Megoldást kínál a Normafa környéki közlekedés ésszerűsítésére a fogaskerekű (60-as villamos) rekonstrukciója – amelyre a tervezett Normafa-projekttől függetlenül kerülhetne sor –, a járat új felső végállomása ugyanis a régen bezárva pusztuló Olimpia szálló helyén lenne, az alsó pedig a Széll Kálmán téren.
A Normafára igyekvők tehát a kettes metró bármely megállójánál otthagyhatnák az autójukat – mondta lapunknak Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke, a 2003-ban indult fogas projekt ötletgazdája. A terv jól illeszkedik ahhoz az XII. kerületi önkormányzati elképzeléshez, amely szerint a Normafára minél kevesebben menjenek fel autóval vagy busszal.
A 60-as villamos projekt 15-20 milliárd forintba kerülne; a pályafelújítás során csak a szálló területén lesz szükség kisajátításra, de a helyi közműveket ott sem kellene megbolygatni, és lehet tervezni a meglévő parkoló további fenntartásával is. A fővárosi közgyűlés áprilisban rendelkezésre bocsátotta a tervezéshez szükséges 330 millió forintot, a jövő héten kezdheti a munkát a tervezési közbeszerzési pályázat győztese, a Főmterv.
A részletes tervek az év végére várhatók, a kivitelezési tenderek pedig leghamarabb 2016-ban, ezek egyikét a főváros majd nyolc, egyenként 37 méter hosszú szerelvény beszerzésére írja ki. Fogast ma Európában csak a svájci Stadler gyárt, de indulhatnak a tenderen a cég licencét megvásárlók, vagy a vele konzorciumot alkotók is.
A tervezés egy-másfél évet vehet igénybe, a járműgyártás két évet, az egész projektnek 2020-ig le kell zárulnia, de hamarabb is befejeződhet, ha előbb érkezik a forrás. Ez azonban még nincs meg, mert a fogas nem szerepel a 2020-ig tartó uniós finanszírozási ciklusra betervezett IKOP listán, de Dorner Lajos derűlátó. Reméli, hogy belső átcsoportosítás révén a tervezettnél több pénz jut majd a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére.
A Normafát érintő alapkérdés az volt, hogy elinduljon-e egy 25 milliárd forintba kerülő turistaparadicsom kiépítése, vagy szerényebb fejlesztések legyenek, a környék természeti értékeinek, műemlékeinek megóvása jegyében, amibe még egy 350 méteres sípálya kiépítése is beleférne. A kisebb léptékű tervet a XII. kerületi önkormányzat fogalmazta meg, az erről szóló hétvégi, nem ügydöntő népszavazáson a részvételi arány 27,6 százalékos volt, vagyis a voksolás érvénytelen. A szavazók 81 százaléka értett egyet a helyi elképzelésekkel, így azok megvalósulására van esély, mert Pokorni Zoltán polgármester korábban azt közölte: a XII. kerületi önkormányzat akkor is a népszavazás eredményéhez tartja magát, ha nem lesz meg az 50 százalékos részvétel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.