Magyar gazdaság

Sokszor elmarad az allergének feltüntetése

Több tucat termék visszahívását rendelte már el idén a Nébih, a legtöbb esetben nem vagy nem megfelelően jelölt allergén volt a feltárt probléma.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az idén eddig 31 termék visszahívását rendelte el, ezek közül a legtöbb, nyolc esetben nem vagy nem megfelelően jelölt allergén, illetve szulfit volt a feltárt probléma – derült ki a hivatal adatbázisából. Az ellenőrzéseken fennakadó termékek között előfordult, hogy nem jelölték a fűszeres szójababpasztában a mustárt, a szezámos, zöldséges szósznál a szójatartalom feltüntetése hiányzott, a puha mályvacukor sütemény esetében pedig a tej hiányzott az összetevők tételes felsorolásából. Visszatérően, összesen négyszer okozott gondot fém-, műanyagdarab vagy üveg esetleges jelenléte: fémet puffasztott kukoricában, műanyagot tönkölykásában, üveget pedig hántolt árpában is találtak. Ezenkívül háromszor vezetett termékvisszahíváshoz határérték feletti formaldehid- vagy melaminkioldódás, ilyen eseteket bambuszból készült gyermekétkészletnél, csúszásmentes tálnál és egyéb konyhai eszközöknél regisztráltak. Kétszer-kétszer tártak fel a Nébih munkatársai fipronil-, valamint szalmonellaszennyezettséget, az utóbbit állateledeleknél, borjúnyelőcsőnél és báránytüdőnél.

A forgalomból való kivonáskor az adott terméket „csak” az üzletek polcairól veszik le, termékvisszahívást pedig akkor rendelnek el, ha a kockázatot jelentő termék már a vásárlónál van. Az utóbbi esetben nehézséget okoz a vásárlók elérése, értesítése. A Nébih szerint az eredményes termékvisszahíváshoz a felelős vállalkozás, a támogató hatóság és a tudatos vásárló is nélkülözhetetlen. Fontos változás, hogy januártól törvény írja elő a vállalkozásoknak: jelentsék az élelmiszerlánc-felügyeleti szervnek az önellenőrzésből eredő termékvisszahívásokat is. Egy kutatás szerint a válaszadók 96 százaléka hallott már élelmiszeripari termékek visszahívásáról, a legtöbben bébiétel, fűszerpaprika, húsipari termék visszahívását idézték fel, de említettek ásványvízzel, tojással vagy csokoládéval kapcsolatos intézkedést is. Egy másik felmérésből az derült ki, hogy a megkérdezettek 6 százaléka szerint kizárólag a vállalkozás, 14 százalék szerint kizárólag a hatóság feladata a visszahívás, 80 százalék gondolja úgy, hogy a két szereplőnek közösen kell eljárnia ilyen esetekben.

Minőségi és jelölési hibák

Élelmiszer-biztonsági szempontból a vizsgált húsz különböző debreceni kolbász mindegyike megfelelt, minőségi vagy jelölési hibák miatt azonban 18 esetben kellett figyelmeztetniük a gyártókat a Nébih szakembereinek. A Szupermenta legújabb nyári terméktesztjén 14 nem csípős és hat csípős ízesítésű debrecenit ellenőriztek, amelyek nyolc üzletlánc polcairól kerültek a hivatal akkreditált laboratóriumába. Vizsgálták egyebek mellett a termékek mikrobiológiai megfelelőségét, megmérték fehérje-, víz-, zsír-, nátrium-klorid- és kalciumtartalmukat. | VG

A megkérdezettek

14

százaléka szerint

kizárólag a hatóság feladata a visszahívás

Ezek is érdekelhetik