BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új tulajdonosuk van a Cillit, a Calgon és az Air Wick termékeknek: 4,8 milliárd dolláros üzletet ütöttek nyélbe

A Reckitt 4,8 milliárd dolláros üzlet keretében adja el otthonápolási márkáit az Adventnek.

A Reckitt Benckiser Group Plc megállapodott abban, hogy otthoni ápolási üzletágának nagy részét eladja az Advent International magántőke-társaságnak 4,8 milliárd dolláros vállalati értékért, mivel a brit fogyasztási cikkeket gyártó vállalat a gyorsabban növekvő tevékenységekre összpontosít. A Reckitt közölte, hogy 30 százalékos részesedést tart meg a vállalatban, amelynek márkái közé tartoznak az Air Wick légfrissítők és a Cillit Bang tisztítószerek. A vállalat értéke magában foglal akár 1,3 milliárd dollárnyi függő és halasztott ellenértéket is – közölte a vállalat pénteken.

Boxes of Reckitt Calgon tablets.
Fotó: Chris Ratcliffe

A Reckitt részvényei 2-3%-kal is emelkedtek a londoni tőzsdén a kereskedés elején, mielőtt a nyereség egy részét ledolgozták volna. A részvények az elmúlt 12 hónapban csütörtöki zárásig közel 14%-kal emelkedtek.

Kris Licht vezérigazgató tavaly bejelentette, hogy eladja a Reckitt néhány, nem alapvető otthonápolási márkáját, és felülvizsgálja a csecsemőtápszer-üzletágának lehetőségeit. A tervezett eladás a Reckitt racionalizálására és az üzletág gyorsabban növekvő részeire való összpontosítására irányuló stratégiájának része volt, miután nehéz éveket töltöttek, amikor a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknak meg kellett küzdeniük a szűkös fogyasztói költségvetésekkel és a márkanév nélküli termékekre szoruló vásárlókkal. 

A Reckitt Essential Home portfóliójában megtalálhatók a Calgon és az Air Wick márkák is. A Reckitt otthoni ápolási részlegét a világjárvány alatt fellendítették, amikor a tisztító- és fertőtlenítőszerek iránti kereslet megugrott, de ezek az előnyök csökkentek. A vállalat most gyorsabb növekedést vár a fogyasztói egészségügyi márkáktól, mint például a Strepsils szopogatótabletták, a Durex óvszerek és a Mucinex megfázás elleni szerek, miközben megtartja a jobban teljesítő otthoni ápolási márkákat, mint például a Lysol és a Dettol.

A Reckitt a tranzakció december 31-ig történő lezárását követően 2,2 milliárd dolláros rendkívüli osztalékot kíván fizetni a részvényeseknek. Emellett a tranzakcióval kapcsolatban körülbelül 800 millió dolláros egyszeri költséget is felszámít.

Az Adventet a Barclays Plc és a Citigroup Inc., a Reckitt vezető pénzügyi tanácsadói pedig a Goldman Sachs Group Inc. és a Morgan Stanley voltak.

A Bloomberg News korábbi jelentése szerint az eladott üzletágak értékelése a Reckitt által eredetileg kért 6 milliárd font (8 milliárd dollár) alatt van, amikor tavaly eladásra kínálta a márkákat. A potenciális vevők, köztük a Lone Star Funds, 3 és 4 milliárd font közötti értékhatárt határoztak meg az ügyhöz közel álló források szerint.

David Hayes és Molly Wylenzek, a Jefferies részvényelemzői szerint az üzlet a vagyontárgy kompromittált kiszállását jelenti. „Mindössze 3 milliárd fontos nettó értékével akár 1 milliárd fonttal is alacsonyabb, mint amit sokan reméltek” – áll a jegyzetükben.

A Reckitt eladási folyamatát az amerikai vámok körüli aggodalom sújtotta, ami bizonytalanságot keltett a nemzetközi gyártással rendelkező globális vállalkozások kilátásaival kapcsolatban. Az üzletet úgy strukturálták, hogy a jelenlegi piaci környezetben a nagyobb kockázatot a két fél megosztja, a Reckitt megtart egy részesedést, és bizonyos mérföldköveket el kell érnie a teljes kifizetéshez.

James Edwardes Jones és Wassachon Udomsilpa, az RBC elemzői szerint, bár sok múlik az otthoni gondozási eszközökre vonatkozó üzlet sikeres lebonyolításán, ez az eredmény továbbra is „növeli a vezetőség hitelességét”. Az ügyfeleknek küldött jegyzetben azt mondták, hogy ez lehetővé teszi a befektetők számára, hogy jobban a Reckitt fő üzletágára összpontosítsanak.

Az üzletet körülbelül 2 milliárd euró (2,3 milliárd dollár) értékű, euróban és dollárban denominált határidős hitellel finanszírozzák, amelyet egy bankcsoport garantál, és várhatóan nyár után intézményi befektetőknek szindikálják.

Márciusban a Reckitt közölte, hogy szerény árbevétel-növekedésre számít idén, mivel átalakítja az üzletágat – ez a lépés állításuk szerint jelentősen erősebb teljesítményt eredményezne 2026-tól kezdődően. A Mead Johnson 2017-es 17 milliárd dolláros felvásárlásával létrehozott csecsemőtápszer-egység továbbra is érzékeny pont a Reckitt számára. Licht tavaly elismerte, hogy az egység, amelyet jogi problémák sújtottak az Egyesült Államokban, nem mindig volt természetes illeszkedése a csoportnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.