Az informatikusok csaknem kétharmada kapott fizetésemelést 2017 elején, nemek szerint vizsgálva azonban az is látszik, hogy a szakmán belül a nők ritkábban részesültek ebben, mint a férfiak – derült ki a NetAcademia Oktatóközpont januárban végzett online felméréséből.
„A bértárgyalásoknál, még akkor is, ha konkrétan nem kerül szóba, ott van a levegőben a 25 ezres informatikushiány. A munkáltató ezért az egyre jobb fizetéssel, játszószobával, jóléti szolgáltatások bevezetésével igyekszik megtartani az IT-szakembereket. Nem véletlen, hogy az olyan klasszikus bérnövelők, mint például az előléptetéshez, a kitűzött cél eléréséhez kötött emelések, nem igazán jellemzők” – mondta Litkei Péter, a NetAcademia Oktatóközpont ügyvezetője.
Az informatikusoknak mindössze 3 százaléka elégedett maradéktalanul a fizetésével, 13 százalékuk alapvetően, míg 31 százalékuk inkább elégedett. Mindezek ismeretében az sem véletlen, hogy az IT-szakemberek kétharmada idén is számít arra, hogy növekszik a bére: 40 százalékuk legalább 5 százalékos, harmaduk 10-15 százalékos, ugyancsak harmaduk pedig 15 százalék feletti emelést remél, vagy már meg is kapta. „A munkáltatók a legkeményebb bértárgyalásokra a 26–35 év közötti korosztály tagjaival számíthatnak. A kor előrehaladtával a fizetésemeléssel kapcsolatos várakozások és elvárások némileg visszafogottabbakká válnak” – emelte ki Litkei Péter.
Az IT-területen dolgozók kétharmada maximálisan elégedett szakmaválasztásával. Persze a többség azzal is tisztában van, hogy értéke megőrzésének kulcsa tudásának naprakészen tartása. Ennek leggyakoribb formája a munkáltató által finanszírozott külsős képzés, ugyanakkor minden ötödik IT-szakember saját költségén vesz részt szakmai fejtágítón. A kutatás keretében azt is vizsgálták, hogy mi az, ami saját bevallásuk szerint meghatározó az informatikusok motiválásában és az adott munkahelyen tartásában. A válaszok összegzése során a kellemes munkahelyi légkör végzett az élen, majd a kompenzációs csomag (bér, juttatások), illetve a megfelelő, innovatív technikai háttér következik. A szempontok között a negyedik helyen szerepel a képzési, tanulási lehetőség, míg az ötödiken a kihívásokkal teli, izgalmas projektek.