Tavaszra új kereskedelmi különadó bevezetését jelezte Szatmáry Kristóf, a kancellária kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztosa arra az esetre, ha Brüsszel nem emel kifogást a most beharangozott lengyel teher ellen. A miniszteri biztos a kormányhoz közel álló Magyar Időknek nyilatkozva azt fejtegette: a kabinet nem tett le arról a tervéről, hogy „a piaci erőviszonyok kiegyenlítődése érdekében újabb adónemet vagy díjfizetési kötelezettséget ró a nagy forgalmú áruházláncokra”. Azt is mondta azonban, hogy „Brüsszel elutasít minden, progresszív adózáson alapuló közterhet”, és ez várható a lengyel szabályok alapján is. Ám ha ezek mégis átmennek – ez véleménye szerint tavaszra ki is derülhet –, akkor a magyar kormány ismét „jobban bevonná” a nagy cégeket a közteherviselésbe.
A legkeményebb uniós intézkedéssel, az adó felfüggesztésével sújtott korábbi magyar élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a mostani lengyel adó közötti óriási különbség a progresszivitás mértékében van. A lengyelek adója a nagyobb láncokat se sújtaná a forgalmuk 1,3 százalékánál nagyobb adóval, míg a megbukott magyar adó a multiknál 5-6 százalékos terhet alkalmazott volna. Ezért Magyarországon az adó harmadát például egyetlen lánc fizette volna be. Brüsszel ez utóbbit kifogásolta, és nem a progresszív adózást: a probléma és a tiltás oka is az volt, hogy aránytalanul nagyobb a teher a nagy forgalmú láncokon. A lengyel adónál is az a kérdés, hogy érvényesül-e a megkívánt fokozatosság – erről azonban aligha alkot véleményt a bizottság tavaszig, hiszen még nincs elfogadott jogszabály, és a magyar ügyben is fél év kellett a döntésig. Az viszont biztos, hogy eleve támadható lesz egy olyan adó, amelynek az a célja, hogy a piaci erőviszonyokat átrendezze – ahogyan azt a miniszteri biztos bejelentette. A mérték ugyanakkor valószínűleg fontos: a lengyelek 1,3 százalékos terhe még mindig sokkal kisebb annál, mint amit a kormány korábban állítólag tervezett: a kompromisszumos magyar multiteher 3 százalékos lett volna.
Szatmáry Kristóf nyilatkozatából az mindenesetre kiderül, hogy a kabinet továbbra sem kívánja válasz nélkül hagyni a brüsszeli fiaskót. A dohánygyárak esetében a visszaszorított különadóra adott válaszként volt értelmezhető a nagykereskedelem „átalakítása”. Az élelmiszerlánc-felügyeleti díjnál pedig a 400 négyzetméternél nagyobb áruházakra tervezett eladószám (70 négyzetméterenként egy munkatárs előírása) lett volna a felelet, ám az elképzelésből nem lett jogszabály.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.