Átnéztük a költségvetést: meg fog lepődni
Annyira új szerkezetű a jövő évi költségvetés, hogy maradt minden a régiben – néhány eddig nem látott sort, és egy vadonatúj összefoglalást jelent csupán, hogy immáron a működési és a beruházási kiadások külön részekben szerepelnek, semmi mást. Némiképp csalódást is okozott az elemzőknek a Nemzetgazdasági Minisztérium a kedden késő este a Parlament honlapján megjelenő tervezettel: nem kell hosszan keresni, hogy miért van távol a nullástól a 2017-es a költségvetés.
Miután az államháztartási törvény nem változott a büdzsé is maradt a korábbi szöveggel, például rögtön az első paragrafus első bekezdése kimondja, hogy az államháztartás központi alrendszerének hiánya jövőre 1 166 milliárd forint lesz. Ez több mint a másfélszerese az erre az évre tervezettnek.
Művi tagolás
Persze van megosztás („tartalmi tagolás”) működési, meg egyéb kiadásokra is, ám mindez csak az uniós kiadások, és a korábban már létező felhalmozási költségvetés elkülönítését jelenti a többi tételtől, a működési kiadások nullszaldója így keveseket érdekel. Főként azért, mert alig van gazdasági relevanciája: úgy jön ki, hogy az áfabevételekből pont annyit tettek oda, hogy a végső szám az elvártnak megfelelő legyen.
A valójában figyelt hiánymutatók növekedése mindenütt jelentős: a kamatkiadások nélküli egyenleg ismét negatív lesz, amire 2011 óta nem volt példa. Az uniós elszámolás ennél valamivel jobban áll, az idei két százalék után jövőre 2,4 százalék következik, de a kormány EU-szabályt is szeghet, miután a struktúrális egyenleg nem javul, vagyis nem közeledünk a korábban kijelölt alacsonyabb deficit felé. Ez még jelenthet némi egyeztetési munkát a kabinetnek.
Gyorsan emelkedő kiadások
Makroszinten mindenesetre igencsak érdemes lehetett gyors és dinamikus béremelésekkel, valamint a háztartások fogyasztásának gyarapodásával számolni: a költségvetési kiadások jelentősen, 14 százalékkal, több mint kétezer-kétszáz milliárd forinttal emelkednek jövőre. Ennek egy nagy része – 800 milliárd - persze az uniós pénzek kifizetésének felgyorsításából adódik, de azért van ettől függetlenül is elhatározott hazai állami beruházás. A legnagyobb összeget persze az életpálya-modellek kiterjesztése, illetve folytatása emészti fel: a kormány számtalan területen (NAV, egészségügy, oktatás) ígért béremelést, és a források elosztásánál is ügyelni látszik ennek betartására. Az a tétel azonban csak megszorításokal lesz igaz, hogy a jövő évi költségvetéssel mindenki lép egyet előre: lesz olyan terület, amely visszaszorul – bár van olyan táblázat, amelyben nominálisan szinte minden emelkedik.
Az államháztartási költéseket mutató funkcionális kiadásokban – itt látszik, valójában mire mennyit költ az állam - például a műszaki fejlesztés mellett a munkanélküli ellátások sem emelkednek, miközben az egyéb társadalombiztosítási ellátások csökkennek is. Ez utóbbi azonban inkább csak technikai kérdés: forintban számolva valóban csak az államadósságra fordított kiadásoknál van mérséklődés igazán (minden más főbb terület növekszik), ám reálértéken számolva, vagy GDP-arányos költéseket tekintve már van visszaszorulás.
Ambiciózus bevételnövelés
Pedig nem ez a két leginkább magyarázatra szoruló tétel: a fogyasztás bővülésére és a fehérítő intézkedésekre alapozott gazdaságpolitika miatt az 5,3 százalékkal bővülő áfa- és a 7,8 százalékkal emelkedő szja-bevételek kevesebb magyarázatra szorulhatnak. Azonban kérdés lehet, hogy ha az szja-bevétel 8 százalék alatt nő, akkor a szintén a bérhez kötött járulék-bevételek miért emelkednek 9 százalékkal. És azt sem tudjuk, miért emelkednek az illeték-bevételek 21 százalékkal, vagyis 25,5 milliárd forinttal jövőre – ennyivel több ügyet aligha intéznek ugyanis jövőre a polgárok.
Maga felé hajlott
A költségvetést vizsgálva persze az is érdekes, hogy melyik tárca, vagy hivatalvezető tudott saját területének nagyobb összeget kiharcolni. Bár az ilyen összehasonlítás félrevezető is lehet, hiszen az egyes területek átcsoportosításai – az, hogy az egyik tárcától a másikhoz kerül adott szakágazat felügyelete – százmilliárdos eltéréseket okozhat egyik évről a másikra. Ám az ilyen átrendezés is sokat elárul, hiszen a tárcavezetők így nagyobb vagy kisebb jelentőségű területeket kapnak, miközben azért csak maguk csoportosíthatnak át a saját fejezetükön belül az egyes tételek között.
Jelenős nyertes persze még a kancellária (minden évben az): a Miniszterelnökség közel ezermilliárdos kerettel rendelkezik már, ami kiegészül a Miniszterelnöki kabinetiroda külön fejezetbe került (vagyis Rogán Antal önálló felügyelete alá tartozó) 22 milliárd forintos keretével. Persze a kancelláriánál elkönyvelt tartalékok is növelik itt a keretet – más kérdés, hogy ezek szintje az ideihez képest nem változik jelentősen. Jövőre az Országvédelmi Alap 60, a rendkívüli tartalék 110 milliárdos lesz – az idén 70 és 100 milliárd forint volt a két összeg (vagyis a kormány könnyen elosztható kerete egy picit nőtt).


