2018-ban a hazai háztartások 83 százaléka rendelkezett internet-hozzáféréssel, és az emberek 58 százaléka használta mobiltelefonját internet eléréséhez – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) „Magyarország 2018” című statisztikai évkönyvéből.
K. O.
2019.07.22, 17:25
Megosztom a cikket
A folyamatosan fejlődő információtechnológia az egymás közötti kommunikáció mellett a mindennapi szokásokra is hatással van. Ez többek között az internethasználat gyakoriságában, módjában és céljában is megmutatkozik.
Tízből nyolc magyarnak van internet-hozzáférése
Az internet-előfizetések növekvő számával párhuzamosan a háztartások internetellátottsága folyamatosan emelkedik:
2010-ben a hazai háztartások 58, 2018-ban 83 százaléka rendelkezett internet-hozzáféréssel,
ez uniós összehasonlításban még mindig alacsony, de közelít az EU átlagához. A hazai és az uniós ellátottság között 2010-ben 12, 2018-ban 6 százalékpont volt a különbség. A visegrádi országokban a háztartások internetellátottsága hazánkéhoz közel hasonló volt 2018-ban: Csehországban 86, Lengyelországban 84, Szlovákiában 81 százalék – derült ki a KSH évkönyvéből.
Fotó: Pixabay
A háztartások jövedelmi kategóriáit tekintve 2018-ban az alsó jövedelmi negyedhez tartozó háztartások 45 százaléka tudott a világhálóra csatlakozni, ami jelentősen elmaradt a 74 százalékos uniós átlagtól.
Az internetkapcsolattal rendelkező háztartások aránya / Fotó: KSH
Az alsó jövedelmi negyedtől a felső negyed felé haladva egyrészt növekszik a hazai háztartások internetellátottsága, másrészt csökken az uniós átlagtól való elmaradásuk. A legmagasabb jövedelmi negyed háztartásai közül Magyarországon százból átlagosan 95, az unióban 98 rendelkezett internettel. 2010-hez képest mindegyik jövedelmi negyedben emelkedett az internetellátottság.
Az internetkapcsolattal rendelkező háztartásokon belül a helyhez kötött szélessávúinternet- és a szélessávúmobilnet-kapcsolattal rendelkező háztartások aránya 92, illetve 78 százalék volt 2018-ban. Utóbbi rendkívül gyorsan emelkedik, 2010-ben az internetkapcsolattal rendelkező háztartásoknak még csak 5 százaléka érte el ilyen módon a világhálót.
Az internetellátottság és az okostelefonok egyre nagyobb mértékű elterjedtsége miatt napjainkra könnyen elérhetővé vált a világháló. Hazánkban a 16–74 éves népesség 84 százaléka már használta az internetet élete során.
2018-ban az internetezők 69 százaléka napi rendszerességgel böngészett a neten – 2010-ben ez az arány még csak 48 százalék volt.
Az internethasználat a fiatalok körében négyszer olyan gyakori, mint a legidősebbek esetében. Az arányok az uniós átlaggal nagyjából megegyeznek, az idősebb korcsoportokban van jelentősebb elmaradásunk. A napi rendszerességgel történő internetezést elősegíti az egyre megfizethetőbb mobilinternet és az arra alkalmas okostelefonok terjedése.
Fotó: Shutterstock
2018-ban az emberek 58 százaléka használta mobiltelefonját internet eléréséhez,
hét évvel korábban 10 százalékuk. (2017-ben száz háztartásra átlagosan 77 saját tulajdonú okostelefon jutott.)
Többet költöttünk internetre, mint kultúrára
Nem költöttünk annyit színházra, mozira, kiállításra, mint internetre – derült ki a KSH évkönyvéből.
Napjainkra az internet a kulturális fogyasztás egyik fontos csatornájává vált. 2018-ban a felmérést megelőző három hónapban internetet használók
91 százaléka e-mailezett,
86 százaléka közösségi oldalakat látogatott vagy aktívan használt,
60 százaléka telefon- vagy videohívást bonyolított,
54 százaléka interneten keresztül intézte a pénzügyeit.
Minden második magyarnak alapszintű digitális képessége van
Az IT-eszközök használatának módját és minőségét az egyéni képességek nagymértékben meghatározzák. A 2017. évi adatok szerint a magyar lakosság 27 százaléka alacsony szintűnek tartotta digitális képességeit, illetve 24 százaléka rendelkezett alaptudással.
Alapszintnél magasabb digitális tudással rendelkezők aránya (2017) / Fotó: KSH
A 16–74 évesek 26 százalékának az alapszintnél fejlettebb a digitális képessége. Az Európai Unióban a lakosság 26 százalékának alacsony, 26 százalékának alapszintű, 31 százalékának ennél magasabb digitális tudása volt. (Hazánkban 23, uniós szinten 16 százalék nem tudta besorolni magát egyik csoportba sem, mert a felmérést megelőző három hónapban nem használta az internetet.)
Fotó: AFP
Az alapszintnél magasabb digitális tudással rendelkezők aránya a 16–24 évesek körében a legmagasabb (45 százalék), és ez az arány az életkor emelkedésével párhuzamosan csökken.
A korcsoportok mellett az iskolai végzettség, illetve a jövedelmi negyed szerint is jelentős különbségek rajzolódnak ki a digitális tudás alapján.
Népszerű az elektronikus ügyintézés és az online vásárlás
Az információtechnológia fejlődésével párhuzamosan a közigazgatás is fokozatosan digitalizálódik, a lakosság jelentős része veszi igénybe az e-közigazgatás szolgáltatásait.
2018-ban a 16–74 évesek 53 százaléka interneten keresztül lépett kapcsolatba valamely hatósággal a felmérést megelőző egy éven belül,
ami 19 százalékponttal több a 2010. évinél.
Fotó: Shutterstock
A korcsoportba tartozók 48 százaléka keresett információt közigazgatási szervezet honlapján, 38 százaléka letöltötte, 37 százaléka online kitöltötte az űrlapot, és be is küldte – utóbbi teljes egészében elektronikus ügyintézést jelent. Mindhárom mutató tekintetében a hazai arány meghaladta az uniós átlagot.
A teljes körű e-ügyintézést igénybe vevők aránya (16-74 éves korcsoport) / Fotó: KSH
Az elektronikus ügyintézésben egyáltalán nem érintettek aránya 2011-hez képest 18 százalékponttal csökkent, 2018-ban a lakosság 10 százaléka nem küldött vissza elektronikusan beadványt a közigazgatási szerveknek. 2018-ban a 16–74 évesek 11 százaléka elektronikus ügyintézéshez szükséges képesség hiánya, 13 százaléka személyiségi adatok védelmével kapcsolatos aggályok miatt nem vette igénybe az e-közigazgatást. A lakosság 18 százalékánál az ügyintézés során másik, megbízott személy (például adótanácsadó, könyvelő) járt el.Az e-közigazgatás mellett az e-kereskedelem is egyre népszerűbb.
2018-ban a felmérést megelőző három hónapban a 16–74 éves korcsoportba tartozók 29 százaléka interneten keresztül rendelt, illetve vásárolt terméket vagy szolgáltatást,
2010-ben 10 százalék volt ez az arány. Ugyanakkor az EU átlagában jóval népszerűbb a termékek és szolgáltatások internetes megvétele, mint hazánkban: 2018-ban minden második uniós lakos élt ezzel a lehetőséggel.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.