BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átnéztük a költségvetést: meg fog lepődni

Van nulla a költségvetésben, de nem a deficitnél – a hiány elszáll jövőre és ezért még az EU is megharagudhat. Négy táblázatban mutatjuk meg a közel 340 oldalas kormányjavaslat lényegét: a kabinet óriási többletre számol a társasági adóból, ad egy kis ajándékot a bankoknak, annyit költ béremelésre, amennyit csak tud, viszont a nyugdíjasok nem járnak jól. A büdzsé körüli csaták nyertesének Varga Mihály tárcája tűnik, miközben megszűnik az árvízi és a takarékszövetkezeti alap.

Annyira új szerkezetű a jövő évi költségvetés, hogy maradt minden a régiben – néhány eddig nem látott sort, és egy vadonatúj összefoglalást jelent csupán, hogy immáron a működési és a beruházási kiadások külön részekben szerepelnek, semmi mást. Némiképp csalódást is okozott az elemzőknek a Nemzetgazdasági Minisztérium a kedden késő este a Parlament honlapján megjelenő tervezettel: nem kell hosszan keresni, hogy miért van távol a nullástól a 2017-es a költségvetés.

Miután az államháztartási törvény nem változott a büdzsé is maradt a korábbi szöveggel, például rögtön az első paragrafus első bekezdése kimondja, hogy az államháztartás központi alrendszerének hiánya jövőre 1 166 milliárd forint lesz. Ez több mint a másfélszerese az erre az évre tervezettnek.

Művi tagolás

Persze van megosztás („tartalmi tagolás”) működési, meg egyéb kiadásokra is, ám mindez csak az uniós kiadások, és a korábban már létező felhalmozási költségvetés elkülönítését jelenti a többi tételtől, a működési kiadások nullszaldója így keveseket érdekel. Főként azért, mert alig van gazdasági relevanciája: úgy jön ki, hogy az áfabevételekből pont annyit tettek oda, hogy a végső szám az elvártnak megfelelő legyen.
A valójában figyelt hiánymutatók növekedése mindenütt jelentős: a kamatkiadások nélküli egyenleg ismét negatív lesz, amire 2011 óta nem volt példa. Az uniós elszámolás ennél valamivel jobban áll, az idei két százalék után jövőre 2,4 százalék következik, de a kormány EU-szabályt is szeghet, miután a struktúrális egyenleg nem javul, vagyis nem közeledünk a korábban kijelölt alacsonyabb deficit felé. Ez még jelenthet némi egyeztetési munkát a kabinetnek.

A kormány mindenesetre bizakodónak látszik, jövőre 3,1 százalékos növekedést, 0,9 százalékos inflációt terveztek, és úgy gondolják, hogy a beruházások idei visszaesése csak átmeneti lesz. Természetesen a növekedés motorja már nem is az export lesz a prognózis szerint, hanem a belső fogyasztás, ami 2017-ben is tovább emelkedik – részben a béremeléseknek, részben pedig az állami adócsökkentéseknek hála. A bérnövelésben jövőre az állam veszi át a szerepet, de hogy az alkalmazottak ne örüljenek előre, a prognózisból az is kiderül: a létszámleépítések időszaka is következik. Erre utal, hogy a közszféra munkavállalóinak számának csak igen lassú bővülésével számol a tervezet. Igaz: döntés még nincs ez ügyben, vagy legalábbis nem nyilvános.

Gyorsan emelkedő kiadások

Makroszinten mindenesetre igencsak érdemes lehetett gyors és dinamikus béremelésekkel, valamint a háztartások fogyasztásának gyarapodásával számolni: a költségvetési kiadások jelentősen, 14 százalékkal, több mint kétezer-kétszáz milliárd forinttal emelkednek jövőre. Ennek egy nagy része – 800 milliárd - persze az uniós pénzek kifizetésének felgyorsításából adódik, de azért van ettől függetlenül is elhatározott hazai állami beruházás. A legnagyobb összeget persze az életpálya-modellek kiterjesztése, illetve folytatása emészti fel: a kormány számtalan területen (NAV, egészségügy, oktatás) ígért béremelést, és a források elosztásánál is ügyelni látszik ennek betartására. Az a tétel azonban csak megszorításokal lesz igaz, hogy a jövő évi költségvetéssel mindenki lép egyet előre: lesz olyan terület, amely visszaszorul – bár van olyan táblázat, amelyben nominálisan szinte minden emelkedik.

Az államháztartási költéseket mutató funkcionális kiadásokban – itt látszik, valójában mire mennyit költ az állam - például a műszaki fejlesztés mellett a munkanélküli ellátások sem emelkednek, miközben az egyéb társadalombiztosítási ellátások csökkennek is. Ez utóbbi azonban inkább csak technikai kérdés: forintban számolva valóban csak az államadósságra fordított kiadásoknál van mérséklődés igazán (minden más főbb terület növekszik), ám reálértéken számolva, vagy GDP-arányos költéseket tekintve már van visszaszorulás.

Ez utóbbit vizsgálva látszik, hogy a kormányzat most két dologra koncentrál. Egyrészt azokban az ágazatokban látszik növekedés, ahol bérpótlást látott szükségesnek: az oktatás, az egészségügy és a rendvédelem tipikusan ilyen. Másrészt a beruházások lesznek még jelentősek: a közlekedés, a gazdasági támogatások, a környezetvédelem és a lakásügyek GDP-arányos kiadásai növekednek. Ezzel párhuzamosan pedig – ahogy egyébként az elmúlt években mindig – csökken a jóléti ellátásokra és a nyugdíjakra fordított kiadások a nemzeti össztermékhez viszonyítva. Igaz: ezek még mindig a legnagyobb részt képviselik a költéseken belül.

