BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

EU-költségvetés: keletre dől a pénz, de kéz van a csapon, és a legtöbbet Brüsszel kapja – óriási hatalmat

Emésztgetik a számokat a tagállamok, és hatalmas vita készül. Az EU-költségvetés nemcsak az elosztandó összegek és egy nem uniós ország irdatlan támogatása miatt arathat vihart, hanem azért is, mert birodalmi pályára állítja Európát – Brüsszel akkora hatalomhoz jut, amilyet utoljára a római császárok élveztek – az európai értékek nevében.

Országonként osztaná az Európai Bizottság az új hétéves költségvetés kiadásainak majdnem felét, és Brüsszelben dönthetnék el, tényleg kifizetik-e, vagy visszatartják. Ezekből a pénzekből a közzétett bizottsági dokumentumok szerint messze a legnagyobb részt Lengyelország szakítaná ki, őket követi – ebben a sorrendben – Franciaország, Spanyolország, Olaszország és Németország. A románok majdnem annyit kapnának, mint a németek, Magyarország kevesebbet, mint a görögök, de többet, mint a csehek. Van azonban valami, amit nem írtak ebbe a fejezetbe, és hatalmas árnyékot vet az EU-költségvetésre és a kontinensre.

EU-költségvetés: ha minden így marad, Lengyelországtól nagyon sok pénzt lehet majd visszatartani, de van egy ország, ahol még az övéknél is sokkal mélyebb a zsák
EU-költségvetés: ha minden így marad, Lengyelországtól nagyon sok pénzt lehet majd visszatartani, de van egy ország, ahol még az övéknél is sokkal mélyebb a zsák / Fotó: NurPhoto via AFP

Ezek a „rajzolt” számok, a büdzsé nagy újdonsága, hogy gyakorlatilag a brüsszeli bürokraták döntésén múlik, hogy a tervezett pénzek valóban eljutnak-e a célországhoz. Cikkünkben bemutatjuk a számokat, országokra lebontva, de előbb érdemes rápillantani az elosztás módjára, mivel a költségvetésben és az EU-politikában ez jelenti a hatalmas elmozdulást az unió eredeti konszenzusos modelljétől a centralizáció felé. Az új rendszerben a hatalom a tagállamok felől Brüsszel irányába siklik, az előbbiek csak az utóbbi akár elsöprő pénzügyi nyomása alatt vehetnek részt a döntéshozásban. 

Még egy előrevetés: a migráció kiadási alfejezetében az látható, hogy alig van olyan tagállam, amely kevesebb EU-pénzre számíthat, mint Magyarország.

Az EU hétéves költségvetése: fejesugrás a konszenzusos unióból a birodalomba

Az elosztási szabályok radikális átalakítása akkora politikai – és potenciálisan gazdasági – változást jelent, hogy érdemes szó szerint idézni, a tervezetben mivel indokol az Ursula von der Leyen vezette, Manfred Weber Európai Néppártja és a magyar Tisza Párt támogatta Európai Bizottság:

Az uniós forrásokhoz továbbra is elengedhetetlen a jogállamiság tiszteletben tartása. A jogállamiság elveinek és az Európai Unió Alapjogi Chartájának való megfelelést ezért a nemzeti és regionális partnerségi tervek végrehajtása során végig biztosítani kell, annak érdekében, hogy folytonosságot biztosítsunk a jelenlegi gyakorlatokkal, valamint nagyobb koherenciát érjünk el az uniós fellépésekben. Az alaprendelet (CPR) és a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) elemeire építve ez lehetőséget ad a problémák kezelésére, mielőtt – szükség esetén – alkalmazásra kerülne a Feltételességi Rendelet, amely továbbra is érvényes lesz az egész uniós költségvetésre. Lehetőség lesz arra, hogy az arányosság elvének megfelelően bármikor részben vagy egészben felfüggesszék a kifizetéseket a végrehajtás során.

Az EU-zsargonról lefordítva: 

  • Az új költségvetéssel folytatni kívánják azt a „hetes cikkely” alapján Magyarországgal – és a 2023 végi kormányváltás előtt Lengyelországgal – szemben alkalmazott gyakorlatot, hogy ún. jogállamisági feltételekhez kötik a kifizetéseket, csak innentől már nem egy rendkívüli eljárás keretében, hanem ez lesz a normál gyakorlat.
  • Az uniós fellépésekben való „nagyobb koherencia” leplezetlen utalás arra, hogy az új szabályok lehetőséget biztosítanak a „renitensekkel” szembeni fellépésre pénzmegvonás útján. Már nem is titkolják, hogy nem tisztán szép, „jogállami” elvek alapján vonhatnak meg pénzt, hanem a politikai egység érdekében is. Innentől nem lesz „kifizetődő” a tagországok kormányainak képviselőiből álló Európai Tanácsban kisebbségbe kerülni.
  • A példát, előre, Magyarországon statuálták, amelynek esetében a „játék” megmutatta, hogy a pénzek „felfüggesztése” könnyedséggel bizonyulhat az elvételüknek. Elég a korábban megadott feltételek mellé mindig újakat tenni, miközben nem titok, hogy nem a formális, megszabott, „jogállami” feltételek teljesítése a kulcs, hanem egyéb, politikai feltételeké – amelyeket ki is mondanak, de a dokumentumba nem kerülnek. Az új költségvetéssel – ha elfogadják ebben a formában – ez a gyakorlat válik normává. 

