Országonként osztaná az Európai Bizottság az új hétéves költségvetés kiadásainak majdnem felét, és Brüsszelben dönthetnék el, tényleg kifizetik-e, vagy visszatartják. Ezekből a pénzekből a közzétett bizottsági dokumentumok szerint messze a legnagyobb részt Lengyelország szakítaná ki, őket követi – ebben a sorrendben – Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Németország. A románok majdnem annyit kapnának, mint a németek, Magyarország kevesebbet, mint a görögök, de többet, mint a csehek. Van azonban valami, amit nem írtak ebbe a fejezetbe, és hatalmas árnyékot vet az EU-költségvetésre és a kontinensre.
Ezek a „rajzolt” számok, a büdzsé nagy újdonsága, hogy gyakorlatilag a brüsszeli bürokraták döntésén múlik, hogy a tervezett pénzek valóban eljutnak-e a célországhoz. Cikkünkben bemutatjuk a számokat, országokra lebontva, de előbb érdemes rápillantani az elosztás módjára, mivel a költségvetésben és az EU-politikában ez jelenti a hatalmas elmozdulást az unió eredeti konszenzusos modelljétől a centralizáció felé. Az új rendszerben a hatalom a tagállamok felől Brüsszel irányába siklik, az előbbiek csak az utóbbi akár elsöprő pénzügyi nyomása alatt vehetnek részt a döntéshozásban.
Még egy előrevetés: a migráció kiadási alfejezetében az látható, hogy alig van olyan tagállam, amely kevesebb EU-pénzre számíthat, mint Magyarország.
Az elosztási szabályok radikális átalakítása akkora politikai – és potenciálisan gazdasági – változást jelent, hogy érdemes szó szerint idézni, a tervezetben mivel indokol az Ursula von der Leyen vezette, Manfred Weber Európai Néppártja és a magyar Tisza Párt támogatta Európai Bizottság:
Az uniós forrásokhoz továbbra is elengedhetetlen a jogállamiság tiszteletben tartása. A jogállamiság elveinek és az Európai Unió Alapjogi Chartájának való megfelelést ezért a nemzeti és regionális partnerségi tervek végrehajtása során végig biztosítani kell, annak érdekében, hogy folytonosságot biztosítsunk a jelenlegi gyakorlatokkal, valamint nagyobb koherenciát érjünk el az uniós fellépésekben. Az alaprendelet (CPR) és a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) elemeire építve ez lehetőséget ad a problémák kezelésére, mielőtt – szükség esetén – alkalmazásra kerülne a Feltételességi Rendelet, amely továbbra is érvényes lesz az egész uniós költségvetésre. Lehetőség lesz arra, hogy az arányosság elvének megfelelően bármikor részben vagy egészben felfüggesszék a kifizetéseket a végrehajtás során.
Az EU-zsargonról lefordítva:
A fenti előrevetésre azért volt szükség, mert az új szabályok olyan „lábjegyzetet” jelentenek az országra lebontott költségvetési számok mellé, amely adott esetben felülírhatja a fő tartalmat.
Lássuk a számokat, annyi előzetes megjegyzéssel, hogy ez nem a teljes uniós költségvetés, hanem a „nemzeti és regionális partnerségek” kosár, amelybe beledobáltak mindenfélét a korábbi költségvetések előirányzatai közül a mezőgazdasági támogatásoktól a régiófejlesztési pénzekig. Tartalmazza a migrációra, határvédelemre szánt, illetve a zöldátalakulás társadalmi hatásait kezelő korábbi előirányzatokat is.
A kosár teljes összege 865 milliárd euró, ami a teljes hétéves költségvetés 43 százaléka. (A Brüsszel hatalmát felturbózó „jogállamisági” szabály azonban, ha jól értelmezzük a szöveget, nemcsak erre a részre vonatkozik, hanem az egész költségvetésre.)
A böngészgetést a táblázatban olvasóinkra bízzuk, csak néhány dolgot emelnénk ki értelmezésül.
Brüsszel számára jelentős politikai kihívás jelenik meg.
A visegrádi együttműködés helyreállása, ha az októberi cseh és a jövő tavaszi magyar választásokon Orbán Viktor, illetve szövetségesei nyernek. Ha a javasolt költségvetési szabályok lépnek életbe, nagyobb lengyel EU-támogatás nagyobb brüsszeli nyomásgyakorlási (Orbán megfogalmazásában zsarolási) potenciált jelent.
Uniós költségvetés: Brüsszel keze saját maga és Ukrajna felé hajlik
Bóka János szerint az Európai Bizottság saját magának és Ukrajnának kedvezne, amit az uniós polgárokkal fizettetne meg. Brüsszel uniós költségvetési javaslata nem méltányos és objektív a tagállamokkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.