A csomagautomaták piacán nemzetközi összevetésben is az élbolyba tartozik Magyarország az elérhető szolgáltatások, valamint az egy főre vetített csomagforgalom alapján – mondta a Világgazdaságnak Bengyel Ádám, a Foxpost alapító-vezérigazgatója. Bár nagyobb hálózatok vannak Lengyelországban, Németországban vagy Spanyolországban, de az egy automatára vetített kihasználtság az észtországi után a hazai rendszerben a legnagyobb Európában. A környező országokra nem jellemző jelentősebb automatahálózat: Romániában és Bulgáriában már van, de még nem igazán veszik igénybe. A Foxpostnak 103 automatája van 11 500 rekesszel, a második legnagyobb hálózat pedig a Magyar Postáé 51 készülékkel, amelyekhez 4260 rekesz tartozik. A postánál kiemelték, hogy belföldön 60 ezer lakosra jut egy automata, míg Németországban 24 ezerre, Olaszországban viszont 240 ezerre.
Mivel a Foxpost piaca a cég várakozásai szerint a következő években legalább a duplájára nő, tovább fejlesztenek. Bár a 11 500 rekesz alapján naponta elméletileg ennyi csomag szállítható le, a számot csökkentik a több mint egy nap után átvett csomagok, de növelheti, hogy a budapesti automatákat naponta kétszer töltik, ürítik. Mivel a Foxpost több mint a duplájára növelte a kapacitást, nem elégedetlen a jelenleg 60-70 százalékos kihasználtsággal, a Magyar Postánál pedig a legforgalmasabb készülékek – mint például az Örs vezér téri és a Nyugati téri – igénybevétele meghaladja a 80 százalékot. A postánál a tíz legforgalmasabb készülék rekeszszámát 2017-ben növelték 448-cal, továbbá NFC rendszert telepítettek, így mind az 51 automatánál lehet mobiltelefonnal fizetni. Tavaly felülvizsgálták az automaták elhelyezkedését is: a kevésbé igénybe vett egységeket forgalmasabb helyszínekre helyezik.
Bengyel Ádám szerint minden átvételi és szállítási módot figyelembe véve a csomagautomaták részesedése – a magánszemélyek által küldött csomagok nélkül – alig több mint 2 százalék. A kört a csomagpontokon átmenő forgalomra szűkítve viszont 10-15 százalék jut az automatákra, de az arány néhány éven belül felkúszhat 30 százalékig. A Foxpost hálózatát csak februárban 160 ezerszer használták. A cégnél úgy látják, hogy az éves adat meghaladhatja a 2 milliót, ami a tavalyi duplája lenne. A társaságnak 110 ezer regisztrált magánszemély és 3000 üzleti ügyfele van. A normál csomagforgalommal együtt az automaták forgalma és a fixponti kézbesítés is a negyedik negyedévben tetőzik, bár ötből négyszer még mindig házhoz szállítást rendelnek az ügyfelek – hangsúlyozták a Magyar Postánál. Akik kevésbé ismerik az új megoldásokat, még akkor is szívesebben alkalmazzák a megszokott szállítási módot, ha a futár érkezésekor nincsenek otthon. Az utánvétes fizetést azért választják ma is sokan, mert szeretnek megbizonyosodni a termék megérkezéséről. A szállítási költségek emelkedése miatt Bengyel Ádám szerint a webshopoknak és a megrendelőknek is a minél nagyobb kosárérték az érdekük. Mivel már nincsenek szabad kapacitások, több szolgáltató 20-30 százalékot is emelt, de még így sincs mindenhol elég futár. A Foxpost alapítója arra számít, hogy a házhoz szállításnál gyorsabban nőhet a személyes átvétel, az utóbbi aránya 20-ról négy-öt éven belül 30 százalék fölé emelkedhet, tíz év alatt pedig a 45-50 százalékos részarány sem kizárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.