EU-költségvetés: a legtöbbet Lengyelország kapja, de van még egy sötét ló

A fenti előrevetésre azért volt szükség, mert az új szabályok olyan „lábjegyzetet” jelentenek az országra lebontott költségvetési számok mellé, amely adott esetben felülírhatja a fő tartalmat.

Lássuk a számokat, annyi előzetes megjegyzéssel, hogy ez nem a teljes uniós költségvetés, hanem a „nemzeti és regionális partnerségek” kosár, amelybe beledobáltak mindenfélét a korábbi költségvetések előirányzatai közül a mezőgazdasági támogatásoktól a régiófejlesztési pénzekig. Tartalmazza a migrációra, határvédelemre szánt, illetve a zöldátalakulás társadalmi hatásait kezelő korábbi előirányzatokat is. 

A kosár teljes összege 865 milliárd euró, ami a teljes hétéves költségvetés 43 százaléka. (A Brüsszel hatalmát felturbózó „jogállamisági” szabály azonban, ha jól értelmezzük a szöveget, nemcsak erre a részre vonatkozik, hanem az egész költségvetésre.)  

 

A böngészgetést a táblázatban olvasóinkra bízzuk, csak néhány dolgot emelnénk ki értelmezésül.

  • Láthatóan Lengyelország kapja a legnagyobb összeget. Ez az ország csak Donald Tusk 2023. decemberi hatalomra kerülésével tért vissza a brüsszeli „fősodorhoz”, előtte Magyarországhoz hasonlóan „renitens” volt több fontos politikai ügyben, és ezért vagy teljesen véletlenül a többiek „jogállamisági” gyanúba keverték, és pénzmegvonással büntették. Lengyelország 2027 őszén választásokat tart, és megvan az esélye, hogy a PiS konzervatívjai visszatérnek, ami azt jelenthetné, hogy 

Brüsszel számára jelentős politikai kihívás jelenik meg. 

A visegrádi együttműködés helyreállása, ha az októberi cseh és a jövő tavaszi magyar választásokon Orbán Viktor, illetve szövetségesei nyernek. Ha a javasolt költségvetési szabályok lépnek életbe, nagyobb lengyel EU-támogatás nagyobb brüsszeli nyomásgyakorlási (Orbán megfogalmazásában zsarolási) potenciált jelent. 

  • A számokra tekintve úgy tűnik, az egy-egy országnak szánt összeg részben nagyságához, részben fejlettségéhez arányított, ami nem meglepő abból a szempontból, hogy ez a kosár részben a régiófejlesztési alapok örököse. Ami talán feltűnő lehet, az Romániának a nagy EU-tagokhoz mérhető nagyságrendű támogatása.
  • A legtöbbet a lengyelek, a franciák és a spanyolok kapják, mondhatnánk. De nem így van. Ne dörzsöljük a szemünket, jól látunk. Van azonban egy ország, amelynek az EU-támogatása a lengyelekéhez mérhető, sőt talán az övékét is meghaladja. Csakhogy a háborúban álló országot – amelyet Von der Leyen és sok EU-biztos és politikus szerint 2030-ra már fel kéne venni az unióba gyorsítottan – nem ebben a táblázatban helyezték el, hanem külön vették a büdzsében. Ukrajnáról van szó. A neve 46-szor szerepel a költségvetési tervezetben. Németországé egyszer.
  • A migráció-határvédelem oszlopában jól látjuk: alig van olyan ország, amely erre a célra kevesebbet kapna, mint a balkáni migrációs útvonalat sikerrel blokkoló Magyarország.
  • Ami a zöldátalakulás társadalmi fájdalmait enyhítő alap elosztását illeti, láthatjuk, hogy itt többre számíthatunk, mint mások. Ennek az okairól nyilván többet fogunk megtudni, akár a közeljövőben. Némileg aggasztó lehet azonban, ha felidézzük, hogy Brüsszel a magyar háztartásokat az energiaköltségek felszökése ellen óvó magyar rezsivédelem ellenzőjeként lép fel. 

Uniós költségvetés: Brüsszel keze saját maga és Ukrajna felé hajlik
Bóka János szerint az Európai Bizottság saját magának és Ukrajnának kedvezne, amit az uniós polgárokkal fizettetne meg. Brüsszel uniós költségvetési javaslata nem méltányos és objektív a tagállamokkal.

 

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.