Ambiciózus bevételnövelés

A kiadások gyors növekedéséhez a bevételek emelkedése is párosul: a főbb adóbevételek a központi alrendszerben 9,5 százalékkal, több, mint 1134 milliárd forinttal emelkednek, ami a 0,9 százalékos infláció és a 3,2 százalékos növekedés mellett jelentősnek mondható. A legmeglepőbb és a legnagyobb a társasági adónál a növekedés: az idei 400 milliárdos bevételi előirányzat után jövőre 734 milliárd következik, minden bővebb magyarázat nélkül. Egyedül a Költségvetési Tanács jegyez meg annyit, hogy bizonyára a növekedési adóhitel miatt számol ilyen jelentős összeggel a kormány. A KT mindenesetre ez alapján megalapozottnak látta a bevételeket és szokás szerint a fogyasztási adónál és az szja-nál fogalmazott meg kritikát, mondván: itt a beszedés hatékonyságának javulására is szükség van ahhoz, hogy teljesíteni lehessen a bevételi terveket.

Pedig nem ez a két leginkább magyarázatra szoruló tétel: a fogyasztás bővülésére és a fehérítő intézkedésekre alapozott gazdaságpolitika miatt az 5,3 százalékkal bővülő áfa- és a 7,8 százalékkal emelkedő szja-bevételek kevesebb magyarázatra szorulhatnak. Azonban kérdés lehet, hogy ha az szja-bevétel 8 százalék alatt nő, akkor a szintén a bérhez kötött járulék-bevételek miért emelkednek 9 százalékkal. És azt sem tudjuk, miért emelkednek az illeték-bevételek 21 százalékkal, vagyis 25,5 milliárd forinttal jövőre – ennyivel több ügyet aligha intéznek ugyanis jövőre a polgárok.

A bevételi sorok érdekessége még a hitelintézeti járadék megszűntetése: a kormány 6,3 milliárd forintot láthatóan nem kér el a pénzintézetektől, hanem megszűnteti a terhet – igaz, a bevételekben ez nem látszik majd meg, miután ezt a tételt a bankadóból le lehetett írni. (Vagyis az egyébként csökkenő bankadó nem mérséklődik befizetés szintjén majd annyival). Ez a lépés tehát inkább tűnik adminisztrációs könnyítésnek.

Maga felé hajlott

A költségvetést vizsgálva persze az is érdekes, hogy melyik tárca, vagy hivatalvezető tudott saját területének nagyobb összeget kiharcolni. Bár az ilyen összehasonlítás félrevezető is lehet, hiszen az egyes területek átcsoportosításai – az, hogy az egyik tárcától a másikhoz kerül adott szakágazat felügyelete – százmilliárdos eltéréseket okozhat egyik évről a másikra. Ám az ilyen átrendezés is sokat elárul, hiszen a tárcavezetők így nagyobb vagy kisebb jelentőségű területeket kapnak, miközben azért csak maguk csoportosíthatnak át a saját fejezetükön belül az egyes tételek között.

Ebből a szempontból az egyértelmű nyertesnek az idén a nemzetgazdasági tárca tűnik, amely a tavalyihoz képest 169 százalékkal, 174 milliárd forinttal emelte meg a kiadási keretét – ez azonban nagyrészt annak a régi döntésnek az eredménye, hogy átvették a szakképzés feletti irányítást az EMMI-től. A büdzsében ez most jelenik meg, miközben ez elfedi, hogy a gazdasági tárca elvesztette a turizmus felügyeletét, ami a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került.

Jelenős nyertes persze még a kancellária (minden évben az): a Miniszterelnökség közel ezermilliárdos kerettel rendelkezik már, ami kiegészül a Miniszterelnöki kabinetiroda külön fejezetbe került (vagyis Rogán Antal önálló felügyelete alá tartozó) 22 milliárd forintos keretével. Persze a kancelláriánál elkönyvelt tartalékok is növelik itt a keretet – más kérdés, hogy ezek szintje az ideihez képest nem változik jelentősen. Jövőre az Országvédelmi Alap 60, a rendkívüli tartalék 110 milliárdos lesz – az idén 70 és 100 milliárd forint volt a két összeg (vagyis a kormány könnyen elosztható kerete egy picit nőtt).

Az állami területek közül a legnagyobb vesztesnek a KSH tűnik, amely azonban az idei kiugrás után veszíti csak el költségvetésének ötödét. Az igazságügyi tárca kerete 6 százalékkal csökken, míg számos olyan tárca, hivatal és terület lesz, amelyik az idei keretekkel lesz kénytelen beérni jövőre is. Náluk is rosszabbul járt azonban két önálló költségvetési alap: a kormány megszüntetni javasolja a Wesselényi Miklós Ár- és Belvízvédelmi Kártalanítási Alapot és a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapját (az árvízvédelminek az idén 10,1, a szövetkezeti alapnak 0,1 milliárdos volt a költségvetése). A döntés indokát nem tudni, csak annyi biztos, hogy a kormány erről az elmúlt napokban döntött: a megszűntetésről szóló mondat ugyanis a Költségvetési Tanács véleményére írt kormányzati válaszban annál a pontnál szerepel, ahol az időközben bekövetkezett változásokat sorolják. Itt is annyit ír azonban a kabinet, hogy a megszüntetendő alapok feladatait „más módon” látják majd el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.