Magyar gazdaság

Az automaták felé tart a csomagforgalom

Az online kereskedelem dinamikus bővülése a házhoz szállítási díjak drasztikus emelésével párosult Magyaroszágon, mégis reális, hogy tíz év múlva már minden második rendelést személyesen veszünk át.

A csomagautomaták piacán nemzetközi összevetésben is az élbolyba tartozik Magyarország az elérhető szolgáltatások, valamint az egy főre vetített csomagforgalom alapján – mondta a Világgazdaságnak Bengyel Ádám, a Foxpost alapító-vezérigazgatója. Bár nagyobb hálózatok vannak Lengyelországban, Németországban vagy Spanyolországban, de az egy automatára vetített kihasználtság az észtországi után a hazai rendszerben a legnagyobb Európában. A környező országokra nem jellemző jelentősebb automatahálózat: Romániában és Bulgáriában már van, de még nem igazán veszik igénybe. A Foxpostnak 103 automatája van 11 500 rekesszel, a második legnagyobb hálózat pedig a Magyar Postáé 51 készülékkel, amelyekhez 4260 rekesz tartozik. A postánál kiemelték, hogy belföldön 60 ezer lakosra jut egy automata, míg Németországban 24 ezerre, Olaszországban viszont 240 ezerre.

Mivel a Foxpost piaca a cég várakozásai szerint a következő években legalább a duplájára nő, tovább fejlesztenek. Bár a 11 500 rekesz alapján naponta elméletileg ennyi csomag szállítható le, a számot csökkentik a több mint egy nap után átvett csomagok, de növelheti, hogy a budapesti automatákat naponta kétszer töltik, ürítik. Mivel a Foxpost több mint a duplájára növelte a kapacitást, nem elégedetlen a jelenleg 60-70 százalékos kihasználtsággal, a Magyar Postánál pedig a legforgalmasabb készülékek – mint például az Örs vezér téri és a Nyugati téri – igénybevétele meghaladja a 80 százalékot. A postánál a tíz legforgalmasabb készülék rekeszszámát 2017-ben növelték 448-cal, továbbá NFC rendszert telepítettek, így mind az 51 automatánál lehet mobiltelefonnal fizetni. Tavaly felülvizsgálták az automaták elhelyezkedését is: a kevésbé igénybe vett egységeket forgalmasabb helyszínekre helyezik.

Bengyel Ádám szerint minden átvételi és szállítási módot figyelembe véve a csomagautomaták részesedése – a magánszemélyek által küldött csomagok nélkül – alig több mint 2 százalék. A kört a csomagpontokon átmenő forgalomra szűkítve viszont 10-15 százalék jut az automatákra, de az arány néhány éven belül felkúszhat 30 százalékig. A Foxpost hálózatát csak februárban 160 ezerszer használták. A cégnél úgy látják, hogy az éves adat meghaladhatja a 2 milliót, ami a tavalyi duplája lenne. A társaságnak 110 ezer regisztrált magánszemély és 3000 üzleti ügyfele van. A normál csomagforgalommal együtt az automaták forgalma és a fixponti kézbesítés is a negyedik negyedévben tetőzik, bár ötből négyszer még mindig házhoz szállítást rendelnek az ügyfelek – hangsúlyozták a Magyar Postánál. Akik kevésbé ismerik az új megoldásokat, még akkor is szívesebben alkalmazzák a megszokott szállítási módot, ha a futár érkezésekor nincsenek otthon. Az utánvétes fizetést azért választják ma is sokan, mert szeretnek megbizonyosodni a termék megérkezéséről. A szállítási költségek emelkedése miatt Bengyel Ádám szerint a webshopoknak és a megrendelőknek is a minél nagyobb kosárérték az érdekük. Mivel már nincsenek szabad kapacitások, több szolgáltató 20-30 százalékot is emelt, de még így sincs mindenhol elég futár. A Foxpost alapítója arra számít, hogy a házhoz szállításnál gyorsabban nőhet a személyes átvétel, az utóbbi aránya 20-ról négy-öt éven belül 30 százalék fölé emelkedhet, tíz év alatt pedig a 45-50 százalékos részarány sem kizárt.

Ezek is érdekelhetik