Magyar gazdaság

Exportra érett a NÚSZ

Az idén ötéves Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató eddig 1400 milliárd forint útdíjat szedett be.

Várhatóan 316 milliárd forint árbevételt ér el idén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) – erről Bartal Tamás vezérigazgató beszélt a társaság ötéves fennállásának alkalmából tartott sajtóeseményen.

Az árbevétel tavaly 290 milliárd forint volt, becslések szerint 2022 végére eléri a 400 milliárdos küszöböt, ami a mostani eredményhez képest 26 százalékos növekedés lenne.

Forrás: MTI / Jászai Csaba

Nemcsak a NÚSZ ötéves, hanem a Hu-Go névre keresztelt e-útdíj bevezetése is, amely 6900 kilométernyi magyarországi úthálózaton érvényes 3,5 tonna feletti kategóriában. Ennek értékesítése és ellenőrzése mellett a cég a 3,5 tonna össztömeg alatti járművekre kötelező e-matrica eladásait is végzi.

Ez utóbbi összesen 1400 kilométernyi gyorsforgalmi útra vonatkozik. Bartal Tamás ismertette, hogy az elmúlt öt évben a tehergépjárművek mintegy 15 milliárd kilométert tettek meg magyar aszfalton, e-matricából 75 milliót adtak el, ennek 70 százaléka tíznapos sztrádaengedély volt.

Ebben a szegmensben a személyautókat vizsgálva 50 százaléknál magasabb a külföldiek aránya, kisteherjárműveknél és autóbuszoknál a nemzetközi forgalom már 70 százalék feletti mutatón áll. „Fennállásunk óta bruttó 1400 milliárd forint költségvetési bevételt termeltünk, ezzel a magyar államháztartás egyik alappillérévé váltunk” – mondta.

A vezérigazgató jelezte, hogy ezenfelül körülbelül 35 milliárd forint értékű, magyar innováción alapuló informatikai vagyont építettek ki, amelyet folyamatosan fejlesztenek, évi ötmilliárdos forrásból. A NÚSZ-nál nagy mennyiségű üzleti adat halmozódik fel, erre alapozva idén elindították az üzleti intelligencia nevű szolgáltatásukat is.

Az állami tulajdonban lévő cég olyan integrált rendszert használ, amely nem csupán az e-útdíj és az e-matrica kezelésére képes, hanem más állami adatbázisokkal is összeköthető. Ilyen a megállítás nélküli tengelysúlymérés és az adóhivatal által működtetett EKÁER. Felmerült, hogy a szolgáltatást rendőrségi rendszerekkel is kompatibilissé tegyék, de ebben a kérdésben még nem született kormányzati döntés. Bartal Tamás úgy értékelt, hogy a NÚSZ informatikai modellje exportképes, és alkalmas arra, hogy a nemzetközi piacon is megmérettesse magát.

Tetszik a 60 perces szabály az autósoknak

Év elejétől a díjköteles úthálózatra lépéstől számítva 60 perc áll az úthasználó rendelkezésére, hogy e-matricát vásároljon, ha ezt korábban nem tette meg. Október végéig egymillióan éltek ezzel a lehetőséggel. | VG

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

öt év Bartal Tamás Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.
Kapcsolódó cikkek