BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sok múlik a tanodákon

Elvben október végétől lehetett volna beadni a támogatási kérelmeket a tanoda programokra, ám olyan sok tisztázandó kérdés érkezett a kiírásra, hogy a szaktárca inkább módosítja az uniós felhívást és a határidőket is.

Nagyjából 170-200 alapítvány, civil- és egyházi nonprofit szervezet nyerhet 25-30 millió forintot az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) tanodákat támogató felhívásán. Az ötmilliárd forint keretű pályázati kiírás célja a végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkenése. Elvben október végéig lehetett volna benyújtani a támogatási kérelmeket, azonban a szaktárca hetekkel meghosszabbította a határidőt, ugyanis rengeteg kérdés érkezett be az érdeklődőktől, amelyek miatt több ponton is módosítani fogják a pályázati felhívást, s legkorábban is csak november 20-tól adhatók be a jelentkezések. Ígérik, nagyon hamar közzéteszik a módosításokat. Bár eddig is komoly érdeklődés volt a kiírásra, de ezzel a pár hét haladékkal a résztvevők köre is bővülhet.

A tanodáknak egyre fontosabb szerep jut az oktatásban, illetve abban a folyamatban, amely a munkaerőpiacra vezet hátrányos helyzetű fiatalokat. A köznevelés-statisztikai adatokból kiderül ugyanis, hogy az oktatás szintjein felfelé haladva egyre kevesebb a hátrányos helyzetű – különösen a roma – tanuló. Ráadásául nagyon szoros az összefüggés a szociális hátrányok és a tanulási kudarc között. A későbbi munkaerő-piaci lehetőségek szempontjából pedig alapigazság, hogy minél alacsonyabb végzettségű valaki, annál kisebb esélye van belépni a munkaerőpiacra.

A köznevelés rendszerén kívül, alulról jövő kezdeményezésként létrehozott tanodák azonban képesek voltak megszólítani a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat és családjukat, s hozzájárultak a továbbtanulási esélyek növeléséhez. A szóban forgó pályázati felhívás erre a sikerre épít, s lehetőséget teremt a hátrányos helyzetű, köztük roma tanulók igényeire és a helyi szükségletekre rugalmasan reagálni tudó tanodák továbbfejlesztésére. Nem cél azonban kivonni ezeket a gyerekeket az iskolai életből, inkább arról van szó, hogy a tanórák utáni időszakban kínálnak olyan lehetőséget, amellyel hozzájárulnak a fiatalok iskolai eredményességéhez. Az Európai Unió az Európa 2020 Stratégiában célul tűzte ki a végzettség nélküli iskolaelhagyók arányának 10 százalék alá csökkentését és a felsőfokú végzettségű, 30–34 év közötti uniós lakosok arányának 40 százalék fölé emelését. Ezt a megállapodást Magyarország is aláírta, s a tanodák révén is próbálja teljesíteni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.