Olimpia szálló, végállomás
Megoldást kínál a Normafa környéki közlekedés ésszerűsítésére a fogaskerekű (60-as villamos) rekonstrukciója – amelyre a tervezett Normafa-projekttől függetlenül kerülhetne sor –, a járat új felső végállomása ugyanis a régen bezárva pusztuló Olimpia szálló helyén lenne, az alsó pedig a Széll Kálmán téren.
A Normafára igyekvők tehát a kettes metró bármely megállójánál otthagyhatnák az autójukat – mondta lapunknak Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, a 2003-ban indult fogas projekt ötletgazdája. A terv jól illeszkedik ahhoz az XII. kerületi önkormányzati elképzeléshez, amely szerint a Normafára minél kevesebben menjenek fel autóval vagy busszal.
A 60-as villamos projekt 15-20 milliárd forintba kerülne; a pályafelújítás során csak a szálló területén lesz szükség kisajátításra, de a helyi közműveket ott sem kellene megbolygatni, és lehet tervezni a meglévő parkoló további fenntartásával is. A fővárosi közgyűlés áprilisban rendelkezésre bocsátotta a tervezéshez szükséges 330 millió forintot, a jövő héten kezdheti a munkát a tervezési közbeszerzési pályázat győztese, a Főmterv.
A részletes tervek az év végére várhatók, a kivitelezési tenderek pedig leghamarabb 2016-ban, ezek egyikét a főváros majd nyolc, egyenként 37 méter hosszú szerelvény beszerzésére írja ki. Fogast ma Európában csak a svájci Stadler gyárt, de indulhatnak a tenderen a cég licencét megvásárlók, vagy a vele konzorciumot alkotók is.
A tervezés egy-másfél évet vehet igénybe, a járműgyártás két évet, az egész projektnek 2020-ig le kell zárulnia, de hamarabb is befejeződhet, ha előbb érkezik a forrás. Ez azonban még nincs meg, mert a fogas nem szerepel a 2020-ig tartó uniós finanszírozási ciklusra betervezett IKOP listán, de Dorner Lajos derűlátó. Reméli, hogy belső átcsoportosítás révén a tervezettnél több pénz jut majd a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére.
A Normafát érintő alapkérdés az volt, hogy elinduljon-e egy 25 milliárd forintba kerülő turistaparadicsom kiépítése, vagy szerényebb fejlesztések legyenek, a környék természeti értékeinek, műemlékeinek megóvása jegyében, amibe még egy 350 méteres sípálya kiépítése is beleférne. A kisebb léptékű tervet a XII. kerületi önkormányzat fogalmazta meg, az erről szóló hétvégi, nem ügydöntő népszavazáson a részvételi arány 27,6 százalékos volt, vagyis a voksolás érvénytelen. A szavazók 81 százaléka értett egyet a helyi elképzelésekkel, így azok megvalósulására van esély, mert Pokorni Zoltán polgármester korábban azt közölte: a XII. kerületi önkormányzat akkor is a népszavazás eredményéhez tartja magát, ha nem lesz meg az 50 százalékos részvétel.

