Magyar gazdaság

Nagy növekedést csak külpiaci nyitással lehet elérni

Egy start­upban rejlő exponenciális növekedési potenciált csak külpiacon lehet igazán kiaknázni, a magyar piac adottságai nem elegendők hozzá. Éppen ezért fontos, hogy minél előbb megjelenjenek más piacokon is a hazai innovatív vállalkozások.

A Startup Campus Londonban és Berlinben nyitott irodát, hogy segítse a magyar cégek külpiaci terjeszkedésének kezdeti időszakát, amikor még nem rendelkeznek helyi kapcsolatokkal, ügyfelekkel és képviselettel. A Startup Campus akcelerátor programja két lépésben támogatja a vállalkozások külpiacra lépését. „Minden érdeklődőt ellátunk az aktuális piaci információkkal, és segítünk az erre reflektáló helyi marketingkommunikáció kialakításában. Elkészítjük az első körös partner- és versenytárselemzést, és folyamatosan tájékoztatjuk őket a nekik releváns szakipari eseményekről. Ezen információk alapján a cégek eldönthetik, hogy részt vesznek-e az akcelerátorprogramban, amely értékesítői, rendezvényszervezői, székhelyszolgáltatói és a marketingszolgáltatásokat is tartalmaz” – mondta a Világgazdaságnak Galla Zoltán, a Startup Campus berlini irodájának vezetője.

A szakember szerint az első évben nagyjából tízmillió forintra van szükségük a startupoknak, ebből fedezhető az első és legfontosabb lépés, a validáció az adott piacon. Ha ezt sikerült az első évben teljesíteni, utána már reális a kockázatitőke-bevonás, amely azt a célt szolgálja, hogy intenzív terjeszkedésbe kezdjen a cég a kiválasztott külpiacon.

„Egymillió euró felettiek ezek a tőkebevonások, és törekszünk arra, hogy minden magyar és (a berlini iroda esetében) német befektető együtt legyen jelen a cégben. A program is kizárólag olyan vállalkozásokat támogat, amelyek tulajdonosi körében már jelen van egy magyar, lehetőleg állami tőkebefektető, szavatolva ezzel, hogy a nagy hozzáadott értékű tevékenységeket Magyarországon végezzék, vagyis az ötletek otthon hasznosuljanak” – emelte ki Galla Zoltán.

A szakértő szerint gyakran azért marad el a siker a százmillió forint feletti tőkebefektetést kapó cégek esetében, mert kevesebb mint 10 százalékát költik csupán értékesítésre és marketingre. „Gyakran úgy gondolják az alapítók, hogy a termék eladja magát. Valójában lehetetlen ilyen kis ráfordítással nagy eredményeket elérni, számos külföldi példa bizonyítja, hogy háromszor akkora összeget kell salesre és marketingre költeni, mint amekkora profitot szeretne elérni a cég – legalábbis az első időszakokban. Sokan buknak bele abba, hogy nem költenek eleget erre a két területre” – hangsúlyozta a berlini iroda vezetője. Hozzátette: a másik probléma, hogy a legelső befektetést nem piaci validációra, hanem termékfejlesztésre költik. Egyébként is elmondható, hogy a magyar cégek általában inkább a fejlesztésre fordítják a legtöbb pénzt, a nyugat-európai cégek azonban egyértelműen az értékesítésre. Nem elég tehát jónak lenni, jónak is kell látszani.

Külföldön is helyben a segítség

A Startup Campus Berlin bő egy éve működik, tavaly márciusban alapították, négy hónappal később pedig már az első szerződéskötésen is túl volt. Eddig több mint harminc magyar startuppal dolgoztak együtt, tíz nagy konferencián és szakmai vásáron vettek részt, valamint a Startup Campus Global keretében szerveztek egy

11 várost (New York, Tel-Aviv, Isztambul stb.) érintő túrát, amelynek során a cégek csak néhány napot töltöttek egy desztinációban, de ott kizárólag potenciális partnerekkel és befektetőkkel találkoztak.

 

Ezek is érdekelhetik