BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többen használják a síneket

Tavaly még 47, idén már összesen 49 vasúti társasággal volt hálózat-hozzáférési szerződése az állami cégnek.

V árhatóan csaknem 96 milliárd forint bevétele származik év végéig a MÁV-nak hálózat-hozzáférési díj címén 2018-ban – közölte az állami vasúttársaság kommunikációs igazgatósága a Világgazdaság megkeresésére. A pályavasúti szolgáltatásokból tavaly mintegy 94 milliárd folyt be, vagyis az éves alapú növekedés ezen a soron a becslések szerint meghaladja majd a 2 százalékot. Ez az adat egyébként megegyezik a 2016-ról 2017-re bekövetkező bővülés mértékével.

A magyar vasútvonalak különböző cégeknek való bérbeadása a gyakorlatban leginkább két lábon áll: alap- és járulékos szolgáltatásból. Az előbbi kapcsán a menetvonal-biztosításért és a közlekedtetésért, illetve a felsővezetéki rendszer használatáért kér pénzt a MÁV. A járulékos szolgáltatásokhoz sorolják egyebek mellett az állomáshasználatot, a járműtárolást, valamint a tolatószemélyzet biztosítását. Ahogy a korábbi években is, az idei hálózat-hozzáférési díj több mint a felét, pontosan 50,3 milliárd forintot az alapszolgáltatások adták, a járulékos szolgáltatások 43,9 milliárd forintot termeltek. A fennmaradó részt a teljesítményösztönzők, illetve az egyedi szolgáltatások (például oktatás, vizsgáztatás, próbavonatok közlekedtetése és egyebek) generálták.

A statisztikából az is kiderül, hogy a MÁV vasúti pályáit használó vállalkozó vasúti társaságok száma folyamatosan nő: 2017-ben 47, 2018-ban már összesen 49 vasúti céggel volt hálózat-hozzáférési szerződése a társaságnak. Mindez lényeges változást nem okozott a vonatkilométer-teljesítményben, az érintett cégek 2016-ban 101 millió, 2017-ben és 2018-ban pedig várhatóan 102-102 millió kilométert tesznek meg a hazai síneken. Arra a kérdésre, hogy a MÁV olcsón vagy drágán adja-e az infrastruktúráját, nehéz egyértelmű választ adni, mivel a pályahasználati díj kilométerenkénti összege különböző típusú szolgáltatásokból áll össze. A felmérésekből az látszik, hogy Európa országaihoz viszonyítva a MÁV pályahasználati díjai egy ezer tonna tömegű tehervonat esetében a középmezőnyben találhatók. Az árak megállapítása itthon a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. feladata, a 2018–19-es menetrendi évre vonatkozó díjak egyébként kismértékben magasabbak az előző évinél.

A vasúttársaság tájékoztatása szerint a MÁV a hálózat-hozzáférésből származó forrásokat a vasúti pályahálózat működtetésére fordítja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.