A februári, éves összehasonlításban mért 4,9 százalékos dráguláshoz képest márciusban mérsékeltebben, 2,5 százalékkal növekedtek a mezőgazdasági termelői árak – közölte a KSH. Az előző év azonos időszakához képest a növényi termékek ára 2,6, az élő állatok és állati termékek ára pedig 2,2 százalékkal emelkedett. Az agrártermelők ráfordításai január–márciusban 2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat.
A növényi termékek drágulásában a nagy volumenben termelt, így az árindexben a legnagyobb súlyú gabonaféléké a főszerep éves szinten 10 százalékos drágulással. A búza és a kukorica közül utóbbi ára emelkedett intenzívebben: a január–márciusi átlagára 10 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a kenyérgabonánál az árnövekedés 8,1 százalékos volt. Tavaly márciushoz képest is a kukorica drágulása az intenzívebb, a 9 százalékot is meghaladja. A napraforgó első három havi átlagára ugyanakkor több mint 11 százalékot esett. Ugyancsak jelentősen, 19 százalékkal csökkent a burgonya, 7,4 százalékkal pedig a zöldségfélék ára.
Az élő állatok termelőiár-szintje nem változott, az állati termékeké viszont 6,2 százalékkal lett magasabb. A sertés felvásárlási ára 3,2 százalékkal tovább csökkent, a januári 342 forintos mélypontot jelentő kilónkénti ár után márciusban 376 forintot mért a KSH. Azóta az afrikai sertéspestis megjelenése miatt ennél jóval alacsonyabb árakról számoltak be a termelők, ami az áprilisi statisztikákban jelenik majd meg. A tej ára 3,2, a tojásé pedig 17 százalékkal volt magasabb az előző év márciusában mértnél.
A tavalyi és az idei első negyedévi agrárátlagárakat összevetve 1,3 százalékos volt a drágulás, ezen belül a növényi termékek ára 0,9, az élő állatoké és állati termékeké pedig 1,9 százalékkal emelkedett. A ráfordítások árai is növekedtek: a műtrágyaárak 1,6 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel ezelőttieknél, de annak ellenére, hogy az elmúlt fél évben folyamatosan emelkedtek, a 2015-ös árszinttől még mindig jelentősen elmaradtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.