Az ipari termelés első számú motorja a járműgyártás 2011 óta, és az iparág cégeinek zöme az elmúlt két évtizedben a tartós exportkereslet következtében – a válságot leszámítva – szinte minden évben növelte termelését. A járműipar a feldolgozóipar termelésének 28, exportjának 35, hazai eladásainak 9,2 százalékát tette ki tavaly – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal tanulmányából. A járműgyártás kibocsátásának csaknem a felét a közúti gépjárművek gyártása adja, termelési volumene azonban 4,8 százalékkal csökkent 2018-ban. Ezt a szegmenst alapvetően a hazánkban letelepedett multinacionális cégek tevékenysége és az ezzel összefüggő alkatrészgyártás határozza meg.
Az elmúlt években nagyszabású beruházásokat kezdtek el, illetve valósítottak meg a gyártók és a beszállítók egyaránt. Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) ügyvezető főtitkára szerint az ágazat 2018-as eredményein azonban már érezhető a lassulás. Az Egyesült Államok és Kína piacán visszaesés látható, ami a prémiumkategóriás német autógyártókat is befolyásolja. Az elmúlt évtizedben az európai autógyárak akár évi 15-25 százalékos növekedési mutatókat is produkáltak, akkora volt a globális piacok lendülete. Az ott beállt stagnálás a kontinens gyártóinak tevékenységét, kibocsátását is meghatározza, miközben az európai piacon nagy változás nem várható.
Magyarországon nagyjából tízezer olyan jármű van forgalomban, amely valamilyen hibrid vagy elektromos technológián alapszik. A következő egy-két évben szinte mindegyik nagy gyártó megjelenik alternatív hajtású autókkal a piacon, a nagy kérdés az – véli Kilián Csaba –, hogy melyik lesz a jövő meghatározó technológiája. Rengeteg fejlesztés fut párhuzamosan, vannak, akik a hibridre, mások a hidrogénre, sokan pedig az elektromos hajtásra esküsznek. Mivel még nincs egységes álláspont, egyfajta kivárás is érzékelhető, ami bizonytalanságot okoz a szektorban. A Mage főtitkára szerint nehéz megjósolni, hogy ez az átmeneti állapot meddig tart – négy-öt vagy akár húsz évig –, miként azt is, hogy mekkora áttörést produkálnak a kutatók, és milyen arányokban terjednek el az új technológiák. Az is fontos szempont, hogy a dinamikus növekedést hogyan tudja majd követni az infrastruktúra fejlődése.
A következő években Kilián Csaba szerint az akkumulátortechnológia egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, Magyarországon már három nagy, világviszonylatban vezető akkumulátorgyártó is jelen van. Egyelőre rendkívül drága az akkumulátor az autó árához képest, több száz kilót nyom, és legfeljebb 500 kilométer a hatótávolsága, amely télen a fűtés, nyáron a hűtés miatt inkább csak 300 körül van. Most még nagy az ökolábnyoma is, és nem környezetbarát, ha az elektromos áram fosszilis anyagból származik.
A gépjárműgyártás terén éles a verseny, a munkaerőhiány pedig egész Európában gondot okoz, a Mage főtitkára szerint a hatékonyságot elsősorban digitalizációval és ipar 4.0-s megoldásokkal lehet növelni. Úgy látja, hogy 2022 környékén, amikor megkezdődhet a termelés a BMW-gyárban, és a Mercedes második üzeme is elstartol, látványosan nőhet a magyarországi gyártók kibocsátása, akár évi 700-800 ezerre is emelkedhet a hazai futószalagokról legördülő autók száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.