos tantárgyakból a felvettek többségének felzárkóztató képzést kell tartani hiányosságaik miatt.
Csapó Benő szerint, amíg nem sikerül felkészült hallgatókat a pályára vonzani, addig nem lehet elvárni, hogy azok, akik egyáltalán diplomát tudnak szerezni, képesek legyenek megfelelő színvonalú tudást átadni. A pályakezdők fizetése még mindig alacsony más országokhoz és a többi értelmiségi pályához képest is. A fiatalokat kevésbé motiválja az, hogy sok év után növekedhet a bér. „Így a fiatalok közül csak a nagyon elkötelezettek mennek erre a pályára” – hangoztatta Csapó.
Az SZTE tanára szerint az utóbbi években igen kevés középiskolai tanári diplomát adtak ki, a természettudományos szakokon kevesebb mint 100-at. Nagyon kevesen jelentkeznek természettudományos képzésekre, fizika, kémia szakokra. A Ratkó-korszak népes generációja éveken belül nyugdíjba megy, köztük sok jól képzett pedagógus is, megfelelő pótlásukra Csapó nem látja a stratégiát.
Csapó: túl sok helyen képeznek pedagógust
A főiskolák közül 2012-höz képest az Eötvös, az Eszterházy, a Nyíregyházi és a Magyar Táncművészetin növekedtek a legjelentősebb mértékben a pedagógusképzés területén, az egyetemeken az Eötvös Loránd és a Szegedi Tudományegyetemeken, valamint a Nyugat-magyarországi Egyetemen. 2013-hoz képest a környezettan-, az olasz- és a testnevelő szakokon közel megkétszereződött, másfélszeresre emelkedett a földrajz-, a történelem- a spanyol- és a némettanár szakokra történő jelentkezések száma is. Csapó Benő szerint túl sok, közel 40 helyen képeznek pedagógusokat, ami a minőség rovására megy. Szerinte elég lenne 4 színvonalas helyen, például tudományegyetemen biztosítani ezt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.