BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keresni kellene a hazai termékeket

Az agrár- és élelmiszer-termelés hatékonyságának növelésével, illetve a magyar termékeket előnyben részesítő tudatos fogyasztói magatartással használható ki a hazai élelmiszer-gazdaságban rejlő potenciál – mondta az Agóra kereskedelmi konferencián Nagy István agrárminiszter.

Történelmi okai vannak annak, hogy a magyar fogyasztók a nyugati termékekhez a jobb minőséget kötik, ez még a rendszerváltás előtti időkre nyúlik vissza – mondta előadásában Nagy István. Az agrárminiszter szerint ugyanakkor érdemes tudniuk a hazai fogyasztóknak, hogy amikor magyar terméket vásárolnak, a hazai termelőket támogatják, emelik az élelmiszer-ellátás színvonalát, és – mivel a szállítás károsanyag-kibocsátással jár – környezetbarát döntést hoznak. Ebben a döntésben segít a Magyar Termék, illetve a Hazai Termék védjegy: tanúsítják, hogy melyik a valóban hazai áru.

Az Agrárminisztérium egyik célja az élelmiszer-biztonság stabilizálása, mivel a magyar élelmiszerek egyik nagy előnye, hogy csak ellenőrzött és nagyon szigorú szabályok betartása mellett kerülhetnek forgalomba – mondta a miniszter. A magyar termelőknek meg kell felelniük minden élelmiszer-biztonsági és környezetvédelmi előírásnak, de közben globális piacon versenyeznek. Ezért stratégiai kérdés a hazai mezőgazdaság versenyhátrányának leküzdése. Az ágazatnak a következő tíz-tizenöt évben el kell érnie az EU15-ök szintjét, amivel Magyarország 20 millió ember ellátására lesz képes.

Ma már 164 cég majdnem négyezer terméke viseli a Magyar Termék tanúsító védjegyet – közölte Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. Egy tavalyi kutatás szerint az áruk eredetét megnéző fogyasztók 94 százaléka ismeri a Magyar Termék védjegyeket, 88 százalékuk már vásárolt is ilyen jelölésű terméket. A védjegy üzenete az, hogy a termék magyar és ellenőrzött, ez a kutatás szerint eljut a fogyasztókhoz, hiszen a származási helyet megnéző megkérdezettek 71 százaléka a Magyar Termék védjegyes árut megbízhatóbb eredetűnek tartja a többinél. Élelmiszer-gazdaságunkban még mindig csak közelítünk a stratégiai gondolkodáshoz, pedig hat-nyolc éves jövőképre lenne szükség például a helyes beruházási döntésekhez – mondta Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezetője. Az ágazat valóban nehezebben átlátható, mint húsz éve, de nem átláthatatlan, az Erste ennek megfelelően készít is előrejelzéseket – tette hozzá.

Ezek azt mutatják, hogy az agrár- és élelmiszeripari kibocsátás növekedése az idén és jövőre is folytatódik. Ebben az évben csúcsot dönthetnek az ágazati beruházások, jövőre pedig még nagyobbak lehetnek. A tejpiacon jó hír a termelőknek, hogy az előrejelzések szerint a lassú és folyamatos árnövekedés fenntartható lesz. Stabilnak ígérkezik a baromfi piaca, de itt nő a víziszárnyasok szerepe – vetette előre Fórián Zoltán. Ám a sertéspiaci árakat letörheti a sertéspestis, és középtávon sem várható a termelés növekedése, bár értékben jelentős tartalék van az ágazatban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.