Történelmi okai vannak annak, hogy a magyar fogyasztók a nyugati termékekhez a jobb minőséget kötik, ez még a rendszerváltás előtti időkre nyúlik vissza – mondta előadásában Nagy István. Az agrárminiszter szerint ugyanakkor érdemes tudniuk a hazai fogyasztóknak, hogy amikor magyar terméket vásárolnak, a hazai termelőket támogatják, emelik az élelmiszer-ellátás színvonalát, és – mivel a szállítás károsanyag-kibocsátással jár – környezetbarát döntést hoznak. Ebben a döntésben segít a Magyar Termék, illetve a Hazai Termék védjegy: tanúsítják, hogy melyik a valóban hazai áru.
Az Agrárminisztérium egyik célja az élelmiszer-biztonság stabilizálása, mivel a magyar élelmiszerek egyik nagy előnye, hogy csak ellenőrzött és nagyon szigorú szabályok betartása mellett kerülhetnek forgalomba – mondta a miniszter. A magyar termelőknek meg kell felelniük minden élelmiszer-biztonsági és környezetvédelmi előírásnak, de közben globális piacon versenyeznek. Ezért stratégiai kérdés a hazai mezőgazdaság versenyhátrányának leküzdése. Az ágazatnak a következő tíz-tizenöt évben el kell érnie az EU15-ök szintjét, amivel Magyarország 20 millió ember ellátására lesz képes.
Ma már 164 cég majdnem négyezer terméke viseli a Magyar Termék tanúsító védjegyet – közölte Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. Egy tavalyi kutatás szerint az áruk eredetét megnéző fogyasztók 94 százaléka ismeri a Magyar Termék védjegyeket, 88 százalékuk már vásárolt is ilyen jelölésű terméket. A védjegy üzenete az, hogy a termék magyar és ellenőrzött, ez a kutatás szerint eljut a fogyasztókhoz, hiszen a származási helyet megnéző megkérdezettek 71 százaléka a Magyar Termék védjegyes árut megbízhatóbb eredetűnek tartja a többinél. Élelmiszer-gazdaságunkban még mindig csak közelítünk a stratégiai gondolkodáshoz, pedig hat-nyolc éves jövőképre lenne szükség például a helyes beruházási döntésekhez – mondta Fórián Zoltán, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezetője. Az ágazat valóban nehezebben átlátható, mint húsz éve, de nem átláthatatlan, az Erste ennek megfelelően készít is előrejelzéseket – tette hozzá.
Ezek azt mutatják, hogy az agrár- és élelmiszeripari kibocsátás növekedése az idén és jövőre is folytatódik. Ebben az évben csúcsot dönthetnek az ágazati beruházások, jövőre pedig még nagyobbak lehetnek. A tejpiacon jó hír a termelőknek, hogy az előrejelzések szerint a lassú és folyamatos árnövekedés fenntartható lesz. Stabilnak ígérkezik a baromfi piaca, de itt nő a víziszárnyasok szerepe – vetette előre Fórián Zoltán. Ám a sertéspiaci árakat letörheti a sertéspestis, és középtávon sem várható a termelés növekedése, bár értékben jelentős tartalék van az ágazatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.