BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A felső kategória húzza a magyar söripart

Mivel a magyar fogyasztók nyitottak az új, innovatív termékekre, a következő négy-öt évben is hasonló mértékben bővülhet a prémium- és szuperprémiumsörök értékesítése – mondta a Világgazdaságnak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

Minek tudható be, hogy 24 százalékkal nőtt tavaly a prémium- és szuperprémiumsörök értékesítése?

Egész Európára jellemző, hogy egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a sörpiacból a felső kategóriás termékek. Többek szerint a két évtizeddel ezelőtti amerikai sörforradalomhoz hasonló folyamatnak vagyunk szemtanúi: a kontinensen három év alatt a másfélszeresére nőtt a főzdék száma. Mivel a magyar fogyasztók is nyitottak az új, innovatív termékekre, a következő négy-öt évben minden bizonnyal magasabb bázison is hasonló mértékben bővülhet a prémium- és szuperprémium-kategória.

A teljes, 6,29 millió hektoliteres forgalmon belül 317 ezer hektoliterért az ízesített, 116 ezerért pedig az alkoholmentes sörök felelnek. Ez is nemzetközi trend?

Ez a fogyasztói szokások változásának eredménye, a technológiafejlesztések hatására ráadásul ma már idehaza is készülnek valóban sörízű alkoholmentes sörök, tehát nem korlátozódik az importtermékekre ez a felfutás. Egyértelmű az irány: van olyan söripari konszern, amely 2025-ben már a forgalma 20 százalékát realizálná alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes termékek értékesítéséből.

Hogyan viszonyulnak egymáshoz napjainkban a nagy sörgyárak és a kisüzemi főzdék?

A kisüzemieknél látható kísérletezési kedv inspirálóan hat a nagy gyártókra, és ma már az utób­biaknál is meghatározók a portfólióbővítésben rejlő lehetőségek, képesek is gyorsan reagálni. A kézműves és kraft sörök érkezése felfrissítette a piacot, új színeket hozott, ennek hatására a nagy sörgyárak önállóan is bátran újítanak, ha pedig a fogyasztói tesztek visszaigazolják az erőfeszítéseiket, hamar bővülhet a minőségi választék.

A gyáraknál melyek a beruházások, fejlesztések főbb irányai?

Abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy regionális el­látóközpontként az országhatárokon túlra is termelhetnek, ma már egyértelműen ez a kapacitásbővítések mozgatórugója. Ezek az anyavállalati döntések nemcsak a kedvező földrajzi elhelyezkedésből fakadó logisztikai lépések, hanem a gyárakban zajló minőségi munka elismerése is, hiszen aki nem képes állandóan magas minőséget biztosítani, az eleve nem jelenhet meg a külpiacokon.

A csomagolás terén mi várható?

Magyar sajátosság a dobozos kiszerelés ilyen mértékű népszerűsége, más országokban általában magasabb az újratölthető és az egyszer használatos üvegek részaránya. Ez azonban másodlagos, csomagolástípustól függetlenül a minőségi termékek iránti fokozott kereslet kielégítése a feladat.

A sörgyárak által befizetett adók és járulékok tavaly meghaladták a nyolcvanmilliárd forintot. Panaszkodnak a vállalatok a terhek miatt?

Az adócsökkentés valóban növelhetné az iparág jövedelemtermelő képességét, a csapolt sör esetében pedig ez nemcsak a munkaerőhiányt enyhíthetné, hanem a vendéglátóipari szolgáltatás minőségi javulásához is hozzájárulhatna.

Plusz tizenötmillió korsó

A Magyar Sörgyártók Szövetségének elemzése szerint tavaly 1,3 százalékkal több, 6,29 millió hektoliter sört értékesített Magyarországon az öt vezető sörgyártó: a Borsodi, a Dreher, a Heineken Hungária, a Carlsberg Hungary, valamint az értékeléshez adatközléssel hozzájáruló Pécsi Sörfőzde. Ez 76 ezer hektoliteres forgalomnövekedés, ami csaknem 15 millió korsónak felel meg.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.