BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oktatási lufi az EFOP-ban

Komoly vitát válthat ki az Emberi erőforrás fejlesztési Operatív Programhoz (EFOP) készült minisztériumi javaslattervezet, amely komolyabb indoklás nélkül osztana tízmilliárdokat a közoktatásban, a szakma számára nem ismert fogalmakra hivatkozva

Több mint 50 milliárd forint forráskeretet biztosítana az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) a társadalmi szegregációs helyzetek felszámolására (javarészt uniós forrásból), miközben 19,3 milliárd forintot szánna szegregációs helyzetek teremtésére – ez derül ki a lapunk birtokába került munkaanyagból, amit az EMMI készített a köznevelési, közoktatási és közegészségügyi fejlesztéseket célzó a mostani uniós költségvetési időszakban induló EFOP-hoz. Erősen támogatná a roma szakkollégiumokat, roma vállalkozásfejlesztő központot.

Az Emberi erőforrás fejlesztési Operatív Program (EFOP) jelenleg társadalmi egyeztetés alatt áll – a Miniszterelnökség tegnap jelezte, hogy több másik OP-val együtt a héten benyújtották az Európai Bizottság felé. A több mint ezermilliárdos keret felhasználásához készült most táblázat az egyes területek (úgynevezett prioritási tengelyek alapján) forrásigényéről.
Információink szerint a közoktatási területek prioritási tengelyei mellé beírt forrásigények javarészt tanulmányokkal és igényfelmérésekkel nem alátámasztottak, miközben az EFOP bontását záros határidőn belül el kellene küldeni Brüsszelnek jóváhagyásra.

Ám a közoktatási részbe olyan címszavak is bekerültek jelentős összegekkel amit nem csak az EU-nak lesz nehéz megmagyarázni, hanem magyar szakmai körökben is komoly vitát válthat ki. Például a 4-es prioritási tengelyen elhelyezett Iskolarendszer racionalizálása az Iskolaközpontok kialakításával címszó alá 64,5 milliárd forintot irányzott elő az EMMI.

Ez szakmai berkekben egyelőre emészthetetlen, hiszen nem hallottak még az Iskolaközpontok fogalmáról. Ugyancsak emészthetetlen a 3-ik prioritási tengelyen elhelyezett Családok életének és az iskola rendjének összehangolása címszó alatt szereplő 63 milliárd forint. Ez annak tükrében válthat ki szakmai felháborodást, hogy a köznevelési intézmények informatikai gépparkjának egységes megújítására „csak” 50 milliárd forintot irányoznának elő – célzottan. Nem célzottan az intézmények „beleharaphatnak” a 40 milliárd forint köznevelési intézmények korszerűsítésére szolgáló keretbe is, ám ez inkább az épület felújításokat szolgálná.

A korai iskolaelhagyás csökkentésére 17 milliárd forintot szánna a tárca, ami valóban égető kérdés a 15–17 évesek körében, ám a fent megfogalmazott több mint 100 milliárd forint értékű fejlesztések – bár hangsúlyozottan a szakmai a jelenlegi formájában nem tudja értelmezni a címszavakat – már önmagában vonzóvá tehetnék a tanulást.

Ugyancsak az EFOP-hoz kapcsolódón, a köznevelési programon keresztül jelentősen kistafírungoznák az egyházak társadalmi szerepvállalását. Az 1, 3, 4 prioritási tengelyen keresztül infrastrukturális fejlesztések, illetve a minőségi oktatás javítása címszavak mellett az egyházjogi személyek 17 milliárd forintra pályázhatnának.

Prioritási tengely címszavak

1. Együttműködő társadalom

2. Infrastrukturális beruházások társadalmi együttműködés erősítése érdekébenű

3. Gyarapodó tudástőke

4. Infrastrukturális beruházások gyarapodó tudástőke érdekében

5. Pénzügyi eszközök alkalmazása társadalmi együttműködés erősítése érdekében, valamint társadalmi innováció és transznacionális együttműködések

Néhány címszó a munkaanyagból

Prioritási tengely Megnevezés Eljárásrend Millió forint

4. Pedagógia Oktatási központok szolgáltatási rendszerének kialakítása kiemelt projekt 3000

3. Roma szakkollégiumok támogatása pályázat 1200

3. Roma Vállalkozásfejlesztő Központ pályázat 4100

3. Fiatalok tájékoztatása az 1956-os forradalom valóságáról 12-14 éves gyermekek naplófeljegyzése révén kiemelt projekt 397

4. Kulturális intézmények nem formális és informális tanulást és az egész életen át tartó tanulást segítő infrastrukturális… pályázat 4000

Forrás: VG gyűjtés

2. Infrastrukturális beruházások társadalmi együttműködés erősítése érdekébenű

3. Gyarapodó tudástőke

4. Infrastrukturális beruházások gyarapodó tudástőke érdekében

5. Pénzügyi eszközök alkalmazása társadalmi együttműködés erősítése érdekében, valamint társadalmi innováció és transznacionális együttműködések

Néhány címszó a munkaanyagból

Prioritási tengely Megnevezés Eljárásrend Millió forint

4. Pedagógia Oktatási központok szolgáltatási rendszerének kialakítása kiemelt projekt 3000

3. Roma szakkollégiumok támogatása pályázat 1200

3. Roma Vállalkozásfejlesztő Központ pályázat 4100

3. Fiatalok tájékoztatása az 1956-os forradalom valóságáról 12-14 éves gyermekek naplófeljegyzése révén kiemelt projekt 397

4. Kulturális intézmények nem formális és informális tanulást és az egész életen át tartó tanulást segítő infrastrukturális… pályázat 4000

Forrás: VG gyűjtés -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.