Az éves tervnél 2,5 százalékkal magasabb szintű, 915 milliárd forint volt az államháztartás központi alrendszerének hiánya augusztus végén – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A deficit augusztusban 21 milliárd forinttal nőtt (már júliusban is kicsivel az éves terv felett volt), a mértéke egyáltalán nem meglepő. Tavaly ennél kisebb (7,4 milliárdos) volt a hiány, a különbség azonban elhanyagolható, ráadásul az is magyarázza, hogy az Államkincstár az idén már augusztus végén átutalta a szeptember havi családtámogatások, valamint a fogyatékossági támogatás és a megváltozott munkaképességűek keresetkiegészítésének kifizetéséhez szükséges összegeket.
A kormány szerint a büdzsé jól áll, és tartható az uniós szemléletű hiánycél is, igaz, az NGM most is hangsúlyozza, hogy az uniós források hiánya igencsak emeli a deficitet. A hiányproblémát ugyanis most leginkább az Európai Unió szigora okozza: egyrészt a kormányzat a lehívások teljesítése miatt felpörgette a tavalyi pályázatok kifizetését (ami eleve nagyobb kiadásokat okoz például azért is, mert az államnak kell sok esetben kifizetni az önrészt – ez 130 milliárd forinttal több). Másrészt viszont a magasabb összegű kifizetések mellett Brüsszel sem utalja a pénzeket. A le nem zárt vitakérdések – ilyen a vállalkozásfejlesztés esetében feltárt szabálytalanságok ügye vagy az útépítéseknél az aszfaltkeverőügyként emlegetett pályáztatási kérdés – miatt 370 milliárd forint kiutalását tartotta vissza az EU. Az át nem utalt összeg a tervezett hiány bő harmadát jelenti most is, bár ez csak a pénzforgalmi egyenleget rontja, de nem érinti a hivatalos, a GDP 2,4 százalékát kitevő hiánycélt. Az uniós defcitszámok eredményszemléletű elszámolásban készülnek ugyanis, ami annyit jelent: a kormány ezt a tételt „tartozásként” szerepeltetheti, és nem érdekes, hogy maga az összeg nincs a számlán.
Az NGM a Világgazdaság kérdésére válaszolva azt elismerte, hogy a pénzforgalmi deficitet növeli az utalások elmaradása, ám nem közölték, mekkora lehet az év végén a hiány, ha elzárva maradnak a pénzcsapok. Azt írták, erre „készülnek a gazdasági tárcánál előzetes számítások”.
Ami ennél kicsit nagyobb probléma, hogy a tétel az uniós államadósságszámokban látszik majd: ezeknél ugyanis a bruttó számokat figyelik. Vagyis: hiába tartozik nekünk az EU, az államadósság ettől nagyobb lehet az év végén (ha december 31-ig se fizetik ki az összeget). A szaktárca közlése szerint a költségvetésből kieső uniós pénzeket a kormány „az államadósság-kezelés normál menetébe illesztve megnövelt állampapír-kibocsátással finanszírozza, vagy csökkenti a tartalékok szintjét”. Az előbbi esetben a tárca szerint is nőhet „átmenetileg” az államadósság, ám „amint az uniós pénzek megérkeznek, az adósság természetesen csökkenni fog”. A tárca válaszában arra is rámutat, hogy az uniós adósságszám növekedése miatt nem kell a kormánynak intézkedéseket hoznia, hiszen ezek csak akkor volnának kötelezőek (az alkotmány előírása szerint), ha a magyar számítási metódus szerint növekedne az adósságmutató. Szerencsére azonban itt a szabályok értelmében a mutatót korrigálni kell az uniós pénzek elmaradásának hatásával. Vagyis a tárca szerint az uniós pénzek elmaradása miatt nem kell hiánycsökkentő intézkedéseket hozni. Pedig a lehetőség hónapok óta felmerül.
Banai Péter Benő államháztartásért felelős államtitkár már a júliusi részletes adatok ismertetésekor azt mondta: a kabinet zárolhatja az országvédelmi alapot (ez 30 milliárd forintot jelent – a százmilliárdos rendkívüli tartalékot már nagyjából elköltötték ugyanis), átcsoportosíthat, és végső esetben a költségvetés módosítása is szóba jöhet. Erre azonban akár más okból is szükség lehet.
Az uniós pénzvisszatartás mellett ugyanis a gondokat részben magyarázhatja a vártnál rosszabbul alakuló makrogazdasági pálya is. Az infláció – részben az olajárak esése miatt – alacsonyabb a korábban vártnál is, nemhogy a büdzsében eredetileg számolt 1,8 százaléknál. Az elemzők most inkább az árak stagnálását várják az év egészére nézve, ez pedig mérsékli a költségvetés forgalmiadó-bevételeit. Hasonlóan kedvezőtlen a vártnál kisebb növekedés is: a kormány szerint ugyan még van esély arra, hogy az év átlagában 3 százalék legyen a GDP bővülésének üteme, ám az elemzők – főként a részletes adatok és a gyengébb ipari teljesítmény fényében – ezt már kevésbé tartják elérhetőnek. A lanyhább növekedési ütem is csökkentheti a bevételeket, miközben a hiány növelése felé hatnak a rendkívüli kiadások is, például a menekültekkel kapcsolatos intézkedések hatása.
A pozitív oldalon viszont ott van a bevételek teljesülése. Az NGM közlése szerint az előző év azonos időszakához képest lényegesen (mintegy 450 milliárd forinttal) magasabban alakultak a társasági adóból, az általános forgalmi adóból, a jövedéki adóból, a személyi jövedelemadóból, valamint a szociális hozzájárulási adóból és járulékokból származó bevételek. Ráadásul a tárca – az előző évek tapasztalatából kiindulva – bizton számíthat arra is, hogy a következő hónapokban esetleg pozitív egyenleggel zár a központi büdzsé, így az év végére a deficit akár külön intézkedések nélkül is a tervezett szinten belül lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.