Sokéves csúcsot döntött a vasúti közlekedés: a MÁV 2018-ban átlépte a 70 milliós darabszámot az eladott belföldi jegyek kategóriájában – derült ki az állami tulajdonú társaság Világgazdaságnak megküldött adataiból. Ezenkívül a becslések szerint csaknem 790 ezer nemzetközi utazási engedélyt is értékesítettek, így a tavalyi összes jegyeladás megközelítette a 72 millió darabot. A statisztika értelmezésekor fontos tisztában lenni azzal, hogy a megvásárolt jegyek száma nem azonos a MÁV szolgáltatását igénybe vevő utazóközönség számával, tehát nem annyi ember utazott vasúton, mint ahány jegyet értékesítettek. Ez ugyanis egy összesítő adat, amely tartalmazza például a bérleteket és a pót- és helyjegyeket is. Nem foglalja magában azok jegyeit, akik a vonatkozó jogszabály alapján díjmentesen utaznak – 65 év felettiek, hat év alattiak, határon túli magyarok, díjmentesen utazó diákcsoport stb. –, és a gyűjtés a főváros közigazgatási határain belül Budapest-bérlettel közlekedőket sem veszi figyelembe.
Az mégis kijelenthető, hogy a jegyeladások és az utasszám között szoros összefüggés van, az előbbi növekvő trendje az utóbbi bővülésére is enged következtetni. A pozitív tendencia egyértelműen kiderül az elmúlt hat év kimutatásait vizsgálva: 2017-ről 2018-ra csaknem négymillióval ugrott meg a MÁV által eladott jegyek száma, a belföldi értékesítés 2018-ban lépte át először a hetvenmilliós küszöböt.
A kedvező folyamat egyik katalizátora a vasúti infrastruktúra fejlesztése, amelyen a társaság három fókuszt szem előtt tartva dolgozik: a járműpark megújítása, a vasútipálya-felújítások, valamint az állomásfejlesztési program. A járműpark korszerűsítését 2012 óta végzik, tavaly nyárig 670 személykocsit újítottak fel, másik 90 legyártását pedig megrendelték. A vonalak modernizálására mintegy ezermilliárd forint áll rendelkezésre a 2014–2020-as uniós finanszírozási ciklusban. A beruházások hasznosulása jól mérhető a székesfehérvári vagy az esztergomi projektek sikerén.
Megújuló vonalak
Hétfőn kezdődött meg a Budapest–Hatvan vasútvonal Pécel és Aszód közötti szakaszának felújítása, amely várhatóan decemberig tart. Az összesen 25 épületet érintő állomásfejlesztési program 2013-ban indult, szintén uniós támogatással. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.